تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۲۹۴۴۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مدیرعامل گروه ساختمانی «ویو» تشریح کرد

توسعه برندها؛ ضرورت شهرسازی نوین

می متالز - امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، خانه‌ها نیز مثل هر کالای دیگری دارای برند و مارک مشخصی هستند و قیمت هر خانه با مارک – سازه آن تعیین می‌شود.
توسعه برندها؛ ضرورت شهرسازی نوین

به گزارش می متالز، به‌طور نمونه در کشور آمریکا تعدادی از منازل دارای گواهینامه هستند و تمامی‌ ساختمان‌ها با رعایت استانداردهای ساخت، تحت نظارت کد بین‌المللی مسکن قرار می‌گیرند، ضمن اینکه در کشورهایی مانند آلمان و سوئیس علاوه بر شاخص‌هایی نظیر نوع مصالح، استخوان‌بندی و نقشه به موضوع مصرف انرژی و متعاقب آن حفظ و نگهداری محیط‌زیست نیز توجه ویژه‌ای می‌شود و بر اساس همین مولفه‌ها، ارزش و عیار یک ساختمان و شرکت سازنده آن نیز تعیین می‌شود. با این رویکرد و در چنین سیستمی، خریدار از پیش می‌داند با انتخاب یک برند، صاحب چگونه مسکنی خواهد شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت ساخت‌وساز برندسازی سازه‌ها در کشورمان، مسیر گذار از تئوری تا اجرا را طی می‌کند و همین امر موجب شده تا فعالان این صنعت بیش‌ازپیش با مقوله مارک‌دار شدن و هویت‌بخشی به ساختمان‌ها آشنا شوند.

در این میان گروه ساختمانی(ویو) View توانسته با تکیه‌بر توان داخلی ساختمان‌هایی را ایجاد کند که جزو برندهای جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا صمد سلیمان‌زاده، مدیرعامل گروه ساختمانی View گفت: برندسازی در ساخت‌وساز صرف‌نظر از مولفه‌هایی نظیر استحکام و موقعیت مکانی پروژه، برند مصالح مصرفی در ساخت و صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی، اعتبار سازنده و همچنین خلاقیت و نوآوری مهندسان و معماران هر بنا، بر ارزش و قیمت ساختمان‌ها تاثیر مستقیمی ‌خواهد داشت، چراکه سازه‌های مارک‌دار به‌عنوان سرمایه‌ای با قابلیت ارزش افزوده در بازار مسکن محسوب خواهند شد و بدون شک این روند باعث رونق بازار ساخت‌وساز می‌شود. وی افزود: توجه به کیفیت، رعایت اصول و کنترل فرآیند ساخت‌وساز و همچنین اهمیت دادن به طراحی مناسب در ساختمان، اجرا با استفاده از شیوه‌ها و متدهای روز دنیا، بهره‌گیری از افراد واجد صلاحیت در ساخت، نظارت اصولی و نظام‌مند از طراحی تا تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها توسط افراد حقیقی و حقوقی از جمله مواردی است که میزان کیفیت این خانه‌ها را نشان می‌دهد و مواردی نظیر کمیت و متراژ در اولویت‌های بعدی خریداران ملک قرار خواهد گرفت.

به گفته سلیمان‌زاده ساختمان‌های مارک‌دار در برابر زلزله‌های شدید ایستایی و مقاومت بیشتری دارند و ایجاد حادثه و خسارت در آنها به حداقل می‌رسد؛ به خصوص اینکه عمر مفید این سازه‌ها بالای ۵۰ سال خواهد بود که این مهم نشان از استحکام آنها در برابر عوامل طبیعی فرسایش ساختمان دارد.

وی مهم‌ترین ویژگی ساختمان‌های مارک‌دار را تعامل این سازه‌ها با محیط‌زیست می‌داند و خاطرنشان کرد: در این خانه‌ها به بهینه‌سازی عایق‌ها در جهت مصرف حداقل انرژی و حتی تولید انرژی اضافی توجه ویژه‌ای شده است.

سلیمان‌زاده در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر اغلب سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بازار مسکن ایران، توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: بخش‌خصوصی حدود 90 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است، در این میان دولت نیز موظف است با قانون‌گذاری صحیح و استفاده از مشوق‌های گوناگون از این بخش حمایت و مشکلات موجود در مسیر آنها را برطرف کند.

