تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۲۹۵۶۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد
در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو مطرح شد:

تغییر کد تعرفه گاز مصرفی واحدهای ریخته‌گری‌ و قطعه‌سازی‌ بررسی می‌شود

می متالز - محاسبه نرخ گاز مصرفی واحدهای ریخته گری و قطعه‌سازی بر اساس تعرفه واحدهای صنعتی برابر با 100 تومان به ازای هر مترمکعب خواسته‌ای بود که در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو بررسی و در نهایت مقرر شد تصمیم نهایی در این باره پس از دریافت آمار و اطلاعات دقیق‌تر در نشست اصلی شورای گفت‌وگو، گرفته شود.
تغییر کد تعرفه گاز مصرفی واحدهای ریخته‌گری‌ و قطعه‌سازی‌ بررسی می‌شود

محاسبه نرخ گاز مصرفی واحدهای ریخته گری و قطعه‌سازی بر اساس تعرفه واحدهای صنعتی برابر با 100 تومان به ازای هر مترمکعب خواسته‌ای بود که در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو بررسی و در نهایت مقرر شد تصمیم نهایی در این باره پس از دریافت آمار و اطلاعات دقیق‌تر در نشست اصلی شورای گفت‌وگو، گرفته شود.

به گزارش می متالز، اعضای کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو موضوع محاسبه تعرفه گاز مصرفی واحدهای ریخته گری و قطعه سازان که بر اساس مصوبه هیات وزیران طبق تعرفه واحدهای تولیدکننده فولاد، تعیین می‌شود را بررسی کردند و مقرر شد پس از دریافت استعلام‌های درخواست شده از سوی دبیرخانه شورا، موضوع در نشست اصلی شورای گفت‌وگو بررسی شود.

بر اساس اظهارات محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو در حال حاضر تعرفه گاز مصرفی واحدهای تولیدکننده فولاد بر اساس مصوبه هیات وزیران با کد تعرفه 15 که برابر با 260 تومان به ازای هر مترمکعب است، محاسبه می‌شود. این در حالی است که برخی واحدها که در زنجیره تولید فولاد در نظر گرفته شده‌اند، با توجه به حجم اندک گاز نسبت به تعرفه تعیین شده، معترض هستند.

وی ادامه داد: واحدهای ریخته گری و یا قطعه سازان تنها از گاز برای پیش گرمایش برخی محصولات استفاده می‌کنند و بیش‌ترین حجم انرژی مصرفی آنها برخلاف تولیدکنندگان آهن اسفنجی، برق است.

 مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو خواسته فعالان واحدهای ریخته گری و قطعه‌سازی را جایگزینی تعرفه کد 10 به جای کد 15 اعلام کرد و گفت: این واحدها بر این باورند که نرخ تعرفه گاز مصرفی آنها باید 100 تومان به ازای هر مترمکعب که تعرفه گاز مصرفی واحدهای صنعتی است، تعیین شود.

در این رابطه اعضای انجمن صنفی ریخته گری معتقدند مصوبه هیات وزیران معطوف به تولیدکنندگان آهن اسفنجی است که به تنهایی 5 درصد مصرف کل گاز کشور را به خود اختصاص می‌دهند. البته در این بخش نیز گاز به عنوان خوراک، مصرف نمی‌شود و تنها جنبه فرآیندی دارد و به همین دلیل هم هیات وزیران به هنگام تصمیم‌گیری، کد تعرفه 15 که برابر با 260 تومان به ازای هر مترمکعب است را تعیین کردند.

نبود وحدت رویه در استان‌های مختلف و وجود برخی اعتراض‌ها و تشکیل پرونده در دستگاه‌های نظارتی، مساله دیگری است که به اعتقاد اعضای این انجمن باید مورد توجه قرار گیرد. در این باره عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن صنفی ریخته گری تأکید کرد: زمانی که مدیران منطقه‌ای شرکت گاز با تفاسیر مختلف از مصوبه هیات وزیران اقدام به تعیین کد تعرفه می‌کنند، بازار را از نظم رقابتی خارج کرده و موجب بروز درگیری می‌شوند. در حال حاضر برخی استان‌ها کد تعرفه 10 را برای واحدهای ریخته گری و قطعه‌سازی اعمال می‌کنند و برخی کد تعرفه 15 که این ناهماهنگی موجب شده بازار در حالت رقابتی خارج شود.

