تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۱۲۹۲۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بررسی دلایل افزایش قیمت فولاد و سیمان با وجود کاهش صادرات این کالاها

می متالز - یکی از مشکلات مردم افزایش بی رویه قیمت فولاد و سیمان بود، به هر حال افزایش قیمت این دو کالا در افزایش قیمت ساخت مسکن و همچنین اجرای پروژه های عمرانی بسیار تأثیرگذار است، مجلس شورای اسلامی چه پیگیری هایی برای متعادل شدن قیمت فولاد و سیمان داشت؟
بررسی دلایل افزایش قیمت فولاد و سیمان با وجود کاهش صادرات این کالاها

به گزارش می متالز، نیکزاد: ببینید ما سالانه 28 میلیون تن انواع فولاد در کشور تولید می کنیم اما مصرف کشور سالانه 16 میلیون تن است ارز بری آن هم برای هر تن نهایتا 70 تا 100 دلار است؛ از طرفی طبق آمار، صادرات ما در بخش فولاد افزایش نیافته است که بتوان توجیه کرد چون ارزآوری داشته ایم بنابراین گرانی فولاد را تحمل می کنیم.

همچنین ظرفیت تولید سیمان در کشور سالانه 61 میلیون تن و مصرف کشور سالانه 50 میلیون تن است، کارخانه های سیمان در کشور با ظرفیت پایین کار می کنند، سیمان هم چندان ارز بری ندارد چون دستگاه ها را قبلا آورده ایم و معادن و آنچه نیاز برای تولید سیمان است راهم در کشور داریم.

در بخش سیمان هم صادرات ما نسبت به سال های گذشته تا 35 درصد کاهش یافته است اما جای سؤال بود که با وجود آنکه ظرفیت بالایی در تولید سیمان داریم، چرا قیمت سیمان 200 تا 400 درصد افزایش یافته است.

 

قیمت فولاد بدون انرژی های یارانه ای هم در دنیا ارزان تر از ایران بود

جلسات متعدد با سرپرست وقت وزارت صمت (مدرس خیابانی)، وزیر راه و شهرسازی، وزیر اقتصاد و دارایی و مدیرعامل بورس کالا برگزار کردیم؛ بررسی کردیم و متوجه شدیم در آن مقطع زمانی هر تن فولاد تولیدی در دنیا با انرژی و بازار آزاد و با پرداخت ارزی به کارگر، 400 دلار قیمت داشت، اگر این 400 دلار با نرخ دلار 20 هزار تومانی هم محاسبه شود، هر تن فولاد در دنیا 8 میلیون تومان قیمت داشت، بنابراین می شود هر کیلو 8 هزار تومان؛ در آن مقطع در ایران میلگرد کیلویی 13 هزار تومان بود، برای ما جای سؤال بود که چرا کالایی که در دنیا با انرژی بدون یارانه و دستمزد کارگر با نرخ ارزی، تولید می شود ارزان تر از کشوری است که زمین و تسهیلات می دهد و انرژی، برق، آب و گاز یارانه ای دارد.

 

وزارت صمت قول داد قیمت فولاد کمتر از کیلویی 8500 تومان شود
 وقتی به این تفاوت قیمت زیاد فولاد تولیدی در داخل و خارج کشور رسیدید، چه کاری انجام شد؟ چه نظارتی در حوزه قیمت ها انجام شد؟

نیکزاد: مجلس متوجه شد به هر حال نظارتی در کار نیست، جلسات ما، منجر به آن صورت جلسه با حضور مدرس خیابانی شد که قول دادند فولاد در هر کیلو کمتر از 8500 تومان باشد و هر تن سیمان هم با احتساب ارزش افزوده و حمل فله ای 290 هزار تومان و هر پاکت 50 کیلویی با احتساب ارزش افزوده 17 هزار و 500 تومان باشد.

این کار انجام شد و قیمت فولاد به 9000 تومان رسید، الان هم سرپرست فعلی وزارت صمت آقای سرقینی کار را دنبال می کند، در آخرین جلسه ای هم که داشتیم به ما قول داد که حتما قیمت فولاد و میلگرد را به زیر هر کیلو 8500 تومان خواهند رساند، اینجانب هم هر هفته 3 بار قیمت فولاد را از بازار می گیرم و امیدوارم که دوستان به صورت جدی در حوزه نظارت فعال باشند.

