تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۱۲۸۸۸۱
سرویس خبر : انرژی
کارشناس صنعت پالایشی تاکید کرد:

واکنش بازار به مصوبه وزارت نفت، منطقی بود!

می متالز - تغییر فرمول محاسبات طبق این دستورالعمل همان طور که بر نرخ نفت خام اثرگذار است، نرخ فروش فرآورده های اصلی را هم متاثر خواهد کرد.
واکنش بازار به مصوبه وزارت نفت، منطقی بود!

به گزارش می متالز، چند روز قبل وزارت نفت طبق مصوبه ای، اقدام به تغییر فرمول نرخ خرید نفت خام پالایشگاه‌ها و نرخ فروش ۶ فرآورده اصلی آنها کرد.

تا قبل از این مصوبه، این محصولات بر اساس میانگین نرخ ماهانه منطقه (دبی و عمان و برنت دریای شمال) محاسبه می‌شد و با توجه به این مصوبه، افزایش نرخ ارز و همچنین اظهار نظر مثبت برخی مقامات نسبت به تاثیر این مصوبه بر سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی، انتظار می‌رفت نمادهای این گروه مورد اقبال بازار قرار بگیرد اما؛ بر خلاف برخی انتظارات، واکنش بازار به این خبر منفی بود و پالایشی ها این چند روز رنگ سرخ به تن داشتند. البته جو کلی بازار سرمایه در روزهای اخیر، منفی بوده و سایر گروه های بازار هم اوضاع خوبی نداشته اند.

ناصر تنگستانی کارشناس صنعت پالایشی در این خصوص بیان کرد: برای اظهار نظر قطعی در مورد تاثیر دستورالعمل جدید بر سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی، هنوز زود است. در نظر داشته باشید که اگر چه در این دستورالعمل به تغییر فرمول محاسبه نفت خام پالایشی‌ها اشاره شده اما؛ این تغییر فقط شامل نرخ خوراک پالایشگاه‌ها نیست و نرخ فروش فرآورده های اصلی پالایشگاه ها (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما) هم با میانگین نرخ فرآورده های صادراتی ایران، محاسبه خواهد شد.

وی افزود: البته این موضوع از قبل درخواست پالایشی‌ها بوده و منطقی‌تر هم هست که نرخ خوراک (نفت خام) و نرخ فرآورده‌های پالایشی‌ها بر مبنای میانگین قیمت محصولات صادراتی ایران قیمت‌گذاری شود ولی با توجه به اینکه هم نرخ مواداولیه و نرخ فروش فرآورده‌های اصلی پالایشگاه‌ها، طبق این دستورالعمل بر اساس قیمت‌های صادراتی ایران محاسبه می‌گردد، بنابراین نمی‌توان گفت سودآوری شرکت‌ها کاهش خواهد داشت یا افزایش.

این کارشناس صنعت پالایشی افزود: در محاسبه سودآوری پالایشی‌ها، کرک اسپرد هر محصول که در واقع مابه‌التفاوت نرخ مواداولیه و نرخ فروش بوده، اهمیت دارد؛ نرخ فرآورده‌های اصلی مربوط به سال ۹۹ نیز هنوز اعلام نشده و باید دید بر اساس دستورالعمل جدید، نرخ فرآورده‌های پالایشی چقدر خواهد بود تا بر اساس آن بتوان کرک اسپرد هر محصول و در نهایت سود پالایشی ها را محاسبه کرد.

تنگستانی تصریح کرد: از این رو، واکنش بازار به این دستورالعمل منطقی بوده و نمی‌توان با قاطعیت گفت تاثیر این دستورالعمل مثبت خواهد بود اما؛ به هر حال از این بابت که این دستورالعمل، میانگین نرخ‌های صادراتی ایران را مبنای قیمت‌گذاری قرار می‌دهد و یکی از مطالبات شرکت‌های پالایشی از وزارت نفت هم همین بوده، این دستورالعمل خبر مثبتی است.

این کارشناس صنعت پالایشی در پایان خاطرنشان کرد: تغییر فرمول محاسبات طبق این دستورالعمل همان طور که بر نرخ نفت خام اثرگذار است، نرخ فروش فرآورده های اصلی را هم متاثر خواهد کرد و از این رو، شاید تاثیر مثبت این دستورالعمل بر کاهش نرخ مواد اولیه پالایشی‌ها تا حدی به واسطه تغییر فرمول محاسبه نرخ فروش محصولات، خنثی شود. البته این دستورالعمل قطعا سبب کاهش سودآوری شرکت های پالایشی نخواهد شد و هدف وزارت نفت هم، کاهش سود پالایشگاه ها نیست.

عناوین برگزیده