تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۱۲۸۹۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چرا صرافی‌ها شلوغ شده‌اند؟

شکاف تقاضاساز در بازار ارز

می متالز - افراد زیادی در صف‌های صرافی‌ها می‌ایستند تا از شکاف قیمتی این صرافی‌ها با بازار آزاد کسب سود کنند.
شکاف تقاضاساز در بازار ارز

به گزارش می متالز، روز سه‌شنبه همچنان، چنین روایتی در بازار ارز حکم فرما بود. در حالی که قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی، ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان بود، ارزش این ارز در بازار به بالای کانال ۲۵ هزار تومانی رفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی در بازار آزاد با قیمت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رفت که ۴۰۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

با توجه به این قیمت ها، فاصله دلار بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به حدود ۲ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. این فاصله به معنای آن بود که هر فرد به ازای خرید ۲ هزار و ۲۰۰ دلار، می‌توانست بیش از ۵ میلیون تومان سود به دست بیاورد. در واقع در بازار، شکافی ایجاد شده که برای خود تقاضای جدیدی آفریده است و روزانه افراد زیادی را به سوی بازار ارز روانه می‌کند. در این میان، برخی معامله‌گران ارزی هم باور دارند، راجع به شکاف قیمتی بازار ارز بزرگنمایی شده است؛ این عده اعتقاد دارند در بازارهای دیگر رانت‌های به مراتب بزرگ‌تری نسبت به بازار ارز وجود دارد. در یکی از موارد، آنها به رانتی اشاره می‌کردند که در خرید خودرو با قیمت‌های دولتی وجود داشت. در بازار سهام نیز می‌توان به دستکاری‌های قیمتی حاصل از جوسازی‌های مجازی اشاره کرد.

 

شلوغی صرافی‌ها ادامه یافت

در حالی که در خیابان فردوسی نسبت به روزهای قبل، جمعیت کمتری مشاهده می‌شد، در سایر نقاط شهر بعضا صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها شکل گرفته بود. به‌عنوان مثال در خیابان میرداماد، در برابر یکی از پاساژها که صرافی‌های زیادی در آن حضور دارند، جمعیت زیادی در انتظار دریافت ارز ارزان بودند. فضا متشنج بود و درگیری‌هایی نیز گاه‌به‌گاه بین افراد مشاهده می‌شد. برخی صرافی‌ها از افراد نام نویسی کرده بودند و اسم هر فرد خوانده می‌شد، می‌توانست به درون صرافی بیاید و سهمیه ارزی سالانه خود را دریافت کند.

برخی از این صرافی‌ها ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به هر فرد پرداخت می‌کردند، ظرفیت ارزی سالانه‌ای که برای هر نفر در نظر گرفته شده است. این در حالی است که گفته می‌شد شماری از صرافی‌ها هم ارز بسیار کمتری را در اختیار افراد قرار می‌دادند. البته برخی فعالان عنوان می‌کردند که صرافی‌ها خود تا یک اندازه می‌توانند طی یک روز ارز با قیمت پایین‌تر عرضه کنند و همین موضوع باعث می‌شود افراد بسیاری هم نتوانند از سوی صرافی‌ها، ارز مورد تقاضای خود را دریافت کنند.

 

مردم: ارزی در کار نیست

 افراد زیادی عنوان می‌کنند، هر روز به بازار ارز می‌آیند ولی صرافی‌ها می‌گویند ارزی برای عرضه ندارند یا اینکه می‌گویند نوبت‌دهی نداریم و باید به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید. در واقع شاید بسیاری از افراد عادی به‌صورت روزانه به بازار ارز مراجعه کنند، ولی نمی‌توانند ارزی دریافت کنند. در این میان، گروهی عنوان می‌کنند، صرافی ملی به‌صورت اینترنتی نوبت خرید ارز می‌دهد و به همین دلیل جمعیت زیادی در برابر این صرافی مشاهده نمی‌شود. البته بسیاری هم در بازار باور دارند که این نوبت‌دهی اینترنتی واقعی نیست.

اثبات چنین ادعایی مسلما به سادگی نیست؛ با این حال، نهادهای نظارتی می‌توانند بر این نوبت‌دهی‌ها نظارت کنند، هر چند راه‌حل ساده‌تر این است که به‌طور کلی این شکاف تقاضاساز در بازار از بین برود. وقتی صرافی‌ها شلوغ می‌شوند و همه افراد هم نمی‌توانند ارز دریافت کنند، در فضای کرونایی و اضطراب حاصل از افزایش قیمت‌ها، درگیری‌های زیادی هم بین مردم مشاهده می‌شود که در فضای مجازی مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، برخی از شلوغی بازار هم مربوط به دلالانی است که چند نفر را با خود به بازار می‌آورند تا به واسطه آنها، ارز ارزان دریافت کنند.

 

راهکار چیست؟

بازارساز می‌تواند با نزدیک کردن نرخ خود به بازار موجب شود که دیگر صفی در برابر صرافی‌ها وجود نداشته باشد و از طرف دیگر از قیمت‌های بالاتر اقدام به عرضه ارز کند و قیمت را تحت فشار بیشتری قرار دهد. در واقع بخش زیادی از فعالان اعتقاد دارند، بخش زیادی از تقاضایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، از جنس تقاضای آربیتراژی است و در صورتی که فاصله بین دو نرخ از بین برود، خود به خود این تقاضا از بین خواهد رفت. در واقع نمی‌توان گفت که تقاضا از بازار سهام رخت بسته و به بازار ارز وارد شده است، بلکه می‌توان گفت سود کم دردسر حاصل از خرید ارز ارزان از صرافی‌ها و فروش آن در بازار آزاد موجب شده است که توجه‌ها بار دیگر به بازار ارز جلب شود. در کنار این، برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند که بازارساز در سمت معاملات درهم هم نیاز است که فعالانه‌تر عمل کند. یکی از عوامل مهم افزایش دیروز دلار، بالا رفتن قیمت حواله درهم بود. در این میان گفته می‌شود که سطح مقاومتی بعدی دلار۲۶ هزار تومان است و در صورت ریزش، نقطه مهم سطح ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی خواهد بود.

در روزی که دلار صعودی بود، سکه تمام بهار آزادی هم توانست با ۱۶۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برسد. این رشد در شرایطی صورت گرفت که اونس تا ساعت ۴ بعدازظهر روند افزایشی نداشت و سکه هم تا دیروز چنین سطح قیمتی را به خود ندیده بود.

عناوین برگزیده