تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۳۸۳
کد خبر: ۱۲۹۹۹۲

بیلان حمایت ناقص دولتی از حمل و نقل عمومی

می متالز - عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران درخواست کمک ۴هزار میلیاردی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی را به دولت اعلام کرده است، گفت: امیدواریم تخصیص اعتبارات در سال جدید باز هم به دقیقه ۹۰ نرسد.
بیلان حمایت ناقص دولتی از حمل و نقل عمومی

به گزارش می متالز، محمد علیخانی در واکنش به ارسال نامه درخواست کمک شهردار تهران از مقام معظم رهبری در حوزه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی که هفته گذشته منتشر شد، گفت: انعکاس مشکلات به رهبری خوب است و ایشان باید در جریان مشکلات قرار بگیرند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه با ارسال این نامه، شاید بتوانیم از این طریق مجوز برداشت از صندوق ملی توسعه را به دست آوریم یا ایشان به دولت تذکر دهند تا به تعهداتشان در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل عمومی عمل کنند، افزود: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای نیست که دولت بدهی چند هزار میلیاردی خود به شهرداری را پرداخت کند.

وی در عین حال تاکید کرد مشکلات مالی و شرایط خاص اقتصادی نمی‌تواند توجیهی برای عدم اجرای مصوبات دولت حتی از آن جمله که در دوره تصدی مسوولیت توسط خودش وضع کرده، باشد و همین‌طور مصوبات مجلس در حوزه حمایت از حمل و نقل عمومی نباید مورد بی‌توجهی دولتمردان قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اظهارات اخیر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه که گفته است دولت به تعهدات خود برای کمک به شهرداری عمل کرده است، گفت: منظور این مقام دولتی پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت است که البته در دقیقه ۹۰ پرداخت شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای‌شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه و بودجه امسال باید حدود ۸‌هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل عمومی کشور از سوی دولت پرداخت شود، گفت: شهرداری از این محل، درخواست ۴هزار میلیارد تومان کمک به حمل و نقل عمومی شهر تهران را داده است و در حال‌حاضر این موضوع مورد بحث قرار گرفته است. علیخانی خاطرنشان کرد: امیدواریم تخصیص اعتبارات در سال جدید باز هم به دقیقه ۹۰ نرسد. وی با اشاره به اینکه دولت باید ۶۰ درصد از درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی را به شهرداری پرداخت کند، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه از رقمی که در سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان بوده، تنها ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده و دولت این پول را که حق قانونی شهرداری‌ها است، به یک زخم دیگر زده است. علیخانی گفت: پرداخت ۳۰ میلیارد از سهم ۷۰۰ میلیاردی تعجب‌برانگیز است! آن‌وقت توقع دارند حمل و نقل عمومی مشکل پیدا نکند؟ جای تعجب است که چطور برخی مقامات دولتی مدعی هستند که دولت بدهی‌های خود در قبال توسعه حمل و نقل عمومی را پرداخت کرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه درآمدهای حاصل از پارک حاشیه‌ای باید به خزانه واریز شود و از جمله درآمدهای شهرداری محسوب می‌شود، گفت: متاسفانه شهرداری باید به دستگاه‌های مختلف مراجعه کند و اصطلاحا «دوره بیفتد» که منابع مالی خودش را وصول کند؛ یارانه بلیت مترو و اتوبوس نیز سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده که پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که درخواست‌های شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل و بهبود شرایط آن در تهران دیرهنگام بود و در ۳سال گذشته جهشی وجود نداشته است، توضیح داد: باید در کمیسیون بدهی‌ها شهرداری را احصاء می‌کردیم و نمی‌دانستیم کدام بخش دولت بدهی دارد و باید از شهرداری آمار می‌خواستیم.

علیخانی ادامه داد: درآمد شهرداری از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی حدود ۱۰ سال است پرداخت نشده و حتی محمدباقر قالیباف (شهردار اسبق تهران) به خاطر این عدم پرداخت، از دولت شکایت کرده بود و دولت محکوم شد اما از مبلغ محکومیت یکهزار میلیاردی دولت، هنوز هم پرداختی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای‌شهر تهران با اشاره به اینکه این اشکال به دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مجلس هم وارد است که چرا قوانین مصوب شده اجرا نمی‌شود، گفت: به نظر می‌رسد دولت خود را موظف به پرداخت بدهی‌ها نمی‌داند و در این شرایط نمی‌توانیم توقع داشته باشیم به سند توسعه عمل شود. بخش زیادی از تعهدات اجرایی شهرداری‌ها به دلیل عدم پرداخت بدهی‌های دولت زمین مانده است.

عناوین برگزیده