تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۵۸۵
کد خبر: ۱۲۹۲۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
امیرحسین نادری مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران:

طرح جامع فولاد کشور؛ راهگشای زنجیره فولاد

می متالز - هفته گذشته کلیات نسخه جدید طرح جامع فولاد و پیشنهاد ارائه مشوق برای سرمایه گذاری در زنجیره فولاد تصویب شد واین مصوبه عاملی شد تا بالاخره پس از سال هاکش وقوس فراوان ؛فولادکشورصاحب یک سند چشم انداز وبرنامه ایی بعنوان "نقشه راه" شود.
طرح جامع فولاد کشور؛ راهگشای زنجیره فولاد

به گزارش می متالز، اهمیت این مصوبه دراین بود کلیات نسخه جدید و به روز شده طرح جامع فولاد؛ با حضور اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی؛ زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت  و غریب پوررئیس هیات عامل ایمیدرو مصوب گردید و بر اجرایی شدن آن صحه گذاشتند ومقرر شد که ازسوی تمامی ذینفعان خصوصی و دولتی به اجرا درآید.

آنچه که مسلم است صنعت فولاد در این سال ها بخاطر نداشتن یک برنامه مدون و جامع دچار یک سردرگمی اساسی شده بود و این سرگردانی باعث هدررفت سرمایه های مالی فراوان و تولید محصولاتی شده بود که شاید بعضا تااین حد مورد نیازکشور نبوده و از طرف دیگر؛ برخی تولید برخی محصولات جدید فولادی نیزمغفول مانده بود.

باتصویب این طرح؛ علاوه برساماندهی زنجیره فولاد بر توازن زنجیره فولاد از اکتشاف تا تولید شمش تمرکزشده و با اجرای آن منافع ذینفعان نیزتامین خواهد شد. حسن بزرگ و مهم اجرای این طرح این است که من بعد سرمایه گذاران می توانند با استفاده از همه ظرفیت های قانونی موجود شامل اسناد بالادستی، سند راهبرد ملی و قوانین موجود؛ منطبق با مفاد طرح جامع فولاد کشوراقدام به سرمایه گذاری کنند که از این رهگذر اتلاف سرمایه های ملی بشدت کاهش خواهد یافت.

نکته مهم و اساسی دیگر که اجرای طرح جامع فولاد برای این صنعت بدست خواهد آورد این است من بعد با تکبه برتوان فکری و دانش فنی متخصصین ایرانی؛ بومی سازی قطعات و ماشین سازی در اولویت قرار خواهد گرفت و بعنوان یک امر مهم دردستور کار خواهد بود.

نکته مغفول مانده در خصوص طرح جامع فولاد کشور این بود؛ که براساس این طرح؛ تا قبل از چشم انداز سال 1404 به برنامه 55 میلیون تن فولاد خام می رسیم و اکنون که موازنه کامل در زنجیره فولاد ایجاد شده دیگر نیازی به صدور مجوز احداث کارخانه گندله، کنسانتره، آهن اسفنجی و فولاد نیست.

موضوع تحقیق و توسعه به عنوان یکی دیگراز مهمترین بخش های صنعت فولاد؛ خوشبختانه در طرح جامع فولاد لحاظ شده است؛ با توجه به اینکه مجموعه بزرگ فولاد در کشور شکل گرفته است، برای قطعه سازی، به روز رسانی و تکمیل آن، همگان باید به عنوان اساسی ترین وظیفه اقدام کنند. ازطرف دیگرتاکنون ارائه مجوز ساخت واحدهای فولادی بدون درنظرگرفتن میزان و نحوه تامین مواد اولیه، یکی ازبزرگترین مشکل در این صنعت بوده وهست و اینکه به سرمایه گذار مجوز احداث واحد کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی بدهیم و بگوییم که تعهدی برای تامین مواد اولیه آن نداریم، قابل توجیه نیست. ولذا من بعد در صدور مجوزهای توسعه ای، به شرایط و ظرفیت های کشورنیز توجه لازم خواهد شد.

خوشیبختانه برای دستیابی به اهداف طرح جامع فولاد؛ الزامات قانونی وجود دارد و برای رسیدن به آن نیاز به 14 میلیارد یورو سرمایه گذاری است. که 5 میلیارد یورو برای تکمیل زنجیره فولاد و 9 میلیارد یورو برای احداث زیزبناها و زیرساخت ها لازم داریم؛ ولی ازآنجا که دولت ظرفیت سرمایه گذاری تا این میزان را ندارد؛ براساسا مفاد طرح جامع فولاد می توان مشوق هایی برای سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره تولید فولاد و زیرساخت های آن ارائه کنیم. که لازم است سیاست ها و مشوق های ییشتری در توسعه فناوری، بومی سازی، ارزش افزوده و غیره بگذاریم تا بتوانیم صنعت فولاد را جهانی کنیم.

سخن آخر اینکه وقوع این رخداد را باید به فال نیک گرفت چرا که طی سال های گذشته صنعت فولاد و معدن بدون برنامه و هدفگذاری صحیح رشد وتوسعه بی قواره ای پیدا کرده بود؛ اما به هرحال وجود یک برنامه هرچند ناقص بهتر از نداشتن برنامه و جزیره ای عمل کردن است. حسن طرح جامع فولاد کشور این است که هرساله با توجه به شرایط و اقتضائات زمانی مورد بازنگری قرارخواهد گرفت و نواقص آن برطرف شده و نیازهای کشور درآن درج خواهد شد وازاین طریق در آینده نه چندان دور شاهد رشد و شکوفایی هرچه بهتر صنعت فولاد و زنجیره آن خواهیم بود.

منبع: شما نیوز
عناوین برگزیده