تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۴۶۶
کد خبر: ۱۲۹۰۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با رای دیوان محاسبات؛

شرکت بهره‌بردار معدن اندریان خلع ید می‌شود/ محیط زیست؛ کانون توجهات

می متالز - معاون سازمان صمت آذربایجان‌شرقی گفت: رای دیوان جهت خلع ید شرکت بهره بردار ارسال شده است و در جلسه شورای عالی معادن مطرح و مقرر شد، مراتب با قید فوریت توسط امور حقوقی وزارت صمت پیگیری شود.
شرکت بهره‌بردار معدن اندریان خلع ید می‌شود/ محیط زیست؛ کانون توجهات

به گزارش می متالز، محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس از محکومیت شرکت بهره‌بردار معدن طلای اندریان خبر داد و با تاکید بر اینکه تخلفات گسترده‌ای در معدن روی داده است، گفت: با توجه به اینکه زمین و زمان از آلایندگی این معدن داد می زنند و شواهد متعددی از آلایندگی آن وجود دارد که از جمله تلف شدن احشام و خشکی درختان منطقه است، سازمان حفاظت از محیط زیست باید در نظر قبلی خود در خصوص عدم آلایندگی این معدن تجدیدنظر کند.

نماینده مردم تبریز می‌افزاید: با توجه به اینکه گستره فعالیت این شرکت محدود است، لذا باید این محدوده مشخص شود. شرکت بهره‌بردار در حراست از منطقه قصور کرده است.

وی با اشاره به اینکه مستشاران دیوان محاسبات شرکت بهره‌بردار این معدن را محکوم و درخواست لغو مجوز را صادر کرده است، اظهار داشت: بحث طلا موضوع حساسی است و در کشورهای پیشرفته معدنی دنیا موضوع بستن واحد معدنی مطرود است ولی بر رعایت شرایط زیست محیطی شدیدا نظارت می شود.

فرهنگی یادآور شد: استرالیا اولین کشور معدنی دنیا از نظر ذخایر بوده و محیط زیست آن زیرمجموعه سازمان صنایع است و مجوز ارایه شده آن ها در حد بلی و خیر نیست بلکه تمام آن ها مشروط به رعایت مسایل زیست محیطی بوده و هر وقت در اثر فعالیت واحد معدنی پوشش گیاهی از بین برود این واحد موظف است تا پوشش گیاهی منطقه را مثل گذشته جایگزین کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با تشریح جزئیات رای دیوان محاسبات می‌گوید: دیوان محاسبات در سال ۹۸ بر نحوه واگذاری، برداشت غیرمجاز و آلایندگی محیط زیست این معدن ایراد گرفته و در خصوص واگذاری آن رای صادر کرده است.

رحمانی، ادامه می‌دهد: رای این دیوان به وزارتخانه جهت خلع ید شرکت بهره بردار ارسال شده است و در جلسه شورای عالی معادن مطرح و مقرر شد مراتب با قید فوریت توسط امور حقوقی وزارت صمت پیگیری شود.

وی یادآوری می‌کند: شرکت بهره‌بردار این معدن تاکنون بیش از ۵ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده و تا پایان سال ۹۸ بیش از ۴ میلیارد تومان بدهی دارد که بدهی سال ۹۹ نیز به آن اضافه می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی می گوید: در ۱۵ شهریور سال ۹۷ موافقت محیط زیست با رعایت ضوابط برای شرکت معدنی زرین داغ آستارکان صادر شده است. درحالی که این شرکت قبل از این تاریخ کان‌سنگ تولید می‌کرد و کارخانه در سال ۹۷ شروع به کار کرده است.

منبع: آناج
عناوین برگزیده