تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۱۲۳۶۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با افت ۷۲ هزار و ۲۳۱ واحدی:

رکورد جدید سقوط شاخص ثبت شد/ امیدوار به بهبود اوضاع در اواخر هفته

می متالز - شاخص بورس در اولین روز هفته بازار، رکورد جدید سقوط روزانه را ثبت کرد که به نظر می رسد با این اصلاح بی سابقه، اوضاع بازار سهام در اواخر هفته بهبود یابد.
رکورد جدید سقوط شاخص ثبت شد/ امیدوار به بهبود اوضاع در اواخر هفته

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز بازار آغازی خونین داشت و غریب به اتفاق نمادها در صف فروش قرار گرفتند . به نظر فشار فروشی که از هفته گذشته آغاز شده بود به این هفته نیز سرایت کرد و فروش سهام عدالت کارگزاری ها سبب شدت گرفتن عرضه های امروز نیز شد.

مشکلی که در این میان پیش می آید این است که برخی کارگزاری ها در فروش سهام عدالت (که درخواست مشتریان بوده) منطقی عمل نمی کنند و به جای فروش تدریجی به اصطلاح آبشاری می فروشند و با عرضه‌ حجم زیادی از سهم، روند کلیت بازار را منفی می کنند. این دقیقا همان اتفاقی است که در معاملات چهارشنبه بازار افتاد و منجر به عرضه صف های خرید و کشیدن رِنج منفی و در نهایت صف فروش شدن نمادها شد.

طبق اعلام سازمان بورس، تنها در روز چهارشنبه ٦٠٠ میلیارد تومان سهام عدالت آن هم در رنج مثبت به فروش رفت. این عدد در مقایسه با مقدار پول روزانه وارد شده به بازار توسط حقیقی ها عدد قابل توجهی است . البته قدرت خرید منفی در برخی کارگزاری های بزرگ نیز در ایجاد ضعف تقاضا موثر بود .

به هر حال به نظر این اصلاح لازم بود تا سهام مجددا به محدوده های جذاب قیمتی برسند. اکثریت گروه های بزرگ در دو ماه گذشته اصلاح خوبی انجام دادند و به لحاظ نموداری نیز در منطقه اشباع فروش قرار گرفته اند بنابراین به نظر در اواخر هفته کم کم شاهد بهبود تقاضا در بازار خواهیم بود.

در نهایت شاخص کل تا به این لحظه نزدیک به 73 هزار واحد ریزش داشته و رکورد جدید از ریزش را ثبت کرده است. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز با کاهش محسوس به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است. بیشترین ارزش معاملات در نمادهای "وپارس، فولاد، سیتا" انجام گرفت.

اما در بازارهای جهانی قیمت کامودیتی ها با نوسان مثبت همراه شد و مس با رشد 1.58 درصدی به 6368 دلار رسید. روی نیز 2371 دلار و نفت برنت 44.95 دلار معامله شد. در بازارهای رقیب دلار در محدوده 22500 تومان و سکه نیز 10 میلیون و 560 هزار تومن معامله شد.

بررسی چند رویداد:

قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی نیاورد و اروپایی ها در اقدامی بی سابقه رای ممتنع دادند. تنها جمهوری دومینیکن به تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران رای مثبت داده و چین و روسیه رای منفی و یازده عضو دیگر نیز ممتنع رای دادند.

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: اوراق سلف نفتی که فردا در بورس انرژی عرضه می‌شود با طرح دولت که در شورای عالی اقتصادی مطرح بود، متفاوت و به آن مربوط نیست.

فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس گفت: اعتماد و سرمایه مردم در بورس نباید با تصمیمات صبح جمعه‌ای از بین برود.

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی ش دولت این کشور بزرگترین محموله سوخت ایران تاکنون را توقیف کرده است. یک مقام مسئول در واکنش به برخی ادعاهای رسانه‌ای مطرح شده در خصوص توقیف کشتی های نفتکش حامل محموله نفتی ایران از سوی آمریکا گفت: هیچ یک از کشتی های ایرانی یا محموله‌های متعلق به ایران توقیف نشده‌اند.

اگر طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین به تصویب نمایندگان مجلس برسد و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند سهمیه‌بندی بنزین از هر خودرو به هر فرد و کد ملی هر ایرانی تغییر خواهد کرد.

خرید سکه بالاخره مشمول مالیات و نحوه و مبلغ دریافت مالیات از خریداران سکه اعلام شد. طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی که در سال ۹۸ به دریافت حداکثر ۱۸۵ قطعه سکه اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستور العمل هستند. در خصوص اشخاصی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را بصورت کامل تا پایان مرداد ماه ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر چهار ماه بصورت مساوی تقسیط می‌شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده