تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۱۲۳۵۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

رنگ باختن روش‌های معقول تحلیل "بورس" با افزایش قیمت‌ها

می متالز - در این روز‌ها با توجه به اینکه بحث سودآوری و نسبت‌های نرمالی که در بازار استفاده می‌شد، تقریبا با افزایش قیمت‌ها رنگ باخته است، بنابراین روش‌های معقولی که در بازار مورداستفاده قرار می‌گرفت، کارایی خود را از دست داده و لازم است مسائل واضح‌تر مورد تحلیل قرار گیرند.
رنگ باختن روش‌های معقول تحلیل "بورس" با افزایش قیمت‌ها

به گزارش می متالز، احسان بدیعی، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل و شاخص هم وزن همواره با هم مورد بررسی قرار می‌گیرند چرا که تحلیل هر کدام به تنهایی نمی‌تواند نتیجه درستی داشته باشد.


وی ادامه داد: در جریان جابه جایی پول از سهم‌های بزرگ به کوچک، شاخص هم وزن با توجه به اینکه وزن و تعداد سهم در آن لحاظ نیم شود، کلیت بازار را به لحاظ مثبت یا منفی بودن نشان داده، اما شاخص کل رفتار شرکت‌های با وزن بالاتر و اینکه وزن عمده بازار تمایل به مثبت یا منفی بودن دارد را نمایش می‌دهد.


مدیر معاملات کارگزاری نهایت نگر خاطر نشان کرد: بررسی هر کدام (شاخص کل و هم وزن) به تنهایی صحیح نبوده و برای فهمیدن جریان پول روی سهام بزرگ یا کوچک هر دو باید کنار هم قرار گیرند. به دلیل اینکه گاه یکروز بازار درگیر صف‌های فروش شده  وبعد از جمع آوری این صف، قیمت پایانی به کف قیمتی میل کرده و باعث منفی شدن شاخص می‌شود اما؛ اساسا این حرکت حمایت از بازار محسوب می‌شود.


وی افزود: برای بررسی و داشتن یک دید کلی باید تمامی مسائل تکنیکال تحلیل شده و رفتار شاخص کل، هم وزن و جریان ورود و خروج نقدینگی در بازار رصد شود.


بدیعی تصریح کرد: در این روز‌ها با توجه به اینکه بحث سودآوری و نسبت‌های نرمالی که در بازار استفاده می‌شد، تقریبا با افزایش قیمت‌ها رنگ باخته است، بنابراین روش‌های معقولی که در بازار مورداستفاده قرار می‌گرفت، کارایی خود را از دست داده و لازم است مسائل واضح‌تر مورد تحلیل قرار گیرند.

عناوین برگزیده