تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۲۴۳۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد ماهان افشا کرد:

وجود انبارهای پر از ورق فولادی در اصفهان

می متالز - مدیرعامل فولاد ماهان گفت: ورقی که از کارخانجات فولاد مبارکه خارج می شود باید به مقصد کارخانجات لوله و پروفیل بارگیری شود اما متاسفانه ورق هایی که مازاد بر مصرف در سامانه بهین یاب خریداری می شوند با آدرس مقصد کارخانه خارج شده و درواقع به انبارهای استان اصفهان صادر می شوند و در برخی مواقع کارخانه ای که اصلا فعالیتی انجام نمی دهد نیز سهمیه ورق خودرا دریافت کرده و در بازار آزاد به فروش می رساند.
وجود انبارهای پر از ورق فولادی در اصفهان

به گزارش می متالز، در روزهای اخیر حواشی زیادی پیرامون مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل که ناشی از افزایش شکاف قیمتی ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد است، شنیده می شود.

 بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند روابط موجود در بین برخی از شرکت ها و فولاسازان درراستای خروج ورق فولادی از بورس کالا ونیز شکاف قیمتی ایجاد شده در بورس کالا و بازار موجب شده که تولیدکنندگان لوله وپروفیل فولادی برای تامین مواد اولیه خود با مشکلاتی مواجه شوند.

در این خصوص یعقوب دلال قدیم مدیرعامل فولاد ماهان تبریز گفت: ممکن است کارخانه ای پتانسیل تولید ۱۰ هزارتن پروفیل در ماه را داشته باشد و ظرفیت سالانه تولید آن نیز حداقل ۳۰۰ هزار تن باشد اما براساس ظرفیت سنجی بهین یاب ۱۰ هزارتن سهمیه به این کارخانه تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: در مردادماه دو عرضه در بورس کالا انجام شده که محدودیت خرید از بورس برای هر کد بورسی دارای سهیمه ۱۰ هزارتنی بهین یاب، در عرضه اول به میزان ۳۳۰ تن و در عرضه دوم ۴۴۰ تن در نظر گرفته شده بود.

دلال قدیم افزود: در این شرایط کارخانجات لوله و پروفیلی ک براساس ظرفیت سنجی وزارت صمت سهمیه ۱۰ هزار تنی باید به آن تعلق یابد چگونه می توانند با ۳۳۰ تن مواد اولیه، محصول خودرا تولید کنند؟

وی با اشاره به اینکه قیمت لوله و پروفیل فولادی نباید بیش از ۱۲ درصد نسبت به نرخ بورس کالا تفاوت داشته باشد، گفت: با این وجود کارخانجاتی که با مشکل کمبود مواد اولیه نیز مواجه هستند نمی توانند هزینه های خودرا تامین کنند بنابراین مجبور به خرید ورق از بازار سیاه می شوند.که این امر نیز افزایش هزینه های تولید و در نهایت قیمت محصول را به همراه دارد.

مدیرعامل فولادماهان ادامه داد: براساس اعلام سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ظرفیت اسمی تولید لوله و پروفیل کارخانجات ۱۸ میلیون تن و ظرفیت واقعی آن ها ۶ میلیون تن بوده اما شواهد نشان می دهد در شرایط فعلی برخی از کارخانجات هیچ تولیدی ندارند ولی در بهین یاب سهمیه به آن ها اختصاص یافته بنابراین می توان گفت که بهین یاب در برخی از استان ها درست عمل نشده است.

وی با بیان اینکه اختصاص مواداولیه به شرکت های تولیدکننده پروفیل براساس ظرفیت اسمی آن ها حقیقت ندارد، افزود: بعنوان مثال ظرفیت اسمی یک شرکت سالانه ۳۰۰ هزار تن بوده اما براساس آمار سهمیه اختصاص یافته به این شرکت برمبنای میزان تولید آن در دو سال قبل بوده است.

مدیرعامل فولادماهان با اشاره به اینکه بهین یاب چندبار بررسی شده و بخشنامه های متعددی نیز در این خصوص صادر شده است، گفت: اینکه بگوییم کلا بهین یاب ایراد دارد درست نیست اما ظرفیت سنجی این سامانه شاید توسط مسئولین استانی درست انجام نشده که علت آن رانت موجود در صنعت ورق فولادی است.

وی خاطرنشان کرد: درشرایط فعلی که میزان سهمیه بهین یاب مطابق با نیاز اصلی شرکت های تولیدکننده نیست بورس کالا نیز با محدودیت کدهای معاملاتی امکان خرید را از ۲۲۰۰ تن به  ۱۱۰۰ تن و در ماه اخیر به ۳۳۰ تن کاهش داده ولی شرکت هایی ک بالای ۱۰ هزارتن سهمیه دارند دو برابر این میزان می توانند از بورس کالا خرید کنند.