این فعال اقتصادی خواستار وحدت رویه در این حوزه شد. همچنین اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز این خواسته را تأیید کردند و خواستار اجرای آن شدند. در این مورد سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این مطلب که نوردکاران نیز مانند واحدهای ریخته گری، گاز بسیار اندکی مصرف می‌کنند، خواستار تفکیک این واحدها از یکدیگر شدند.

سید جلال نورموسوی، رئیس امور تعرفه‌ها و قراردادهای شرکت ملی گاز در واکنش به آنچه در این نشست مطرح شد، خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز در تعیین تعرفه‌ها، مصرف غالب هر نوع انرژی در واحد موردنظر را ارزیابی می‌کند. در مورد واحدهای ریخته گری و قطعه‌سازی نیز همین فرآیند رعایت می‌شود و اگر اشتباهی هم رخ دهد، موضوع قابل رسیدگی بوده و قابل برگشت است.

وی ادامه داد: در مصوبه هیات وزیران در مورد کل بخش فولاد صحبت شده که واحدهای ریخته گری و قطعه‌سازی را هم شامل می‌شود. از طرفی در این مصوبه به خوراک اشاره‌ای نشده چراکه در شرکت‌های فولادی، گاز به عنوان خوراک محسوب نمی‌شود به همین دلیل هم نرخ 260 تومان در نظر گرفته شده است. برای مثال در مورد پتروشیمی‌ها که بخشی از گاز مصرفی برای آنها جنبه خوراک تولید را دارد، حدود 1000 تومان محاسبه می‌شود. اما این تفکیک درباره واحدهای فولادی منظور نشده است.

نورموسوی تصریح کرد: شرکت ملی گاز کل واحدها از گندله سازی به بعد را جزو زنجیره فولاد در نظر می‌گیرد.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان این نکته که در این زمان، مختصات محیط کسب‌وکار اهمیت بالایی دارد، تأکید کرد: اقتصاد ایران به سمت آزادسازی قیمت‌ها در حرکت است اما این رویه در برخی بخش‌ها اعمال شده و همچنان در برخی دیگر از بخش‌ها رعایت نمی‌شود و این ناهماهنگی منجر به بروز اختلالات جدی شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران کاهش یارانه‌های انرژی را یک اقدام ضروری توصیف کرد و گفت: با اینکه یارانه‌های بخش انرژی حذف شوند، موافق هستیم اما این روند باید به تدریج و اصولی انجام شود. به اعتقاد من زمانی که کالا ارزش پیدا می‌کند، کسب‌وکار تعریف می‌شود. با این وجود واحدهای ریخته گری و قطعه‌سازی که مصرف گاز کمی دارند و تنها برای پیش گرمایش از آن استفاده می‌کنند باید از تولیدکنندگان آهن اسفنجی که مصرف گاز بالایی دارند، تفکیک شوند.

در نهایت عامری با توجه به آنچه در این نشست عنوان شد، گفت: برای تصمیم‌گیری دقیق در این باره لازم است انجمن صنفی ریخته گری، شرکت ملی گاز و انجمن تولیدکنندگان فولاد، آمار و اطلاعاتی در مورد تعداد واحدهای ریخته گری، قطعه‌سازی و نوردکاران و میزان حجم گاز مصرفی آنها برای دبیرخانه شورای گفت‌وگو ارسال کنند.

وی ادامه داد: باید این مساله مشخص شود که درآمد دولت با اعمال تعرفه کد 10 برای این تعداد از واحدها چه میزان کاهش پیدا خواهد کرد. از سویی لازم است نظر رسمی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را درباره مصوبه هیات وزیران و مشمولان آن مصوبه دریافت کنیم. استعلام‌های دریافتی در نشست اصلی شورای گفت‌وگو بررسی خواهد شد.

عناوین برگزیده