وی تاکید کرد: بخش‌خصوصی برای ادامه فعالیت خود در این مسیر، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. از جمله این مشکلات می‌توان به اختلال در شاخص‌های کلان اقتصادی، نبود ثبات در بازار، متصور نبودن آینده‌ای روشن برای این حوزه، مشکلات قانون پیش‌فروش ساختمان، وضع مالیات و عوارض، بیمه کارگران ساختمانی و … اشاره کرد.

سلیمان‌زاده گفت: علاوه بر موارد ذکرشده و محدودیت‌های ورود کالا، قیمت مصالح ساختمانی  و قیمت زمین نیز به‌شدت افزایش‌یافته و شهرداری‌ها قوانین و ضوابط متعدد و سرسام‌آوری را پیش روی سازندگان قرار داده‌اند که تک‌تک این مسائل توانسته و می‌تواند تاثیر منفی بر میزان ساخت‌وساز در آینده و عملکرد سازندگان داشته باشد. به‌هرحال اگر روند کنونی مباحث ذکرشده ادامه‌دار باشد با اطمینان می‌توان گفت وضعیت و تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی سال‌جاری به سال بعد تسری پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های گسترده این گروه ساختمانی  و ورود به ساخت و ساز لوکس گفت:  صنعت ساختمان یکی از صنایع روبه‌رشد کشور است و طی سال‌های گذشته که بینش مصرف‌کنندگان در کشور رشد داشته، درزمینه برندینگ نیز در این صنعت فعالیت‌هایی صورت گرفته است. امروزه خریداران املاک و مستغلات در میان انبوه سازندگان به دنبال کسانی هستند که صرفا حقیقت را در مورد محصولات خود ارائه کنند. آنها به دنبال تخصص و هویت در ساختمان‌ هستند، زمانی که خریداران اطلاعات خود را در این زمینه گسترش می‌دهند دیگر سازندگان نمی‌توانند با ارائه اطلاعات جزئی از محصول خود یا چاپ چند عکس خیره‌ کننده در مجلات آنها را به فروش برسانند. زمان تغییر کرده است و مساله اصلی در بازاریابی ساختمان، بنای پایگاهی است که در آن، در جایگاه نخست باشید؛ زیرا وارد شدن به دنیای ذهن مشتری بسیار ساده‌تر از آن است که او را متقاعد سازید محصولی که شما ارائه می‌دهید بهتر از محصولی است که پیشتر از شما به ذهن او وارد شده است و ازآنجا‌ که هنوز در صنعت ساختمان ایران نام‌های زیادی به ذهن مشتری وارد نشده است بازاری بکر پیش‌روی تمام کسانی خواهد بود که در این زمینه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته سلیمان‌زاده در ایران ورود برندینگ ساختمان از تهران آغاز شد و شهرهای بزرگ دیگر پس‌ازآن به این حوزه پرداختند، با توجه به موقعیت خاص و پتانسیل ساخت‌وساز مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی جهان اسلام به نظر می‌رسد مشهد در میان سایر شهرهای بزرگ رتبه اول را در برندسازی ساختمانی داشته باشد و باوجود کاستی‌ها و به نسبت مدت ورود به این حوزه آینده خوبی را می‌توان برای آن متصور بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه مشکلاتی بر ایجاد برندسازی ساختمان‌های مسکونی و برندسازی شهری اثرگذار است، گفت: به‌طورکلی بحث برندینگ ساختمانی در کشور در حال گذار از سیستم سنتی ساخت‌وساز و بازاریابی است، در این میان آنچه بسیار مهم است فقدان یک برنامه مدون برای لحاظ کردن ارزش‌ها و باورهای فرهنگی و اعتقادی جامعه در صنعت برندینگ ساختمان است، این حلقه مفقوده آثار خود را از کپی کاری نقشه‌های معماری ساختمان سایر کشورها تا کپی تبلیغات پروژه‌های ساختمانی آنها نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه این شرکت همواره فناوری و هوشمندسازی در ساختمان‌های گروه View را سرلوحه خود قرار داده است تاکید کرد: بسته به نوع پروژه اداری یا مسکونی، ویژگی‌های پروژه از جنبه‌های مختلف مانند نقشه، طراحی داخلی، مسائل مربوط به سیستم‌های IT، نحوه استقرار پارکینگ‌ها، دسترسی‌ها، نحوه هوشمندسازی ساختمان و... بسیار متفاوت است. در حال حاضر تمام این مسائل در طراحی‌ها موردنظر و دقت قرار داده می‌شود مثلا پارکینگ‌های ساختمان‌های ما نباید به‌هیچ‌وجه با نیروی انسانی کار کند یا در حوزه IT که در پروژه‌های اداری بسیار مهم است، تاسیسات را دیگر در دیوارها نمی‌بینیم، بلکه در کف تعبیه می‌شوند و همواره به دنبال این هستیم که با سیستم هوشمندسازی اتلاف انرژی را کاهش دهیم. به‌هرحال این شرکت به دنبال این است که با هوشمندسازی موتورخانه، نورپردازی و سیستم گرمایش و سرمایش و... کیفیت ساختمان را ارتقا داده و با آخرین فناوری‌ها آن را مجهز کنیم.