مدیرعامل فولادماهان ادامه داد: براساس بهین یاب و بخشنامه ستادتنطیم بازار واحدهای جدیدالتاسیس می توانند به میزان ۳۰ درصد مواداولیه تحویل بگیرند و پس از یک سال دوباره ظرفیت سنجی شده و در صورت افزایش آمار تولید، میزان مواد اولیه اختصاص یافته نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه درحال حاضرتولیدکنندگان لوله و پروفیل همچنان نسبت به صادرات و تولید محصولات خود اقدام می کنند،افزود: بنابراین تقاضای لازم برای خرید از شرکت فولادمبارکه وجود دارد ولی باید بررسی کرد که در مردادماه چه عاملی موجب شده که هم بورس کالا محدودیت خرید برای کارخانجات ایجاد کند و از سویی دیگر میزان عرضه ها نیز کاهش یابد؟ سوال اساسی این است که آیا فولادمبارکه کف عرضه خودرا رعایت کرده و اینکه آیا محدودیت عرضه برای مبارکه ایجاد شده یا خیر؟

دلال قدیم افزود: به هرحال با این شرایط هرروز به ورشکستگی تولیدکنندگان واقعی لوله و پروفیل نزدیک ترمی شویم که مسئولین باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه فولاد مباکه تنها دلیل افزایش قیمت ورق های فولادی نیست، گفت: بلکه عدم نظارت بر اسلب های تحویلی به دو شرکت فولاد اهواز و فولاد گیلان نیز عاملی برای افزایش قیمت این محصولات محسوب می شود.

مدیرعامل فولادماهان ادامه داد: در شرایطی که تولیدکنندگان اسلب را به قیمت ۷ هزار تومان تحویل می گیرند چگونه در بازار ورق به قیمت ۱۷۰۰۰ هزار تومان به فروش رسیده است؟ آیا سازمان حمایت لوله و پروفیلی ها را مقصر می داند یا عدم نظارت خود بر اسلب های تحویلی به این شرکت ها را عامل اصلی این مشکلات می داند؟ چرا ستاد تنظیم بازار تا به امروز برای این موضوع فکری نکرده و تفاوت قیمت اسلب با وق تعیین نشده است؟

وی با اشاره به اینکه در مردادماه برای اسلب های تحویلی الزام عرضه در نظر گرفته شده است، افزود: اما درمورد اسلب های تحویلی تا قبل از مدادماه چه نظارتی اعمال شده است؟

دلال قدیم تاکید کرد: پس رانت موجود در این زمینه،علت اصلی گرانی ورق و محصولات فولادی محسوب می شود.

فعال بخش فولاد ادامه داد: براساس بخشنامه ای ک اخیرا صادر شده تولیدکنندگان لوله و پروفیل را ملزم به عرضه ۷۰ درصد از ورق های خریداری شده از فولاد مبارکه، در بورس کالا هستند، حال سوال اینجاست وقتی بورس کالا کتبا به وزارت صمت اعلام کرده که امکان پذیرش لوله و پروفیل در بورس کالا وجود ندارد چرا شرکت های تولیدکننده لوله و پروفیل به سازمان تعزیرات معرفی می شوند؟ آیا مسئولین سازمان حمایت در سالی که توسط مقام معظم رهبری جهش تولید نام گرفته با این گونه سنگ اندازی ها قصد شکستن کمر تولید را دارند؟

وی خاطرنشان کرد: براساس بخشنامه ای دیگر تولیدکنندگانی که در برج ۱۲ ورق را به قیمت ۶ هزار تومان خریده اند و وجه آن را نیز نقدا پرداخت کرده اند باید زمان تحویل این محصول را به قیمت ۱۰ هزار تومن از بورس کالا بخرند با این وجود سازمان حمایت چطور انتظار دارد تولیدکننده ای که براساس ارز نیمایی و سنایی مواد اولیه را به قیمت ۱۱هزار تومن تهیه می کند محصول خود را به قیمت ۶ هزار تومن بفروشد؟

مدیرعامل فولاد ماهان با طرح این سوال که چرا فولا مبارکه می تواند محصولات خودرا به قیمت روز ارز نیمایی بفروشد ولی تولیدکنندگان لوله و پروفیل نمی توانند؟ گفت: کدام منطق قبول می کند ک روزی که وقتی قیمت مواد اولیه در بورس کالا۱۲ هزار تومن تعیین می شود تولیدکننده لوله و پروفیل تولید خودرا به قیمت ۶۰۰۰ تومان بفروشد؟

وی با بیان اینکه مسئولین وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت باید در این زمینه پاسخگو باشند، افزود: امیدوارم که با تعیین وزیر جدید، این رویکردهای ناصحیح در وزارت صمت برچیده شود.

این تولید کننده ورق خاطرنشان کرد: اخیرا اطلاعیه ای صادر شد که به موجب آن باید ۵۹ هزارو ۵۱۰ تن ورق فولادی عرضه می شد که تقاضای آن نیز به ۵۴ هزارتن رسید اما میزان عرضه به ۵۲ هزار تن رسید که این امر موجبات افزایش قیمت این محصول را فراهم کرد بنابراین وزارت صمت باید ضمن بررسی سهمیه ها شفاف سازی لازم در این خصوص را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان انبارهایی وجود دارد که باید بررسی کرد که مواد اولیه موجود درآن متعلق به کدام شرکت ها است،افزود: ورقی که از کارخانجات فولادی خارج  می شود باید به مقصد کارخانجات لوله و پروفیل برسد اما متاسفانه برخی از آن ها به انبارهای آزاد اصفهان وارد می شوند به همین دلیل تولیدکنندگان لوله و پروفیل با مشکل کمبود مواداولیه مواجه می شوند و ناچار به خرید این محصولات از بازار آزاد هستند.

مدیرعامل فولاد ماهان افزود: وقتی تولیدکنندگان مواداولیه خودرا از فولاد مبارکه خریداری می کنند برچسبی بر روی آن ها وجود دارد اما محصولات موجود در این انبارها با برچسب های مخدوش شده هستند.

منبع: اکو فارس
عناوین برگزیده