تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۱۲۳۵۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حفظ نقدینگی برای یازدهمین هفته متوالی در زمین حقیقی ها

می متالز - روند صعودی حاکم بر بورس تهران در حالی پس از ۱۰هفته متوالی متوقف شد و شاخص کل بورس هفته منتهی به ۲۲مردادماه را با کاهش ۲.۹ درصدی سپری کرد که بازیگران حقیقی همچنان در سمت خرید باقی ماندند. به این ترتیب معامله گران خرد بازار برای یازدهمین هفته متوالی توانستند خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند.
حفظ نقدینگی برای یازدهمین هفته متوالی در زمین  حقیقی ها

به گزارش می متالز، در جریان هفته مورد بررسی، در مجموع حدود ۳ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در همین راستا بررسی روند تغییر مالکیت ها نشان می دهد که در میان صنایع بورسی بیشترین خالص خرید حقیقی ها در نماد زیرمجموعه گروه‌ فرآورده‌های نفتی بود. به طوری که در مجموع این هفته بیش از ۲هزار و ۱۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروه جابجا شد. فلزات اساسی، مخابرات و خودرو و ساخت قطعات نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقیقی ها در این هفته بودند. در مقابل حقوقی ها نیز بیشترین حمایت را از سهام گروه‌های بیمه و صندوق بازنشستگی و بانک‌ها داشتند.

رصد دقیق جابجایی ها

همانطور که عنوان شد در هفته گذشته حدود ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در حالی هفته گذشته با احتساب یک روز تعطیلی در روز نخست، با ۴روز کاری طی شد که تنها در روز سه شنبه حقوقی ها خالص خرید مثبتی داشتند و در مابقی روزها، سهامداران خرد خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند.

بورس تهران در ادامه روند صعودی خود، معاملات نخستین روز کاری هفته یعنی یکشنبه را شاهد رشد ۲.۲ درصد شاخص کل بود و به سطح بی‌سابقه دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید. در این روز بیشترین خرید سهامداران خرد در طی هفته را شاهد بودیم. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در این روز به بیش از ۲هزار و ۳۷۰میلیارد تومان رسید. روند مزبور در جریان معاملات روز دوشنبه و به دنبال افت بیش از ۱۳هزار واحدی شاخص کل بورس، هر چند با خالص خرید مثبت سهامداران خرد ادامه یافت، ولی رقم آن اندک و در حدود ۷۶میلیارد تومان بود.

در معاملات روز سه شنبه فضای منفی حاکم بر بورس تهران تشدید شد و شاخص کل بازار سهام با ریزش بیش از ۶۵هزار واحدی و بازگشت به محدوده کمتر از ۲میلیون واحدی مواجه شد. این امر سبب شد بعد از چندین روز متوالی، نقدینگی به زمین بازی سهامداران عمده کوچ کند. در این روز حدود ۹۲ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

آخرین روز کاری هفته نیز مجدد نماگر اصلی بازار به روند نزولی خود ادامه داد و ۱.۲درصد دیگر از سطح خود را از دست داد. این در حالی است که طی معاملات روز چهارشنبه مجدد سهامداران خرد در جبهه خرید قرار گرفتند و خالص خرید بیش از ۱.۱هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. به این ترتیب هفته انتقال ۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی به زمین بازی سهامداران خرد خاتمه یافت.

پالایشی ها در کانون توجه

بررسی صنایع مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته نشان می دهد که سهام گروه فرآورده های نفتی در کانون توجه معامله گران قرار داشته است. اخبار و شنیده‌هایی در خصوص منتفی شدن واگذاری باقیمانده سهام دولتی پالایشگاه‌ها در قالب صندوق دارادوم یکی از مهمترین عواملی بود که خرید و فروش ها در گروه پالایشی را تشدید کرد. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در گروه بانکی به بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

در این راستا سه نماد پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین خرید را از سوی حقیقی ها تجربه کردند. به طوری که خالص خرید سهامداران خرد در هر کدام از این نمادها به بیش از ۶۰۰میلیارد تومان رسید. البته پالایش نفت تبریز نیز در کانون خرید سهامداران حقیقی قرار داشت و بیش از ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران خرد این نماد منتقل شد.

در میان گروه مخابرات نیز نماد «اخابر» بخش عمده ای از خریدهای سهامداران خرد را به خود اختصاص داد. بر این اساس خالص خرید حقیقی ها در این نماد به حدود ۶۰۰میلیارد تومان رسید.

در ادامه این روند، سهامداران خرد به خرید سهام گروه فلزی و به ویژه نماد فولاد مبارکه اصفهان تمایل نشان دادند و در نهایت حدود ۴۵۰ میلیارد تومان نقدیگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این گروه بود که در مجموع خالص خرید ۳۸۰میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند.

بررسی روند خرید معامله گران عمده نیز نشان می دهد که بیمه البرز بیشترین خرید را از سوی حقوقی ها تجربه کرد. به طوری که ۱۳۱میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی حقوقی های «البرز» منتقل شد.

عناوین برگزیده