تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۲۳۴۹۷
سرویس خبر : انرژی

ضرورت درج مفاهیم بهره‌وری انرژی در کتب درسی

می متالز - داود یوسفی پاسندی برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی موضوع صرفه‌جویی انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی موجب خواهد شد تا کشورهای در حال توسعه در مسیر توسعه پایدار با اطمینان بیشتری قدم بردارند.
ضرورت درج مفاهیم بهره‌وری انرژی در کتب درسی

به گزارش می متالز، در سال‌های اخیر با توجه به روند روبه‌رشد کشور و همزمان متناسب با آن افزایش مصرف انرژی در کشور ایران (که از ضروریات رشد اقتصادی نیز محسوب می‌شود) توجه و برنامه‌‌ریزی‌های لازم از طریق سرمایه گذاری‌ها در بخش بهینه سازی مصرف سوخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا سهم این بخش از مجموعه گسترده مصرف انرژی به‌عنوان گم شده در این زنجیره و نیاز به توجه بیشتر وسیعی در اجرای آن از اهمیت برخوردار می‌شود.

همانگونه که در کتب علمی وتجارب به‌دست آمده در بخش انرژی نشان داده شده است، ارتباط تنگاتنگ مصرف انرژی و رشد اقتصادی کشورها بدین مفهوم است که کشورمان هنوز در ابتدای این مسیر با اهمیت قراردارد .

لذا ضرورت پرداختن به این امر در ابتدای مسئله وهمزمان با رشد مصرف انرژی در کشور به بهینه سازی مصرف سوخت و فرهنگ سازی و استفاده صحیح از منبع خدادادی هم چون نفت وگاز ذغال‌سنگ که انرژی‌های پایان پذیر هستند و سرمایه‌ای برای نسل‌های آتی نیز محسوب می‌شود بایستی از همین امروز اقدام لازم برای ایجاد حساسیت‌های لازم نسل فعلی و جوانان به‌کارگیری از پتاسیل بخش آموزش و پرورش کشور بسیار کار ساز و از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

بررسی‌های فعلی نشان می‌دهد براساس معیارهای اندازه گیری شده انرژی، هریک از این معیارها در کشورمان، بالاتر از حد نرمال و جهانی قرار دارند. به‌طوری که شدت انرژی بر اساس اصلاح الگوی مصرف انرژی ابلاغی مقام معظم رهبری (ابلاغ شده در ۱۴ تیرماه سال۱۳۸۹ )شاخص شدت انرژی در کشور به حداقل دو سوم میزان ابلاغیه تا پایان برنامه پنجم توسعه وبه حداقل یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم توسعه کاهش یابد.

براساس مطالعات منتشره در سال ۱۳۹۸ مشخص شد که حداقل میزان صرفه جویی از مصرف حدود ۵۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی مصرفی کشور در سال ۱۳۹۵ حدودا به میزان ۹/۱ میلیون بشکه معادل نفت خام فقط ازطریق فرهنگ‌سازی قابل دستیابی خواهد بود؛ لذا به‌نظر می‌رسد در صورت به‌کارگیری وزارت آموزش و پرورش در اثنای رشد فرزندان کشور حتی امکان دستیابی به بیش از ۵ درصدصرفه‌جویی هم دور از انتظار نخواهد بود.

عناوین برگزیده