تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۲۹۴۵۲

قطر ایرویز به ایرباس و بوئینگ هشدار داد

می متالز - گروه هواپیمایی قطر اعلام کرد که با شرکت ایرباس توافق کرده است که تحویل هواپیماهای سفارش این شرکت قطری را به دلیل رکود سفرهای هوایی به تعویق بیندازد، اما مذاکرات در مورد این موضوع با بوئینگ در جریان است.
قطر ایرویز به ایرباس و بوئینگ هشدار داد

به گزارش می متالز، اکبر الباکر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قطر، در یک کنفرانس آنلاین بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد این توافق، از انعطاف‌پذیری این شرکت هواپیماسازی اروپایی به‌رغم «مشکلات قراردادی» ابراز قدردانی کرد و به رویترز گفت: «ما در صورت رونق سفرهای هوایی قادر خواهیم بود که سفارش‌ها را در موعد مقرر تحویل بگیریم.» 

الباکر چنین سخنانی در مورد بوئینگ نداشت، اما گفت که هنوز هیچ توافقی در مورد تعویق زمان تحویل با سازنده آمریکایی حاصل نشده است.

وی گفت: «تا آنجا که به سفارش‌های این شرکت به بوئینگ مربوط می‌شود، ما هنوز در حال مذاکره با آنها هستیم، اما صرف‌نظر از آنچه آنها احساس می‌کنند، یک سازنده هواپیما باید در مواقع سخت رعایت شرایط مشتری را بکند. افرادی که در این شرایط دشوار به ما لطف نکنند و کنار ما نایستند دیگر ما را نخواهند دید.»

وی اضافه کرد: «همه ما در یک قایق هستیم، بنابراین باید به یکدیگر کمک کنیم.» براساس اطلاعات آماری شرکت سی‌اچ-ایویشن، هواپیمایی قطر ایرویز در حال حاضر 27 فروند ایرباس A350-1000 دارد و 50 فروند ایرباس A321-200neo نیز سفارش داده است، درحالی‌که 10 فروند بوئینگ B777-8، 50 فروند بوئینگ  B777-9، پنج فروند بوئینگB777-F و 23 فروند بوئینگ B787-9 در اختیار دارد. 

الباکر گفت: شرکت هواپیمایی قطر ایرویز برای شرکت هواپیمایی ایر ایتالیا 60 فروند هواپیمای بوئینگ B737-8 MAX سفارش داده بود. در آن زمان 49 درصد از شرکت ایر ایتالیا متعلق به شرکت هواپیمایی قطر بود. شرکت ایر ایتالیا در ماه فوریه منحل شد. وی افزود: گفت‌وگو با بوئینگ در مورد چگونگی دریافت این هواپیماها ادامه دارد.

همان‌طور که قبلا گزارش شده بود، در اوایل ماه ژوئن، الباکر به ایرباس و بوئینگ هشدار داده بود که موافقت خود را برای تعویق انداختن تحویل سفارش‌ها اعلام کنند یا خطر از دست دادن تجارت آینده خود با این شرکت را بپذیرند. الباکر به رویترز گفت که تا سال 2022 هیچ هواپیمای جدید دیگری نخواهد گرفت.

الباکر افزود: «ما در حال مذاکره با هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس هستیم تا سفارش‌های خود را با تاخیر دریافت کنیم و امیدواریم که هر دو شرکت هواپیماسازی این لطف را انجام دهند. آنها هیچ جایگزین دیگری ندارند.»

عناوین برگزیده