تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۱۲۹۶۷۱
در سال‌جاری محقق می‌شود

تکمیل راه‌‌آهن بستان‌آباد - تبریز

می متالز - معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام اینکه ریل‌گذاری ۱۵ کیلومتر از راه‌آهن بستان‌آباد - تبریز به اتمام رسیده است، اعلام کرد: این طرح طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال آماده بهره‌برداری است.
تکمیل راه‌‌آهن بستان‌آباد - تبریز

به گزارش می متالز، خیرالله خادمی در سفر به آذربایجان‌شرقی و غربی برای دیدار از روند اجرای زیرساخت‌های حمل‌ونقل این دو استان گفت:‌ راه‌آهن میانه - تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر است که حدفاصل میانه تا بستان‌آباد در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است. وی طول مسیر ریلی بستان‌آباد - تبریز را ۴۴ کیلومتر اعلام کرد و افزود: اکنون پیشرفت کل این محدوده ۶۵ درصد است و تمام تلاش ما این است راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز تا پایان سال‌جاری تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

خادمی روند اجرای این مسیر ریلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: زیرسازی کل تونل و گالری‌ها برای اجرای روسازی تکمیل شده و حدود ۷۰درصد نصب سازه عرشه به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۶ درصدی در بخش زیرسازی یادآور شد: کل ریل مورد نیاز از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان خریداری شده و ریل‌گذاری ۱۵ کیلومتر از مسیر نیز انجام شده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۸۰ متر پل در این مسیر اظهار کرد: پل باسمنج با ۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر یکی از بزرگ‌ترین پل‌های این محور است که ارتفاع پایه آن از کف زمین ۴۰ متر است و تاکنون عملیات اجرایی در ۵ دهانه به روش پیشرانی تکمیل شده است.

وی همچنین از پل سعیدآباد وگرمدره نیز بازدید کرد و در این زمینه گفت: پل سعیدآباد دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که ارتفاع پایه آن ۳۰ متر است و اکنون نصب تیرها انجام شده است. پل گرمدره نیز به طول ۲۵۰ متر دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که تاکنون ۴ دهانه آن نصب شده است.

خادمی در ادامه سفر به ایستگاه خط آهن خاوران رفت و در ارتباط با این ایستگاه اعلام کرد: عملیات اجرایی اسکلت ساختمان اصلی ایستگاه خاوران ۸۰درصد تکمیل شده است.

وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره‌الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شده‌اند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در این سفر همچنین از راه اصلی میانه- میاندوآب دیدن کرد و گفت: این محور ۱۸۱ کیلومتر است که از بزرگراه میاندوآب- تبریز شروع می‌شود و به آزادراه زنجان- تبریز متصل می‌شود و پس از مسافتی به محور ترانزیتی میانه- تبریز متصل می‌شود.

وی ادامه داد: با احداث کمربندی شمال غربی میاندوآب این محور به شمال استان آذربایجان غربی و ارومیه متصل و از طریق جاده ارومیه- سرو به مرز ایران و ترکیه متصل می‌شود.

خادمی کاهش ترافیک سنگین محور زنجان- تبریز و هشترود- مراغه- بناب و کوتاه‌تر شدن مسیر نسبت به محورهای مذکور ترانزیتی را از مزایای این راه برشمرد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در ارتباط با وضعیت اجرایی این محور اظهار کرد: اکنون قطعات یک و پنج به طول ۷۵ کیلومتر تکمیل و زیر عبور قرار دارد و قطعات دو، سه و چهار نیز با پیشرفت ۷۷ درصد درحال اجرا است. ۷ کیلومتر از مسیر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اعتبار هزینه شده در این محور را تاکنون ۹۵۰ میلیارد ریال دانست و گفت: هزینه احداث این محور به نرخ روز ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

خادمی در پایان از کنارگذر شمال غربی میاندوآب دیدن کرد و گفت: این مسیر به طول۲۳ کیلومتر در چهار باند رفت و برگشت از ابتدای محور میاندوآب- مهاباد پس از رودخانه سیمینه‌رود آغاز و تا ۱۱ کیلومتری محور میاندوآب- تبریز تقاطع سرچم ادامه دارد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی پیشرفت این کنارگذر را ۶۶ درصد اعلام کرد.

عناوین برگزیده