تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۱۲۹۶۷۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
از سوی سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق کشور انجام شد

احداث ۸۰۰هزار متر مربع بنا در شرق کشور

می متالز - براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصادی ایران در بخش واقعی سال ۹۸، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ از ۷/ ۶۵۶۴ هزارمیلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ به ۳/ ۶۱۳۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است و گویای نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به میزان منفی ۵/ ۶ درصد طی دوره زمانی مذکور است. با توجه به وضعیت کلی اقتصاد در سال ۱۳۹۸، محاسبات فصلی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سال مذکور نسبت به دوره مشابه سال قبل با افت قابل توجه نرخ رشد اقتصادی مواجه بوده است.
احداث ۸۰۰هزار متر مربع بنا در شرق کشور

به گزارش می متالز، برآورد ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که علت عمده کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را باید در کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های «نفت»، «خدمات عمومی»، «بازرگانی، رستوران و هتلداری» و «خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی» جست‌وجو کرد. چنانکه سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیت‌های مذکور در نرخ رشد منفی ۵/ ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۸ به ترتیب منفی ۴/ ۷، منفی ۸/ ۰، منفی ۳/ ۰ و منفی ۲/ ۰ واحد درصد برآورد شده است.

بررسی سهم بخش ساختمان در رشد تولید ناخالص داخلی طی فصول مختلف سال ۹۸ حاکی از مثبت بودن اثر این بخش در سه فصل نخست سال و پیش از شیوع بیماری کرونا است. بخش ساختمان در فصل بهار ۲/ ۰ درصد، در تابستان ۳/ ۰ درصد، در پاییز ۶/ ۰ درصد و در فصل زمستان منفی ۲/ ۱ درصد در رشد تولید ناخالص داخلی سهم داشته است که در مجموع سهم این بخش را در رشد منفی تولید ناخالص داخلی در سال ۹۸ به صفر رسانده است.

روند رو به رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ساختمان از نکات مهمی است که در گزارش بانک مرکزی به آن اشاره شده است. ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمت‌های جاری طی سال ۱۳۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷/ ۴۸ درصد افزایش یافته است. با اعمال شاخص‌های قیمت متناظر و تعدیل رقم مذکور، نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان بخش خصوصـی به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ معادل ۱/ ۶ درصد برآورد شده است. در نهایت با احتساب رقم فوق و نیز با در نظرگرفتن ارزش افزوده ساختمان دولتی، نرخ رشد بخش ساختمان به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ طی دوره زمانی مذکور منفی ۲/ ۰ درصد برآورد می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق یکی از شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن است که هم‌اکنون سرمایه ثبت شده شرکت ۹۰۰ میلیارد ریال بوده و با نماد «ثشرق» در تابلوی بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می‌گیرد.

مجید توتونچی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری در خصوص عملکرد این شرکت گفت: شرکت از بدو تاسیس ضمن طی مسیر در راستای چشم‌انداز خود مبنی بر حضوری پایدار و منشأ اثر در بازار مسکن، بهبود کیفیت محصولات را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و با تدوین خط مشی کیفیت، همواره تلاش داشته محصولی با کیفیت و فراتر از استانداردهای مرجع به مشتریان خود عرضه کند. وی با تاکید بر اینکه فعالیت تخصصی شرکت، انبوه‌سازی و ساخت مسکن است، افزود: شرکت شمال‌شرق تاکنون توانسته بیش از ۴۷ پروژه با زیربنای بالغ بر ۸۰۰ هزار مترمربع را در شهرهای مشهد، زاهدان و گلبهار احداث کند که البته شرکت با هدف خلق ارزش بهینه برای ذی‌نفعان به‌ویژه سهامداران، محصولات و خدمات را توسعه بخشیده و با بررسی نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت نسبت به ارتقای سبد محصولات و خدمات اقدام کرده است.

وی با اشاره به تلاش برای تحقق سود پیش‌بینی شده سال مالی منتهی به ۱۳۹۹ افزود: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق در این راستا، ابتدا به توسعه سبد تولیدات ساختمانی خود می‌پردازد و سپس در خصوص تقویت سازمان فروش و استفاده از کارگزاران توانمند متناسب با وضعیت بازار اقدام می‌کند. البته برای سال مالی منتهی به  ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، اقدام به پیش‌فروش واحدهای در حال ساخت پروژه‌های مسکونی نسیم، آپاسای، بهارستان و محیا و همچنین پروژه تجاری آپاسای کرده‌ایم که این پروژه‌ها در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار داشته و سود ناشی از پیش‌فروش طبق استانداردهای حسابداری شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق ادامه داد: با توجه به اینکه هلدینگ گروه سرمایه‌گذاری مسکن با یک سیاست مبتکرانه و در قالب طرح «آباد» به عنوان یک اقدام ملی نسبت به آغاز عملیات ساخت ۶۵۲۱ واحد مسکونی در قالب ۳۱ پروژه با همکاری تمامی شرکت‌های گروه اقدام کرده است، این شرکت نیز با برنامه‌ریزی ساخت ۳۶ هزار و ۹۳۳ مترمربع در قالب سه پروژه در این طرح مشارکت دارد.

