تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۲۹۱۲۴
سرویس خبر : انرژی

کاهش توان اجرای پروژه‌های عمرانی با افزایش ۲.۷ برابری قیمت قیر

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران در خصوص تأثیر افزایش نرخ قیر گفت: پروژه‌های عمرانی داخلی از یک سو با محدودیت تخصیص منابع نقدی و از طرف دیگر با افزایش قیمت قیر مواجه هستند. این افزایش قیمت توان خرید قیر را کاهش و بر اجرای پروژه‌ها اثر منفی می‌گذارد.
کاهش توان اجرای پروژه‌های عمرانی با افزایش ۲.۷ برابری قیمت قیر

به گزارش می متالز، محصول قیر یکی از فرآورده‌های نفتی است که بدون هیچ وابستگی به خارج در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود. با این وجود از اردیبهشت ماه تا نیمه شهریورماه سال جاری شاهد افزایش قیمت ۲.۷ برابری در این محصول بودیم. این اختلاف قیمت محسوس ما را بر آن داشت که نظر کارشناسان خبره را در خصوص علت این افزایش قیمت و راهکارهای مؤثر جویا شویم.

محسن ورزشکار با اشاره به آمار تولید و صادرات وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر توضیح داد: بر اساس آمار بورس کالا و همچنین اطلاعات منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، از مجموع ۶ میلیون تن وکیوم باتوم تولید شده در کشور حدود ۳۰ درصد و به میزان تقریبی ۱.۸ تا ۲ میلیون تن در پروژه‌های عمرانی داخلی مصرف شده و مابقی در بازارهای جهانی فروخته شده است.

قیمت‌گذاری قیر و سایر فرآورده‌های نفتی توسط انجمن صنفی صنعت پالایش نفت

باتوجه به اینکه قیمت‌گذاری این محصول و سایر فرآورده‌های نفتی به صورت پانزده روزه توسط انجمن صنفی صنعت پالایش نفت و بر اساس فرمول تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود، وی متذکر شد: قیمت دلاری فیول ۳۸۰ براساس نرخ‌های اعلام شده در نشریه پلتس در این قیمت‌گذاری لحاظ می‌شود و قیمت دلاری وکیوم باتوم محاسبه می گردد.

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران اظهار داشت: باتوجه به لزوم عرضه ریالی وکیوم باتوم در بورس کالا، این نرخ در میانگین قیمت خرید و فروش دلار در سامانه نیما ضرب می‌شود. لذا در تعیین قیمت وکیوم باتوم، علاوه بر قیمت فوب فیول ۳۳۰ نشریه پلتس که با قیمت صادراتی فیول ایران اختلاف آشکاری دارد، نرخ تسغیر ارز سامانه نیما اثر مستقیم دارد. ضمن اینکه اعلام قیمت بصورت پانزده روزه نیز باعث ایجاد نوسانات زیادی در بازار می گردد.

عدم بهره گیری بخش خصوصی از تغییر ملاک محاسبه نرخ نفت خام پالایشگاه‌ها

ورزشکار یادآور شد: علی‌رغم حضور فعال بخش خصوصی در این حوزه، متأسفانه صرفا پالایشگاه‌های غیرخصوصی کشور از تغییر ایجاد شده در نحوه محاسبه نرخ نفت خام پالایشگاهها منتفع می شوند و متاسفانه بخش خصوصی که بار اصلی صادرات فراوررده ها را بر دوش دارد، از این اصلاح منفعتی کسب نمی‌کند. از طرف دیگر افزایش نرخ تسعیر ارز نیما که کاملا ناشی از سیاست‌های دولت در مدیریت نرخ ارز می‌باشد، باعث افزایش ۲.۷ برابری قیمت محصولاتی در ۴ ماهه گذشته شده که کل فرایند تولید آن داخلی می باشد

وی افزود: این درحالی است که این محصولات چه از لحاظ مواد اولیه و چه فرایند تولید کاملاً داخلی می‌باشند و کل مصارف آسفالت کشور نیز در پروژه هایی است که همه مردم از آن استفاده می کنند.

از سویی دیگر متاسفانه این افزایش قیمت که با کاهش نرخ برابری ریال در مقابل دلار همزمان شده ، در قیمت صادراتی محصولات کشور نیز تاثیر نداشته و در حال حاضر حتی با لحاظ نمودن هزینه های مضاعف تحریم ، قیمتهای صادراتی ایران بسیار کمتر از رقبای منطقه ای می باشد که این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

لزوم اصلاح قیمت‌گذاری وکیوم باتوم برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران با تأکید بر اثرپذیری پروژه‌های عمرانی داخلی از افزایش قیمت قیر، بیان کرد: پروژه‌های عمرانی داخلی از یک سو با محدودیت تخصیص منابع نقدی و از طرف دیگر با افزایش قیمت قیر مواجه هستند. این افزایش قیمت توان خرید قیر را کاهش و بر اجرای پروژه‌ها اثر منفی می‌گذارد.

ورزشکار با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار عرضه و قیمت‌گذاری وکیوم باتوم در نهایت اظهار داشت: قیمتگذاری و عرضه وکیوم باتوم که ماده اولیه قیر می‌باشد نیازمند تشکیل یک نهاد لگولاتوری متشکل از نمایندگان عرضه کننده، خریدار، دولت و بورس کالا است. در نتیجه این رخداد انتظار داریم که ظرفیت‌های تولید داخل به نحو بهینه در عمران و آبادانی کشور استفاده گردد و از سوی دیگر محصول قیر با بالاترین قیمت ممکن به بازار جهانی صادر شود.

عناوین برگزیده