تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۲۹۸۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاونین وزیر و سازمان بورس و نماینده مجلس مطرح کردند:

اقداماتی برای تقویت بورس: از منع رفتار هیجانی تا ابزارهایی برای نقدشوندگی

می متالز - معاونین وزیر اقتصاد و سازمان بورس و نماینده مجلس بر اقداماتی برای تقویت بورس مانند جلوگیری از رفتارهای هیجانی، کاهش محدودیت‌های بازارگردانی و سه ابزار کمکی نقدشوندگی تاکید کردند.
اقداماتی برای تقویت بورس: از منع رفتار هیجانی تا ابزارهایی برای نقدشوندگی

به گزارش می متالز، محمدعلی دهقان دهنوی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: در ایران بار اصلی تأمین مالی بر دوش بانک‌ها بوده اما اکنون انتخاب کردیم بازار سرمایه را به‌عنوان تأمین‌کننده مالی اقتصاد حمایت کنیم و توسعه دهیم. نوسانات ذات بازار سرمایه است و در همه جای دنیا بورس با افت و خیزهایی روبرو است. باید در ابتدا نقدشوندگی برای این بازار ایجاد از رفتارهای هیجانی جلوگیری و ساختارهای بازار را به‌نحوی اصلاح کنیم که سرمایه‌گذاران خرد کمتر آسیب ببینند.

وی افزود: از ابتدای سال جریان ورودی به بازار سرمایه مثبت بوده و بیش از 100 هزار میلیارد تومان وارد بورس شده اما متوسط سهام شناور بازار کمتر از 25 درصد است و 75 درصد سهام دست سهامداران عمده است. رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خرد تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود و این موضوع فقط به خود آن‌ها آسیب نمی‌زند بلکه به سهامداران عمده نیز آسیب می‌زند. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بازار سرمایه سهامداران عمده انگیزه دارند که با بازارگردانی مانع رفتارهای هیجانی شوند و آرامش را به بازار برگردانند.

دهقان دهنوی ادامه داد: نگاه بلندمدت در سهامداری و انتخاب درست و خرید غیر مستقیم سهام از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانع زیان می‌شود.
علت آرامش حقوقی‌ها این است که آنها بازار و سهام را به‌خوبی می‌شناسند و انتخاب کرده‌اند در این بازار باشند.

لزوم کاهش محدودیت‌های بازارگردانی

مهدی طغیانی نماینده مجلس نیز در این برنامه گفت: جلسه غیرعلنی و 3 ساعته دیروز مجلس درباره حمایت از بازار سرمایه بود. بازارگردانی باید جدی‌تر اتفاق بیفتد تا بازار به تعادل بازگردد و محدودیت‌های بازارگردانی را کمتر کنیم. یکی از محدودیت‌ها دامنه نوسانات است که باید به‌شکل پویا درآید. نهادها و شرکت‌های دولتی که در بازار حضور داشته‌اند حالا باید نقش تاریخی را به‌عنوان بازارگردان ایفا کنند. بورس دیگر مثل سابق نیست و نیاز به تحول سخت‌ افزاری و نرم‌افزاری دارد.

سه ابزار کمکی نقدشوندگی بازار

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس هم با اشاره به شرایط بازار سرمایه و اقدامات سازمان بورس در مسیر توسعه این نهاد اقتصادی، سهام خزانه را مدنظر قرار داد و گفت: ساز و کار سهام خزانه به این شکل است که ناشرین می‌توانند تا 10 درصد سهم را از بازار جمع‌آوری کنند که این کار طبیعتاً به نقدشوندگی بازار کمک و نگرانی سهامداران خرد را مرتفع می‌کند.

وی اضافه کرد: دستورالعمل سهام خزانه به کلیه ناشرین ابلاغ شده و همین هفته دو یا سه شرکت سهام خزانه‌ را عملیاتی می‌کنند و فرصت دو ساله به آنها داده شده تا دوباره سهم را به بازار عرضه کنند. اوراق فروش تبعی، سهام خزانه و بازارگردانی ابزاری هستند که به نقدشوندگی بازار کمک و نگرانی سهامداران خرد را برطرف می‌کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده