تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۱۲۸۶۴۱

بندرگاه خمیر کانون صادرات مواد معدنی در هرمزگان

می متالز - بندرگاه چندمنظوره خمیر در غرب هرمزگان این روزها مورد توجه مسوولان در بحث صادرات و واردات قرار گرفته و برای تبدیل شدن به کانونی مهم برای صادرات مواد معدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه‌ای آماده می‌شود.
بندرگاه خمیر کانون صادرات مواد معدنی در هرمزگان

به گزارش می متالز، این طرح مهم بندرسازی که در جوار بندرپل واقع شده؛ با مدیریت و راهبری اداره‌کل بنادر ودریانوردی هرمزگان درحال انجام است و سال‌هاست که از ظرفیت آن برای جابه جایی کالا و خودرو به قشم و کشورهای همسایه استفاده می‌شود و بخش زیادی از این توانمندی برای صادرات مواداولیه صنعتی پیش بینی شده تا از آن برای ارزآوری به کشور نقش آفرینی کند.
احداث و بهره‌برداری کامل از بندرگاه خمیر اقدامی مهم درجهت تقویت و تعمیق تجارت دریایی درشهر تاریخی و تالابی خمیر، ایجاد بستری مناسب جهت سرمایه گذاری وهمچنین اشتغال برای ساحل نشینان منطقه است که با تکمیل آن، شهرستان بندرخمیر به قطب صادرات موادمعدنی تبدیل خواهدشد.
وجود معادن غنی همچون سیمان و گچ و حضور دریانوردان درشهر تالابی خمیر، در افزایش عملکرد معادن منطقه، معیشت ساحل نشینان، امکان تولید و صادرات فرآورده‌های موادمعدنی و همچنین افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه‌ای نقشی موثر دارد.

 

آغاز مطالعه بندرگاه خمیر از سال ۸۷

مطالعه بندرگاه خمیر با اعتباری افزون بر ۲ میلیارد ریال از آبان‌ماه سال ۸۷ آغاز و باتوجه به مطالعات انجام شده و بررسی ظرفیت‌های موجود در منطقه اعم از معادن، جذب کالا و ظرفیت‌های صید، بندرچند منظوره‌ای که درسه زمینه صنایع معدنی، تجاری و صیادی فعالیت نماید، طراحی شد واین کار مطالعاتی سپس درسال ۹۱ پایان یافت.
با پایان گرفتن کار مطالعاتی این طرح بندری، فراخوان ارزیابی کیفی پیمانکار احداث مرحله نخست بندر چند منظوره خمیر آغازشد و این طرح پس انتخاب پیمانکار و همچنین جذب اعتبار اولیه کار اجرایی خود را آغاز کرد.
براساس مطالعات انجام شده، چهار پست اسکله شامل یک پست اسکله موادمعدنی، ۲ پست اسکله تجاری و یک پست اسکله صیادی درطرح جامع و توسعه بندرچند منظوره خمیر درنظر گرفته شد.

 

بندرگاه خمیر با مشکل مجوز زیست محیطی مواجه شد

سازمان بنادر و دریانوردی درهمان ابتدای راه برای ساخت بندرگاه خمیر با مسائل و مشکلاتی همچون ملاحظات زیست محیطی مواجه شد و اداره کل محیط زیست هرمزگان نیز در این راستا اعلام کرده بود که درست است سازمان بنادر مجوزهای لازم برای ساخت و ساز در سواحل را می‌دهد، اما باید طرح‌های این مجموعه مجوز زیست محیطی را از سازمان محیط زیست اخذ کند و در این راستا مطالعاتی انجام شود.
مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست هرمزگان درسال ۹۶  در نشستی در خصوص مجوزهای زیست محیطی در محدوده سواحل استان بیان داشته بود: بندرگاه خمیر از جمله طرح‌های بندری بوده که مجوز ساخت از سوی محیط زیست را ندارد و طرح آن نیازمند اصلاح اعلام شده است.
مجید وفادار اظهارمی‌کند: از همان آغاز اجرای کار، طرح یادشده مورد بررسی محیط زیست قرار گرفت و درنهایت  حدود ۱۰ مورد اصلاح، به عنوان شرط های اجرای از سوی این اداره کل اعلام شد که رعایت همه آن‌ها برای صدور مجوزات لازم، ضروری بود.
وی بیان داشته است: در ماه‌های اردیبهشت و مردادماه همان سال ( سال ۹۶) ۲ نامه در راستای ضرورت سرعت بخشی در فرایند اجرای این طرح به سازمان بنادر و دریانوردی که متولی ساخت بندرگاه خمیر است، ارسال و پیگیر اخذ مجوزها بودیم.
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه معاون وقت امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز در جریان روند بررسی‌ها و موارد اصلاحی قرار گرفت، گفته بود: صادر شدن مجوز ساخت این بندرگاه منوط به اصلاح موارد یاد شده است.
وی بیان داشته است: که ما مخالف توسعه و انجام عملیات‌های عمرانی نیستیم، اما رعایت ضوابط کارشناسی مورد انتظار در حیطه محیط زیست ضروری است.
وفادار با قدردانی از پیگیری نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی درهرمزگان درخصوص اجرای بندرگاه خمیر، گفته بود: ما آمادگی داریم در صورت رفع موارد خواسته شده، مجوزهای لازم را صادر کرده تا ساخت آن شروع شود.
مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز پیش از این درخصوص طرح بندرسازی خمیر بیان داشته است: لحاظ  ضوابط زیست محیطی برای بندرچندمنظوره خمیر به دلیل همجواری آن با تالاب بین المللی خورخوران است.
حبیب مسیحی افزود: ضروری است تمامی فرایندهای عمرانی طرحپ‌های ساحلی همچون بندرگاه خمیر در پهنه‌های ساحلی منطبق بر ضوابط زیست محیطی انجام شود.

 

رفع مشکل زیست محیطی بندرگاه خمیر

با نشست‌ها و پیگیری‌های مجدانه استانداری هرمزگان، نمایندگاه مجلس شورای اسلامی و سازمان بنادر ودریانوردی با  محیط زیست استان و کشور، مشکل زیست محیطی بندرگاه خمیر در اوایل سال ۹۷ رفع شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در بازدیدی که از عملیات عمرانی تکمیل بندرچند منظوره خمیر داشته، گفته بود: این بندر چندمنظوره به دلیل هم‌جواری با تالاب بین‌المللی خور خوران کاملا منطبق بر ملاحظات زیست‌محیطی احداث می‌شود.
محمد راستاد بیان داشته است: بهره برداری از این طرح بندری باعث کمک به افزایش عملکرد معادن منطقه، رونق بخشی به تولید و صادرات فرآورده‌های موادمعدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه‌ای می‌شود.
وی اظهارکرده است: این بندر باعث شکوفا شدن شهر تاریخی و تالابی بندر خمیر و ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای ساحل‌نشینان منطقه خواهد شد.
استاندار هرمزگان نیز در این زمینه گفته است: با پیگیری‌های انجام شده با اداره کل محیط زیست و بنادر و دریانوردی استان، سال ۹۷ مشکل زیست محیطی ساخت بندرگاه خمیر رفع شد و درهمان زمان ۳۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن پیش بینی شد.
فریدون همتی اظهارداشته است: این طرح سپس درمرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفت و پس از آن فعالیت احداث بندر از سر گرفته شد.

 

کلنگ تکمیل احداث بندرگاه خمیر در دی ماه ۹۷ برزمین زده شد

پس از رفع مشکل زیست محیطی بندرگاه خمیر، عملیات احداث تکمیلی این طرح بزرگ بندری در دولت دوازدهم از دوم دیماه سال ۹۷ با اعتبار اولیه ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مسوولان کشوری و استانی آغاز و پیش بینی شد در مدت ۱۸ماه در ۲ مرحله با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری کامل برسد.
بندرچندمنظوره خمیر در فاصله ۲ کیلومتری شرق اسکله موجود شیلات و درمحلی به طور کامل خارج از تالاب بین المللی خورخوران و جنگل‌های حرا جانمایی شده است که با بهره برداری از آن، کانون جدید تجارت دریایی برای صادرات مواد معدنی در ۹۵ کیلومتری غرب بندرعباس ایجاد خواهدشد.

 

بندرگاه خمیر تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز خاطرنشان کرد: بندرگاه خمیر دارای چهار پست اسکله به صورت شمع وعرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله‌ها کشیده شده که براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان امسال (۹۹) به بهره برداری کامل می‌رسد.
علی‌رضا محمدی کرجی ران ادامه داد: درمرحله نخست این طرح، مسیر دسترسی دریایی شامل دایک سنگی به طول ۶۱۶ متر اجرا شد و درمرحله دوم نیز اجرای لایه‌های روسازی دیواره (دایک) دسترسی، احداث پل دسترسی از انتها دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی پیش بینی شده که هم اکنون روند قابل قبولی دارد.
وی، ظرفیت قابل پذیرش شناورهای فلزی تا پنج هزارتن و لنج‌های ۵۰۰ تنی را برای این بندرگاه پیش بینی کرد و اذعان داشت: همزمان با احداث این طرح بندرسازی برای ۲۳۰ نفر و در زمان تکمیل و بهره برداری از آن نیز ۳۷۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.
مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان اظهارداشت: براساس مطالعه و جانمایی‌های صورت گرفته به منظور تحقق این هدف، یک فروند اسکله شناور با کاربری گردشگری دریایی به این بندر اختصاص یافته که درآینده نزدیک نصب و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وی ابرازداشت: این اسکله از جنس بدنه فولاد دریایی به طول۲۰ و عرض پنج متر بدست متخصصان داخلی ساخته شده است .

