تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۲۹۶۹۰
سرویس خبر : زمین شناسی

مطالعات اکتشافی فلزات خراسان رضوی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد

می متالز - سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تا پایان سال مطالعات اکتشافی در ۵۰ هزار کیلومتر مربع پهنه مربوط به فلزات اساسی مس، آهن، روی و سرب در استان تعیین تکلیف و آزادسازی می‌شود.
مطالعات اکتشافی فلزات خراسان رضوی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد

به گزارش می متالز، محمد توکلی روز دوشنبه افزود: این میزان، در چهار پهنه اکتشافی تقسیم بندی شده که دو پهنه توسط شرکتهای بخش خصوصی و دو پهنه توسط شرکتهای دولتی در حال اکتشاف است و این شرکتها نتایج خود را تا پایان سال ارایه داده و پهنه‌ها را آزاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: بزرگترین پهنه اکتشافی، ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد که کار اکتشاف آن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در حال انجام است.

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اقدامات اکتشافی در سه پهنه دیگر توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت سنگ آهن سنگان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در منطقه سنگان خواف و شهرستان جغتای در حال انجام است که کار اکتشاف آنها تا یک ماه دیگر به اتمام رسیده و پهنه‌ها آزادسازی می‌شود.

توکلی افزود: پس از آزادسازی همه پهنه‌ها دیگر پهنه‌ای برای اکتشاف فلزات در استان واگذار نخواهد شد و واگذاری پهنه برای اکتشاف سنگهای قیمتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: چهار معدن فعال مربوط به سنگهای قیمتی شامل فیروزه، گارنت و آگات در خراسان رضوی وجود دارد که مهمترین آن معدن فیروزه با قدمت هفت هزار ساله است که برندی جهانی به شمار می‌رود.

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: افزایش برداشت از معدن فیروزه در خراسان رضوی به هیچ وجه در دستور کار نیست زیرا هر چه قدر از سنگهای قیمتی کمتر برداشت شود، ارزش آنها بیشتر می‌شود به ویژه فیروزه این استان که یک برند جهانی است.

توکلی افزود: تاکنون میزان کمی از ذخایر فیروزه در خراسان رضوی برداشت شده است و طبق برآوردها این معدن ۸۰ تن ذخیره دارد و تا ۲۰۰ سال دیگر قابل برداشت است.

وی ادامه داد: دیگر معدن سنگهای قیمتی استان "آگات" واقع در منطقه بایگ شهرستان تربت حیدریه است که شیری رنگ بوده اما با تزریق رنگ در آن به عنوان سنگ عقیق فروخته می‌شود.

سرپرست امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سنگ آگات ویژگی خاصی دارد به طوری که می‌توان با گرم کردن این سنگ در دمای خاص و انجام برخی فرمولها، رنگ را به آن تزریق کرد از این رو با تزریق رنگ به آگات آن را به عنوان سنگ عقیق نیز در بازار می‌فروشند.

توکلی افزود: معدن دیگر مربوط به سنگهای قیمتی در خراسان رضوی، "گارنت" است که سنگی قرمز رنگ است.

وی اضافه کرد: در پنج ماهه نخست امسال ۱۵ پروانه بهره برداری از معدن با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد ریال در استان صادر شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت: پروانه‌های صادره در حوزه معدن مربوط به مواد معدنی مس، مخلوط کوهی (شن و ماسه)، کرومیت، باریت، سیلیس، تراورتن، فلدسپات، خاک صنعتی، سنگ آهن پلاسری، سنگ آهک، گرانیت و سنگ لاشه می‌شود.

توکلی افزود: ۱۹ پروانه اکتشاف معدنی نیز در پنج ماهه نخست امسال در خراسان رضوی صادر شده که مربوط به اکتشاف مواد معدنی کرومیت، گچ، کانسارهای فلزی (پلی متال)، گرانیت، منگنز، مارن آهکی، سیلیس، مرمریت و فلدسپات است.

او تعداد پروانه بهره برداری معدنی معتبر در خراسان رضوی را ۹۱۴ فقره با ذخیره ۲.۷۷ میلیارد تن و استخراج اسمی ۳۹.۶ میلیون تن با سرمایه گذاری ۱۰۹ هزار و ۷۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر ذکر کرد.

۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که عمده مواد شناخته شده در کشور را شامل می‌شوند. مواد فلزی شامل سنگ آهن، منگنز، طلا، کرومیت و مس و مواد غیرفلزی شامل خاک صنعتی، سلیس، کائولن، زغال سنگ، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی عمده معادن استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

عناوین برگزیده