در بخش سیمان و فولاد، تولید ما بیش از نیاز کشور است، صادرات هم که کاهش یافته است، اتفاق خاصی هم برای کارخانجات فولاد و سیمان رخ نداده است، بنابراین گران شدن این کالاها فقط به دلیل عدم نظارت، احتکار، رانت و دلالی، در این دو محصول مهم در امر توسعه و زیرساخت و ساخت مسکن است؛ نظارت های مجلس شورای اسلامی قطعا ادامه دارد اما نظر من این است که دستگاه ها خود ورود کنند و اجازه ندهند قیمت از حد عرف خود خارج شود.

 

وزارت صمت که 45 درصد GDP را در اختیار دارد، نباید با سرپرست اداره شود
 مگر امکان شناسایی محتکران و سفته بازان در حوزه فولاد و سیمان وجود ندارد تا تقاضای کاذب کاهش یابد؟

نیکزاد: شناسایی خیلی ساده است، چون میزان تولید سیمان و فولاد در کشور کاملا مشخص است، ما می دانیم چه کسی فولاد تولید می کند، کارخانه ها، تناژ تولیدی و میزان صادرات مشخص است، ظرفیت کارخانه ها هم مشخص است، معادنی که از آنجا مواد اولیه برداشت می شود مشخص است، میزان ارزبری هم مشخص است بنابراین مشکلی در شناسایی محتکران و دلالان وجود ندارد.

این بسیار مهم است که دولت به سرعت وزیر صمت را مشخص کند، وزارتخانه ای که 45 درصد GDP را در اختیار دارد، نباید با سرپرست اداره شود، در آن مقطع زمانی هم که آقای مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت بود ما چندین جلسه برگزار کردیم، قیمت فولاد از 13 هزار تومان به 8500 تومان در هر کیلو رسید.

بله اگر حوزه سیمان و فولاد ارزآوری داشت ، بخش ساختمان، توسعه و زیرساخت ها و همه آنهای که با سیمان و فولاد سر و کار دارند، شاید این موضوع گرانی را تحمل می کردند، ا ما چنین چیزی نیست ما صادرات سیمان و فولاد نداشتیم پس فقط باید منطقی و بدون رو دربایستی مقابل واسطه گری، احتکار و رانت خواری در سیمان و فولاد ایستاد.

 

مجلس دو موضوع ارز و بورس را حتما دنبال می کند
 درباره وزارت صمت صحبت کردید، مردم این روزها با گرانی افسارگسیخته و رشد قیمت کالا و خصوصا گرانی خودرو مواجه هستند، مشکلات قیمت ارز هم مطرح است، مجلس شورای اسلامی در این باره چه پیگیری هایی داشته است؟

نیکزاد: مجلس دو موضوع را حتما دنبال می کند ارز و بورس، در این باره جلساتی کمیسیون اصل نود و نائب اول مجلس در حال برگزاری است.

 

 ارزآوری 2.1 میلیارد دلاری زعفران برای کشور
مقام معظم رهبری چندی پیش در کنار نقد خام فروشی در فرمایشات خود بر حمایت از زعفران کاران و همچنین جلوگیری از خام فروشی زعفران تأکید کردند، در این باره مجلس شورای اسلامی چه پیگیرهایی بابت مدیریت محصول زعفران در کشور از برداشت تا بسته بندی و صادرات داشته است؟

نیکزاد: رهبر انقلاب در فرمایشات خود از خام فروشی نام بردند، ما در سنگ های معدنی خام فروشی داریم و در سایر محصولات هم خام فروشی کم و بیش وجود دارد، رهبر انقلاب در این باره به موضوع زعفران هم اشاره کردند؛ فروش زعفران مثقالی و گرمی است و گران ترین گیاه کره زمین است، کشور ایران بالغ بر 90 درصد زعفران دنیا را تامین می کند و 95 درصد زعفران تولیدی کشورمان در استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی تولید می شود، اما به دلیل عدم حمایت از زعفران کاران کشورمان، کشورهای افغانستان و اسپانیا که 2 درصد زعفران دنیا را تامین می کنند، زعفران را از ما به صورت کیلویی و فله ای می خرند، بسته بندی می کنند و می فروشند؛ گیاه زعفران در مباحث پزشکی و دارویی کاربردهای فراوانی دارد اما ما فقط برای چای زعفران و پودر کیک زعفرانی از زعفران استفاده می کنیم.

عناوین برگزیده