با استفاده از سیستم هوشمند سازی می‌توان مشخص کرد که سیستم گرمایش و سرمایش و نورپردازی یا سایر تجهیزات الکتریکی و مکانیکی با توجه به ساعات کاری در فضاهای اداری، چه زمانی غیرفعال شوند و از این طریق مصرف انرژی را به‌طور هوشمند کاهش داد.

وی در ادامه افزود: اگر این شرکت به دنبال ساخت‌وساز مانند شرکت‌های دیگر ساختمانی باشد حاصل کار ساختمان‌هایی معمولی خواهد بود و دیگر منحصربه‌فرد نخواهد بود. همان‌طور که اکثر ساختمان‌های شهر ما ساختمان‌های معمولی است پس باید این جسارت را داشته باشیم و به معماران اجازه د‌هیم تا بتوانیم بناهایی متفاوت و خاص را طراحی و اجرا کنیم. به عنوان مثال در پروژه برج پارس جردن (Pars Tower) که یکی از متفاوت‌ترین و استراتژیک‌ترین برندهای بازار ساختمان است تجربه‌های مهمی‌ داشتیم؛ در بحث نورپردازی شاید برای اولین بار بود که در این ساختمان به‌صورت اصولی و تخصصی به نورپردازی نما فکر کرده و با گروهی که به دلیل بی‌توجهی سازندگان و معماران به بحث نورپردازی، از کار ناامید شده بودند و می‌خواستند به خارج از کشور مهاجرت کنند، کارکردیم؛ پس‌ازاین پروژه، نورپردازی در تهران بسیار رایج شد و بسیاری از ساختمان‌های بزرگ و مهم به‌صورت اصولی و درست به نورپردازی نمای خود پرداختند. واقعیت این است که موفقیت یک پروژه به‌هیچ‌وجه تصادفی نیست؛ بلکه حاصل یک فکر درست و ایده و برنامه است. بازتاب‌های پروژه برج پارس بسیار خوب بود؛ این موفقیت‌ها به این شرکت انرژی و انگیزه داد تا فعالیت‌مان را در پروژه‌های آینده به همین صورت اصولی و درست پیگیری کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید در کار ساخت‌وسازمان صادق باشیم، چون هم این بناها سرمایه‌های ملی هستند، هم اینکه قرار است مردم ما در آنها زندگی یا کار کنند پس باید در کار ساخت‌وساز همه اصول فنی را به‌دقت و درستی رعایت کنیم و خوشبختانه امروزه این کار در کشور ما هم وجود دارد.

مدیرعامل گروه ساختمانی View در نهایت در خصوص مشکلات ساخت‌وساز در سال‌های آتی گفت: در حال حاضر همزمان با تحریم‌ها، التهاب و نوسانات شدیدی بازار ارزی را درگیر کرده و سرمایه‌گذاران در این شرایط با کاهش ارزش سرمایه و نقدینگی مواجه شده‌اند. از سوی دیگر جهش اخیر قیمت آپارتمان‌های مسکونی منجر به افت شدید قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن و عقب‌نشینی اجباری آنها از بازار تقاضای واحدهای مسکونی شد. این دو وضعیت یعنی انتظار از بابت استمرار کاهش قیمت مسکن در کنار نبود قدرت خرید در سمت تقاضا برای ورود به بازار اول معاملات مسکن (بازار خریدوفروش واحدهای مسکونی آماده) موجب شده رفته‌رفته حجم فایل‌های عرضه‌شده برای فروش افزایش یابد درحالی‌که تقاضای واقعی برای این عرضه‌ها در بازار وجود ندارد.

عناوین برگزیده