تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۲۸۲۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فعال کارگری مطرح کرد؛

رفتار هوشمندانه کارگران اجازه سو استفاده رسانه‌های معاند را نداد/ ۱۵ کارگر هپکو مدافع حرم هستند

می متالز - میرناصری گفت: مجموعه کارگری چه در سطح استان چه در سطح کشور همواره هوشمند عمل کردند و با رفتار و نوع اعتراض خود اجازه سوء استفاده را به رسانه های معاند نداده اند.
رفتار هوشمندانه کارگران اجازه سو استفاده رسانه‌های معاند را نداد/ ۱۵ کارگر هپکو مدافع حرم هستند

به گزارش می متالز، دو کارشناس لابی ضد ایرانی «اف.دی.دی» در نشریه نیوزویک نوشتند: اعتصابات کارگری در ایران اهداف سیاسی مشخصی مانند تغییر رژیم ندارد؛ کارگران ایرانی نمی‌توانند به تنهایی موفق شوند. بحران کارگری کنونی فرصتی برای واشنگتن فراهم کرده تا حمایت‌های مالی بیشتری از اعتصاب‌کنندگان انجام دهد و فناوری‌های ارتباطی رمزنگاری‌شده به کارگران ایرانی بدهد؛ چنین تلاش‌هایی در تاریخ آمریکا سابقه دارد؛ مانند حمایت مالی و تجهیزاتی از کارگران لهستانی در دهه ۱۹۸۰ میلادی که در جریان آن اتحادیه کارگری آمریکا ۶ میلیون دلار پول و همچنین تجهیزات ارتباطی به کارزارهای کارگران لهستانی تحویل داد و طبق بررسی اتحادیه کارگری آمریکا این کمک در پایان یافتن حاکمیت حزب کمونیست تاثیر داشته است.

میرناصری یکی از فعالین کارگری استان مرکزی و کارگر شرکت هپکو اراک  در خصوص ماهیت اعتراضات کارگری در چند کارخانه شهر اراک از جمله هپکو، گفت: رسانه های غربی همیشه در صدد بودند تا از اخبار و اعتراضات صنفی کارگران ایرانی سوء استفاده کنند و به قول معروف از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وی افزود: البته مجموعه کارگری چه در سطح استان چه در سطح کشور همواره هوشمند عمل کردند و با رفتار و نوع اعتراض خود اجازه سوء استفاده را به رسانه های معاند نداده اند. این نشان می دهد کارگران از مسوولین جلوترند. چرا که برخی مسوولین با کم کاری عمدی یا سهوی خود باعث به وجود آمدن چنین اعتراضاتی می شوند ولی کارگران با هوشمندی خود نمی گذارند از این اعتراضات خوراکی به رسانه های معاند نظام برسد.

این کارگر هپکو ادامه داد: با اینکه می توان گفت اولین اعتراضات کارگری از شرکت هپکو آغاز شد ولی هیچگاه اجازه ندادیم صدای اعتراض ما به عنوان اعتراض علیه نظام تلقی شود. تصاویر اعتراضات هم گویای همین قضیه است به این معنی که در همه اعتراضات با در دست داشتن پلاکارد هایی دلیل اعتراض خود را به صورت شفاف بیان کردیم و با چاپ سخنانی از مقام معظم رهبری و لزوم حمایت از کارگران نشان دادیم هیچگونه مخالفتی با نظام نداریم، بلکه به دنبال راه افتادن چرخ کارخانه ها و ایجاد ثبات اقتصادی هستیم که نهایتا منجر به پایداری نظام می شود.

وی با اشاره به مسالمت آمیز بودن اعتراضات کارگری طی سال های گذشته تصریح کرد: وقتی اعتراضات بدون زد و خورد و به صورت مسالمت آمیز برگزار می شود، نشان می دهد به جایی وابسته نیست و به دنبال اعتراض علیه نظام نیست. مقایسه اغتشاشات سال های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ با اعتراضات کارگری چند سال گذشته به خوبی نشان دهنده تفاوت ماهیت آن هاست. در اغتشاشات اموال عمومی به آتش کشیده می شد، شعارهایی علیه نظام سر داده می شد و اقدامات خرابکارانه صورت می گرفت ولی در اعتراضات کارگری هیچکدام از این موارد به چشم نمی آید و حتی یک شاخه درخت در این اعتراضات شکسته نشد چه رسد به تخریب اموال عمومی و ...

این فعال کارگری تصریح کرد: فقط یک مورد بستن ریل راه آهن توسط کارگران به وجود آمد که آن هم به دلیل سخنان تحریک آمیزی بود که برخی مسوولین استانی با کارگران داشتند وگرنه در هیچ کدام از اعتراضات، کار به جای باریک کشیده نشد و همواره صرفا مسائل صنفی از مسئولین مطالبه شد.

وی تصریح کرد: شاید این نکته هیچگاه گفته نشده باشد ولی حدود ۱۵ نفر از کارگران هپکو مدافع حرم هستند. بنظرتان کسی که برای دفاع از محور مقاومت و حرم حضرت زینب(س) راهی کشوری دیگر می شود و جانش را کف دست می گیرد، آیا می آید با اعتراضات کارگری آب به آسیاب دشمن بریزد و خوراک برای رسانه های معاند درست کند؟ جواب واضح است.

میرناصری با گلایه از صدا و سیمای استان مرکزی، اضافه کرد: متاسفانه در طول این سالها علیرغم درخواست چندین باره کارگران شرکت هپکو مبنی بر پوشش اخبار مربوط به این شرکت و مشکلات آن، صدا وسیما اهتمام لازم را نداشته است و در اکثر مواقع پس از انتشار اخباری غیر واقع در رسانه های معاند و موج خبری ایجاد شده، صدا و سیما برای مقابله با آن گزارش یا خبری از اعتراضات کار می کرد که زیاد هم مفید فایده نبود؛ چرا که مردم خبر اول را از رسانه های غربی دریافت کرده بودند و تلاش برای خنثی سازی آن زیاد موفق نبود. متاسفانه این رویه برای کارگران شرکت هفت تپه هم ادامه داشته است و آن ها هم در پلاکارد های خود از رسانه ملی درخواست کرده بودند که خبر اعتراض آنان را منتشر کنند تا رسانه های معاند نتوانند سوء استفاده کنند. چرا این کار صورت نمی گیرد و رسانه ملی واقعیت های جامعه کارگری را بیان نمی کند. اگر کم کاری دولت و برخی مسوولین در رسانه ملی مطرح شود و اعتراضات کارگری به درستی و به موقع پوشش داده شود قطعا رسانه های غربی نمی توانند از آن سوء استفاده کنند.

وی گفت: البته رسانه های مجازی و خبرگزاری های استان در این خصوص بسیار خوب عمل کردند و در دو سال اخیر بسیار پای کار بوده اند و با پوشش به موقع اخبار اعتراضات کارگری کمی از ضعف رسانه ملی را پوشاندند.

میرناصری با اشاره به روی کار آمدن مدیرعامل جدیدی برای شرکت هپکو، خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت شرکت با آمدن مدیرعامل جدید که به دنبال فعالیت دوباره هپکو است و در این راستا چندین جلسه در راستای راه اندازی دوباره خط تولید محصولات داشته، کمی بهتر شده است و امیدواریم این گام اولی باشد برای بهبود وضعیت شرکت.

عناوین برگزیده