تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۲۹۱۰۹
عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی قزوین:

شبیه سازی هوش مصنوعی گمانه‌های اکتشافی

می متالز - عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی قزوین گفت: ایجاد شبه گمانه بدون انجام حفاری که توسط گروه استارت‌آپی ما انجام می‌شود، برای معادن منجر به کاهش هزینه‌های اکتشافی شده و سرعت کار اکتشافی را افزایش می‌دهد.
شبیه سازی هوش مصنوعی گمانه‌های اکتشافی

علیمرادی

به گزارش می متالز، اندیشه علیمرادی که رییس گروه استارت آپی شبیه سازی گمانه های اکتشافی( شبیه سازی هوشمند با تکنیک هوش مصنوعی) است اظهار کرد: استارت آپ ما در جشنواره اینوماین سال گذشته از میان 420 ایده مطرح شده در میان ایده‌های برتر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت ایمینو به عنوان شتاب‌دهنده زمینه ساز فعالیت این استارت آپ شد تا در این مرحله طی 5 تا 6ماه طرح را به جلو پیش برده و در نهایت با تجاری سازی آن، زمینه را برای ارائه به صنعت فراهم سازیم.

علیمرادی با اشاره به اینکه ایده این استارت آپ از طریق پایان نامه تحصیلات تکمیلی دانشجویان استخراج شده در ادامه افزود: طی دوره ای که در صنعت نیز زمانی که فعالیت داشتم همواره به فکر چاره ای برای از بین بردن گپ بین صنعت و دانشگاه بودم؛ از این رو برای رفع آن با کمک دیگر دانش پژوهان روی تعدادی از معادن مختلف ایران از طلا گرفته تا آهن فعالیت‌هایی انجام دادیم. نتایج این فعالیت‌ها منجر به شرکت در جشنواره اینوماین و برگزیده شدن طرح شد.

به گفته وی؛ کار این گروه استارت آپی شبیه سازی هوشمند گمانه‌های اکتشافی است. زیرا بالغ بر 70 تا 80درصد هزینه های اکتشافی به حفاری اکتشافی و آنالیزهای آن بازمیگردد و علاوه بر این عمده زمان اکتشافی را به خود اختصاص می دهد و آلودگی های زیست محیطی خود را همچون گازهای گلخانه ای و ... را دارد.

سرگروه این گروه استارت آپی ادامه داد: طرح شبیه سازی به این صورت تعربف شده است که بدون انجام حفاری گمانه را شبیه سازی کنیم. برای مثال در معدن آهن یک گمانه 400متری را شبیه سازی کرده و متر به متر عیار آهن، فسفر، گوگرد و ذخیره کانسار و .... گمانه را شبیه سازی کرده و شبه گمانه ایجاد کنیم. این گروه 4 نفره است اما کم کم باید آپدیت شود و تعداد اعضا نیز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اکنون به صورت پایلوت روی مجموعه معادن سنگ آهن سنگان با حمایت ایمینو در حال فعالیت هستیم و دیتا در اختیار ما قرار گرفته تا مدلسازی انجام و فاز پایلوت تمام شود تا در نهایت بتوانیم برای تجاری سازی این طرح اقدام کنیم.

عناوین برگزیده