تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۲۹۱۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر سبک زندگی، محرکی برای افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری

می متالز - به‌طور کلی تقاضا برای یک چهارم کل پلیمر دنیا، برای محصولاتی مانند پلی‌پروپیلن است و دیگر محصولات نیز نقشی بسزا در این صنعت دارند.
تغییر سبک زندگی، محرکی برای افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پلیمری

به گزارش می متالز، مصرف پلی‌اتیلن‌ها در کشورهایی مانند چین بسیار زیاد است، به گونه‌ای که حدود یک چهارم مصرف کل جهان  را به خود اختصاص می‌دهد، یک چهارم بقیه آن را اروپا و آمریکا با هم دارند، بخشی هم در کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه مصرف می‌شود.

قیمت جهانی با توجه به ویروس همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر صنعت بسته‌بندی از یک سو و از سوی دیگر گذر از شرایط بحرانی کرونا که در بازار های جهانی دیده می‌شود به نظر می‌رسد که تقاضا با تغییر سبک زندگی افزایش می‌یابد، این موضوع می‌تواند محرکی برای قیمت‌های جهانی باشد.

شرکت‌های پتروشیمی تا حد زیادی گاز طبیعی و متان استفاده می‌کنند و خروجی محصولات آنها اوره و آمونیاک است و از خوراک مایع و اتان استفاده می‌کنند و در نتیجه محصولاتی مانند اتیلن و پلی‌اتیلن و پروپیلن و پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود، این محصولات بیشتر در پتروشیمی اراک، جم، مارون، پتروشیمی امیرکبیر، بندر امام و پارس تولید می‌شود.

پتروشیمی پارس تنها شرکتی است که می‌توان گفت صادرات بالایی دارد و عمده تولیدش محصولات اتیلن و پلی‌اتیلن است، اگرچه همه شرکت‌ها در کنار این فرآورده‌های تولیدی محصولات جانبی نیز خواهند داشت.

مصرف این پلی‌اتیلن‌ها در کشورهایی مانند چین بسیار زیاد است، به‌گونه‌ای که حدود یک چهارم مصرف کل جهان را چین دارد.

یک چهارم بقیه مصرف دیگر را اروپا و آمریکا با هم دارند، بقیه در کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه مصرف می‌شود بنابراین می‌توان گفت نصف مصرف پلیمرها و پلی‌اتیلن‌ها با توجه به اهمیت بالای این محصول و استفاده بالای آن و این مساله که پس از پی‌وی‌سی و پلی پروپیلن، سومین محصول پلاستیکی در دنیا و  جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی است، ابتدا توسط چین، آمریکا و  اروپا مصرف می‌شود، نیمی از مصرف دنیا مربوط به این سه منطقه است.

در نتیجه صادرات به حوزه آسیای شرقی بیشت از مبدا ایران خواهد بود، بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

پلی‌اتیلن سبک نیز مصارف بالایی دارد و چین از متقاضیان آن است، پلی‌اتیلن سبک خطی نیز که مصارفی با ترکیب مشابه دارد و چین در مصرف آن در دنیا مقام نخست را دارد.

به‌طور کلی تقاضا برای یک چهارم کل پلیمر دنیا، برای محصولاتی مانند پلی‌پروپیلن است و دیگر محصولات نیز نقشی بسزا در این صنعت دارند.

در زمینه محصولات پتروشیمی با توجه به اینکه پلیمرها محصولات صادراتی به شمار می‌آیند و به علت محور صادراتی شرکت‌ها، قیمت‌های جهانی مورد اهمیت واقع می‌شود و از طرف دیگر قیمت ارز به عنوان مبنای صادرات.

در زمینه قیمت جهانی با توجه به ویروس کرونا و تاثیر آن بر صنعت بسته‌بندی و در مرحله دوم گذر از شرایط بحرانی کرونا که در بازارهای جهانی دیده می‌شود، به نظر می‌رسد که با عبور از این مسیر تقاضا با تغییر سبک زندگی افزایش می‌یابد.

این موضوع می‌تواند محرکی برای قیمت‌های جهانی باشد و از طرفی قیمت دلار نیز با توجه به نبود ثبات به لحاظ دارایی‌های ارزی از سمت بانک مرکزی می‌تواند از لحاظ روانی تاثیر گذارد که دلار در بالای ۲۰ هزار تومان تثبیت شود.

قیمت‌های محصولات پلیمری در صادرات حاصلضربی از قیمت جهانی در نرخ تسغیر ارز است. در شرایط کنونی که نرخ ارز بسیار بالا رفته و چشم‌انداز برای محصولات پلیمری رو به افول نیست، می‌توان آنها را مجموعه عواملی دانست که به عنوان محرک برای سود آوری شرکت های مطرح شده در صنعت پلیمر در ایران داشته باشد.

باید در نظر گرفته شود که در بورس کالا نیز به نظر ترسی از احتمال افزایش قیمت وجود دارد. به عبارتی همین ترس می‌تواند اصلی‌ترین عامل نوسان‌های قیمتی برای محصول طی چند ماه اخیر در بورس کالا باشد.

در مجموع این صنعت همیشه در بازار محصولات پتروشیمی تقاضای بالایی دارد و شرکت‌های مشغول در این حوزه از جنبه درآمدزایی حاشیه سود امن و مناسبی دارند.

سیاوش صبور

کارشناس بازار سرمایه

عناوین برگزیده