تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۱۲۸۶۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
پنج ماه نخست امسال ثبت شد؛

آلومینیوم بالاترین رشد تولید در بین فلزات

می متالز - تولید شمش آلومینیوم در پنج ماه نخست امسال به رقم ۱۷۴ هزار و ۹۱۳ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶۹ درصدی داشته که بالاترین رشد تولید در بین فلزات راهبردی را نشان می‌دهد.
آلومینیوم بالاترین رشد تولید در بین فلزات

به گزارش می متالز، برپایه جداول آماری شرکت‌های ایرالکو (اراک)، المهدی و هرمزال (بندرعباس)، سالکو (فارس) و آلومینای ایران (خراسان شمالی) حاکی است تولید شمش آلومینیوم این واحدها در مرداد ماه گذشته به رقم ۳۶ هزار و ۱۳۲ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه پارسال، رشد ۷۷ درصدی داشته است.

پنج ماهه امسال بالاترین رشد عملکرد در بین واحد های مزبور مربوط به هرمزال (بندرعباس) با ۱۷۷ درصد و بیشترین شمش تولیدی هم مربوط به ایرالکو با رقم ۸۰ هزار و ۳۱۰ تن ثبت شد.

مردادماه هم بالاترین رشد تولید شمش آلومینیوم از آن شرکت آلومینای ایران (جاجرم - خراسان شمالی) با رقم ۲۲۲ درصد بود و ایرالکو (اراک) نیز با ۱۵ هزار و ۸۲۹ تن تولید بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

پیش از این وزارت صنعت، معدن وتجارت در جداول آماری چهارماهه ۹۹ خبر داد که میزان تولید شمش آلومینیوم بالاترین میزان رشد عملکرد در بین تولیدات تحت پوشش این وزارتخانه را به خود اختصاص داد و رقم ۴۹ درصد داشت.

تولید شمش آلومینیوم از فروردین تا پایان تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش بازدهی ۴۹ درصدی داشت.

تولید شمش آالومینیوم در فروردین ماه امسال رقم ۳۱.۷ هزار تن را نشان داد و نسبت به اردیبهشت‌ماه که به رقم ۳۰.۷ هزار تن رسید، کاهش ۳.۳ درصدی را ثبت کرد، اما آمار دو ماهه امسال تولید شمش به میزان ۶۲.۴ هزار تن را نشان می دهد و در مقایسه با دوره مشابه پارسال که ۴۳.۵ هزار تن بود، رشد بازدهی به میزان ۴۳.۴ درصد را به ثبت رساند.

آمار تولید شمش آلومینیوم تا پایان سال ۹۷ منحصر به سه واحد ایرالکو (اراک)، هرمزال و المهدی (بندرعباس) بود، اما از سال گذشته با افتتاح واحد شمش ۴۰ هزار تنی آلومینای ایران (خراسان شمالی) و آلومینیوم جنوب به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در فاز نخست (لامرد - فارس) روند رو به افزایش این بخش شکل گرفت.

به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه امسال آلومینیوم جنوب (سالکو) به شکل رسمی افتتاح شد،  این مجتمع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامِرد- جنوب استان فارس و هم مرز با عسلویه- واقع شده و بخشی از گاز پایتخت گازی جهان را به برق و سپس به آلومینیوم تبدیل می‌کند.

 مجتمع آلومینیوم جنوب قرار است در سه فاز به ظرفیت یک میلیون تن برسد که در فاز نخست در مرحله اول با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن فعال شده و قرار است در دوگام دیگر به ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی دست یابد. کارخانه‌های فعلی آلومینیوم در ایران حداکثر ظرفیت ۱۴۷ هزار تنی دارند. ارزش احداث این پروژه به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد.   

همچنین در پنج ماهه امسال تولید پودر آلومینا (خراسان شمالی) به رقم ۱۰۲ هزار و ۵۹۳ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال چهار درصد افزایش دارد.

مرداد ماه تولید پودر آلومینا به رقم ۱۹ هزار و ۳۰۵ تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال ۹۸ افزایش دو درصدی را نشان می دهد.    

عناوین برگزیده