تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۱۲۸۷۴۵
سرویس خبر : انرژی

ظرفیت پالایشگاه قیاره عراق تا ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد

می متالز - وزارت نفت عراق قصد دارد واحدهای جدید پالایشگاهی در پالایشگاه قیاره با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز بسازد. این پالایشگاه زمانی نفت خام سنگین میدان نفتی قیاره را پالایش می‌کرد، ولی در حال حاضر تعطیل است.
ظرفیت پالایشگاه قیاره عراق تا ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش می‎یابد

به گزارش می متالز، وزارت نفت عراق قصد دارد واحدهای جدید پالایشگاهی در پالایشگاه قیاره با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز بسازد. به این ترتیب ظرفیت این پالایشگاه که در شمال عراق قرار دارد، تا ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

احسان اسماعیل وزیر نفت عراق این خبر را در دیدار از این پالایشگاه قدیمی اعلام کرد. وی در حال بررسی پالایشگاه های قیاره و بیجی در شمال عراق بود. وزارت نفت عراق جزئیات محدودی از این پروژه جدید را منتشر کرده است.

پالایشگاه قیاره با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز در ۱۹۵۵ در جنوب شهر موصل ساخته و توسط شرکت دولتی پالایشگاه های شمال راه اندازی شد. این پالایشگاه نفت خام سنگین میدان نفتی قیاره را پالایش می‌کرد، ولی در حال حاضر تعطیل است.

بغداد قبلاً یک طرح سرمایه گذاری برای قیاره راه اندازی کرده و به دنبال ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۱۸ بود. این میدان نفتی در ۲۰۱۷ از گروه داعش باز پس گرفته شد ولی به خاطر آتش گرفتن بسیاری از چاه های نفتی در آن زمان، خسارت شدیدی دیده بود.

پروژه پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه ای یکی از طرح های جدید وزارت نفت عراق برای تقویت ظرفیت پالایشگاهی این کشور تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز تا ۲۰۲۲ بود. ظرفیت پالایشگاهی عراق در حال حاضر حدود ۸۷۵ هزار بشکه در روز است. عراق سال هاست تلاش می کند محصولات نفتی کافی برای تامین نیاز داخلی تولید کند.

ولی اکثر طرح‌های پالایشگاهی جدید قادر به تامین سرمایه نبوده اند. تنها پروژه پالایشگاه کربلا با ظرفیت ۱۴ هزار بشکه در روز در جنوب عراق پیشرفت هایی داشته و هزینه های آن توسط بودجه عراق تامین می شود. وزارت نفت عراق امیدوار است ساخت این پالایشگاه را تا ۲۰۲۳ به پایان برساند.

عناوین برگزیده