تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۲۹۲۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن طلای اندریان چهار میلیارد تومان به دولت بدهی دارد

می متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: شرکت بهره بردار معدن طلای اندریان تاکنون بیش از ۵ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده و تا پایان سال ۹۸ بیش از ۴ میلیارد تومان بدهی دارد که بدهی سال ۹۹ نیز به آن اضافه می شود.
معدن طلای اندریان چهار میلیارد تومان به دولت بدهی دارد

به گزارش می متالز، مهرانگیز رحمانی روز شنبه افزود: شرکت معدنی زرین داغ آستارکان در سال ۹۶ حدود ۱۲۶ کیلوگرم، در سال ۹۷ حدود ۲۸۹ کیلوگرم، در سال ۹۸ حدود ۶۰۷ کیلوگرم و در ۵ ماهه سال جاری حدود ۴۶۸ کیلوگرم و در مجموع این سال ها، یک هزار و ۴۹۲ کیلوگرم شمش طلا با عیارهای متفاوت ۷۰، ۶۰ و ۳۰ درصد از معدن طلای اندریان استخراج کرده است.

وی با بیان اینکه طلای استخراج شده از این معدن خالص نیست، اظهار کرد: از شمش ها نمونه برداری می شود و خلوص شمش استخراج شده از معدن براساس عیاری که آزمایشگاه اعلام می کند، مشخص می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اختلافاتی که در زمینه عیار تولیدی این معدن وجود داشت، مقرر شد نماینده دولت در زمان شمش ریزی در محل حضور داشته باشد و از آن نمونه برداری و براساس قیمت شمش حقوق دولتی از این شرکت دریافت خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در این معدن کلنی مشکلات وجود دارد، گفت: دیوان محاسبات در سال ۹۸ بر نحوه واگذاری، برداشت غیرمجاز و آلایندگی محیط زیست این معدن ایراد گرفته و در خصوص واگذاری آن رای صادر کرده است.

رحمانی، افزود: رای این دیوان جهت استرداد شرکت به وزارتخانه ارسال شده است و در جلسه شورای عالی معادن مطرح و مقرر شد مراتب با قید فوریت توسط امور حقوقی وزارت صمت پیگیری شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در ۱۵ شهریور سال ۹۷ موافقت محیط زیست با رعایت ضوابط برای شرکت معدنی زرین داغ آستارکان صادر شده و این شرکت قبل از این تاریخ کان‌سنگ تولید می کرد و کارخانه در سال ۹۷ شروع به کار کرده است. 

رحمانی، اضافه کرد: وسعت فعالیت این شرکت ۱۹ و ۲۲ کیلومترمربع و در مجموع مساحت ۲ معدن به ۳۹ کیلومتر مربع محدود شده است.

وی با اشاره به کوتاهی این شرکت در حفاظت فیزیکی از محدوده فعالیت خود، اظهار کرد: رگه هایی که معارضان و اهالی محلی به هر شکلی با اطلاع از رگه های طلا در این معدن اقدام به برداشت غیرمجاز و غیرقانونونی می کنند که باید شرکت مانع از این گونه برداشت ها کند.

عناوین برگزیده