تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۱۲۷۶۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اقدامات گسترده چادرملو در صنعت سنگ آهن

می متالز - مدیرعامل چادرملو ضمن اشاره به اقدامات گسترده‌ در جهت توسعه فعالیت‌های سال جاری، تحلیلی از آینده صنعت سنگ آهن ارائه کرد.
اقدامات گسترده چادرملو در صنعت سنگ آهن

به گزارش می متالز، ناصر تقی زاده در خصوص اقدامات گسترده در جهت توسعه فعالیت‌های چادرملو گفت: این شرکت در برنامه سال جاری، استخراج ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن، تولید ۹.۵ میلیون تن کنسانتره آهن، ۵۰۰ هزارتن سنگ‌آهن دانه‌بندی  ۳.۷ میلیون تن گندله  ۱.۵ میلیون‌تن آهن اسفنجی و تولید یک میلیون تن شمش فولاد را پیش بینی کرده است.

وی افزود: نماد «کچاد» به نرخ تاریخی، ۴.۸ هزار میلیارد تومان بطور مستقیم در اجرای طرح‌ها و ۲.۶ هزار میلیارد تومان بصورت مشارکت و خرید سهام سایر شرکت‌های تولیدی و کلاً مبلغ ۷.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. کلیه طرح‌ها از محل منابع داخلی بوده که شامل آورده سهامداران (افزایش سرمایه) و اخذ تسهیلات از سیستم بانکی است.

این مقام مسئول در خصوص اصلاح عوارض صادراتی سنگ آهن و تعریف مشخص از مقوله خام‌فروشی توضیح داد: از نظر تولیدکنندگان سنگ آهن، خام فروشی یعنی صادرات سنگ آهن خام استخراجی از معدن که در کل ایران تاکنون چنین کاری صورت نگرفته است.  در ایران بیش از ۸۵ درصد صنایع فولاد به روش احیاء مستقیم فعالیت داشته و مصرف‌کننده کنسانتره سنگ آهن با عیار (Fe) بیش از ۶۷ درصد هستند. همچنین تنها مصرف‌کننده سنگ آهن دانه بندی ذوب آهن است.

تقی زاده ادامه داد: از طرفی تولیدکنندگان کنسانتره سنگ آهن حدود ۱۰ شرکت بزرگ هستند که ۸۵ درصد تولیدات توسط آنها صورت می‌گیرد و صادرات کنسانتره سنگ آهن به علت نیاز صنایع فولاد داخل صادرات کنسانتره آهن صورت نمی‌گیرد. بطور کلی موافق صادرات مواد اولیه نیستیم لیکن اگر موجودی مازاد بر مصرف داخلی داشتیم بهتراست بدون وضع عوارض آن را صادر کنیم تا ضمن ارز آوری و اجرای طرح‌های توسعه از تعطیلی و توقف تولید معادن و بیکاری ( باتوجه به اینکه عمده معادن درمناطق دورافتاده است) جلوگیری کنیم.

وی در خصوص آینده صنعت سنگ آهن در تولید، عرضه، تقاضا، تأمین مواد اولیه و مصرف داخلی و جهانی عنوان کرد: براساس اطلاعات و آمارهای اعلام شده در طرح جامع فولاد جهت تحقق ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ نیاز به حدود ۸۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن داریم.  ذخائر زمین شناسی سنگ آهن حدود ۵ میلیارد تن محاسبه و ذخیره قطعی آمارهای اعلام شده متفاوت و بین ۲.۵ تا ۳.۳ میلیارد تن است لذا چنانچه ذخائر جدیدی کشف نشود تأمین سنگ آهن صنایع فولاد تا پس از ۱۴۰۴ کمتر از ۲ دهه خواهد بود.

مدیرعامل چادرملو اضافه کرد: البته با فرض آنکه ۸۰ درصد از ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد تولید کنیم (این ضریب در جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۶.۵ درصد بوده است)، سنگ آهن خام مورد نیاز به مقدار ۱۳۰ میلیون تن و با فرض رشد سالانه ۱.۵ درصد ذخائر قطعی طی سال‌های آتی مشکل تأمین سنگ آهن نداریم. لیکن در هر صورت توجه به امر اکتشافات و استمرار آن با حمایت‌های دولت و بخش خصوصی باید در سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد. با توجه به اینکه مزیت اصلی زنجیره تولید فولاد وجود ماده اولیه اصلی مصرفی آنها یعنی سنگ آهن است و با توجه به پراکندگی کارخانه‌های فولاد و مسائل حمل‌ونقل ریلی نباید روی واردات سنگ آهن تمرکز کنیم.

تقی زاده گفت: البته احداث واحدهای فولادسازی جدید در سواحل جنوبی که هدف اصلی از اجرای آنها صادرات محصولات تولیدی است در دستور کار شرکت‌ها بزرگ از جمله چادرملو است. که یکی از این طرح‌ها در بندر چابهار است و تأمین سنگ آهن آن هم از استرالیا در نظر گرفته شده است. تولید کنندگان سنگ آهن پیشنهاد کرده‌اند دولت در مسائل مربوط به شرکت‌های خصوصی سنگ آهن و تولیدکنندگان معادن کوچک از قبیل قیمت‌گذاری، سهمیه بندی، عوارض صادارتی دخالتی نکند. همچنین توانایی داریم با فولاد سازان توافق کنیم نه اینکه دولت برای بخش خصوصی مبنای نرخ تعیین کند، قیمت‌ها را آزاد کند. بازار داخل و صادرات را درکنار هم حفظ می‌کنیم و نیازی به وضع عوارض صادراتی نیست.

عناوین برگزیده