 

بندرگاه خمیر به کانون تجارت صادرات موادمعدنی تبدل می‌شود

نائب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با احداث بندرگاه چندمنظوره خمیر تا پایان امسال، این منطقه به عنوان کانون تجارت کالا و صادرات موادمعدنی تبدیل می‌شود.
منصور آرامی در بازدیدی که در آغاز هفته جاری از روند احداث بندرگاه چند منظوره خمیر داشت، افزود: پیش از این در فرایند احداث بندرگاه خمیر مسائل و مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن ملاحظات زیست محیطی بود که با رفع شدن آن هم اکنون این طرح از روند مطلوبی برخوردار بوده و براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تاپایان امسال مورد بهره برداری کامل قرارمی‌گیرد.
وی بیان داشت: احداث بندرگاه خمیر همچون شرکت سیمان هرمزگان در این منطقه، باعث فعال شدن معادن خمیر،  حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی درپسکرانه، ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خمیر و استان و در نهایت رشد و توسعه و رونق بخشی به زندگی مردم خواهدشد.
 نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بوموسی درمجلس شورای اسلامی یادآورشد: ظرفیت‌های بی‌بدیل بندرخمیر از جمله وجود تالاب بین المللی خورخوران، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری دریایی در این منطقه است و براساس امکان سنجی و جانمایی صورت گرفته از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درهفته‌های آینده یک فروند رمپ فلزی گردشگری در این شهرستان نصب و مورد بهره برداری قرارمی‌گیرد.
آرامی ادامه داد: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی دیگر نیز با تدوین برنامه‌ای نظام‌مند ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، زمینه ساز توسعه گردشگری دریایی و بهره مندی گردشگران از مناظر زیبا و چشم‌نواز منطقه و جذب توریسم دریایی شوند.

 

مجتمع بندری باعث شکوفاشدن شهر تالابی خمیر می‌شود

فرماندار بندر خمیر نیز گفت: احداث مجتمع بندری در این منطقه باعث شکوفا شدن شهر تاریخی و تالابی خمیر می‌شود.
میرهاشم خواستار افزود: ایجاد بستری مناسب جهت سرمایه گذاری و همچنین اشتغال برای ساحل نشینان منطقه از دیگر اهداف بندرگاه خمیر است.
وی ادامه داد: شهرستان بندرخمیر دارای ظرفیت‌های فراوانی در خصوص تجارت، کشاورزی و معادن است که امید می‌رود استفاده بیشتری ازاین توانمندی شود.

 

شهر تالابی خمیر بدنبال بهره بیشتر از صادرات معدنی و دریایی

شهرستان خمیر با داشتن ۲۹ معدن فعال در خود به عنوان مستعدترین منطقه از نظر معدنی در هرمزگان شناخته شده؛ این منطقه در بخش‌های تولید سیمان، گچ و آهک دارای ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های بسیاری بوده و تولید کننده اول محصول سیمان وگچ در استان هرمزگان است.
درحال حاضر حدود ۹۰۹ نفر در معادن خمیر مشغول فعالیت هستند و تاکنون بیش از ۴۴ پروانه بهره برداری معدن در این شهرستان صادر شده است.
این منطقه درتلاقی بین بندرعباس و بندرلنگه و استان‌های همجوار از قبیل فارس قرار گرفته و می‌رود که از این ظرفیت برای پایانه صادراتی به کشورهای همسایه که نیازمند مصالح و مواد اولیه ساختمانی هستند، بیشتر بهره ببرد.
خمیر از جمله شهرهای درحال توسعه و مهاجرپذیر استان هرمزگان است که عواملی همچون موقعیت جغرافیایی و وجود کارخانه های بزرگی همچون سیمان هرمزگان، ۲ شهرک صنعتی، پایانه بار و کارخانه گچ، وجود گمرک و ارتباطات حمل ونقل دریایی کالا با  کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس و همچنین بهره مندی از آثار تاریخی و گردشگری در روند رشد وضعیت اقتصادی و صنعتی و توسعه آن اثرگذار است.
همچنین برخورداری از چشم اندازهای طبیعی و خدادادی همچون جنگل‌های مانگرو، بخش مهمی در جهت تقویت گردشگری و جذب توریست دریایی در بندر تالابی خمیر بشمار می‌رود.
شهرستان تالابی و تاریخی بندرخمیر با بیش از ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بندرعباس واقع شده، بندرخمیر به واسطه مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه (تالاب بین المللی خورخوران) دارای ظرفیت‌های تجاری و گردشگردی منحصر بی فردی می‌باشد.

عناوین برگزیده