وی در زمینه جزئیات سه پروژه طرح «آباد» گفت: پروژه مسکونی «خلیل» در زمینی به مساحت ۲۳۵۰ مترمربع و سطح زیربنای ۱۲ هزار و ۶۶۵ مترمربع، پروژه مسکونی «لاله» در زمینی به مساحت ۲۳۴۵ مترمربع و سطح زیربنای ۱۵ هزار و ۸۵۲ مترمربع در قالب ۱۱۷ واحد در یک بلوک ۱۰ طبقه و پروژه مسکونی «نارنج» در زمینی به مساحت ۱۹۸۱ مترمربع و سطح زیربنای ۸ هزار و ۴۱۶ مترمربع در قالب ۶۵ واحد در یک بلوک ۸ طبقه که هر سه پروژه در شهر مقدس مشهد واقع شده‌اند و به‌زودی احداث خواهند شد.

وی همچنین در ادامه افزود: پروژه مسکونی «بهارستان» در زمینی به مساحت ۳۱ هزار و ۹۵۴ مترمربع و سطح زیربنای ۴۷ هزار و ۸۰۰ مترمربع در قالب ۴۳۸ واحد در ۱۳ بلوک ۷ طبقه در شهر زاهدان، پروژه مسکونی ـ تجاری «آپاسای» در زمینی به مساحت ۴۶۹۶ مترمربع و سطح زیربنای ۲۸ هزار و ۶۷۱ مترمربع در قالب ۱۱۶ واحد مسکونی در سه بلوک ۱۲ طبقه و ۳۴ واحد تجاری، پروژه مسکونی «نسیم» در زمینی به مساحت ۱۹ هزار و ۱۰۱ مترمربع و سطح زیربنای ۶۱ هزار و ۸۰۸ مترمربع در قالب ۴۵۰ واحد در ۱۰ بلوک ۱۱ طبقه و پروژه مسکونی «محیا» در زمینی به مساحت ۱۳۷۱ مترمربع و سطح زیربنای ۵ هزار و ۹۳۸ مترمربع در قالب ۴۶ واحد در یک بلوک ۸ طبقه در شهر مقدس مشهد از جمله پروژه‌های شاخص در دست اجرای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق هستند.

توتونچی با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت پروژه‌های این شرکت گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق در استفاده از تکنولوژی‌های نوین از قبیل سیستم قالب تونلی (Tunnel Frame)، سقف‌های وافل، سقف‌های کامپوزیت و بلوک‌های عایق جهت دیوارچینی پیشتاز بوده و برای اجرای ابلاغیه جدید آیین‌نامه ۲۸۰۰ به‌منظور اجرای تغییرات در والپست دیواره‌ها نیز اقدامات موثری را انجام داده است. همچنین از سمنت برد جهت اجرای نمای سبک پروژه آپاسای مشهد استفاده شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وجود نقدینگی به توسعه و سرعت در تولید کمک شایانی می‌کند، اظهار کرد: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق برای تمامی پروژه‌های در دست احداث اقدام به اخذ تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت کرده که قابل انتقال به خریداران در قالب قرارداد فروش اقساطی طبق ضوابط بانک مسکن است، به طوری که خریداران می‌توانند بدون خرید اوراق حق تقدم یا سپرده‌گذاری از تسهیلات مذکور استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق در پایان با اشاره به برنامه آینده شرکت افزود: موفقیت شرکت در گرو تبیین اهداف زمان‌بندی شده و متناسب با سیاست‌های هلدینگ گروه سرمایه‌گذاری مسکن بوده و باید استراتژی‌هایی مانند توسعه تولید در کل منطقه حوزه فعالیت شرکت، توجه به نیازهای اقشار هدف به‌ویژه قشر متوسط و میان درآمدی، شناسایی منابع درآمدی برای شرکت و افزایش نقدینگی، تعیین تکلیف دارایی‌های راکد و تبدیل آن به وجوه نقدی، ارتقای کیفیت و تفاوت در محصول برای رقابت در بازار مسکن، ایجاد درآمد‌های پایدار، ایجاد خلاقیت و ابتکار و نوآوری در فرآیند‌های تولید و فروش با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و اتخاذ استراتژی‌های بقا در دوران رکود و بحران‌ عملیاتی شوند.

عناوین برگزیده