تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۱۳۰۰۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تشریح کرد

موانع پیش روی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی؛ از تامین سرمایه در گردش تا مالیات

می متالز - مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تامین سرمایه در گردش، مشکلات بیمه و مالیات و... را موانع پیش روی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی برشمرد.
موانع پیش روی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی؛ از تامین سرمایه در گردش تا مالیات

به گزارش می متالز، بسیاری از کشورهای جهان ایجاد شهرک‌های صنعتی را گامی مثبت و موثر در راه صنعتی شدن و توسعه اقتصادی کشور خود می‌دانند زیرا استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب مانند آب، فاضلاب و تامین انرژی در قالبی ساختار‌یافته با هزینه اجرایی پایین‌تر، امکان حضور صنایع مرتبط در کنار یکدیگر را نیز میسر می‌کند. به عبارت دیگر استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی از هزینه‌های واسطه‌ای و مبادله‌ای فعالان حوزه صنعت کاسته و قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ایجاد شهرک‌های صنعتی  در تثبیت و نگهداشت جمعیت در نواحی مختلف، اشتغال و افزایش درآمد موثر است اما برای استفاده از این ظرفیت ارزشمند باید زیرساخت موردنیاز آنها مانند آب، برق، .... فراهم شود.

محسن صالحی نیا

در این رابطه محسن صالحی‌نیا معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به وضعیت فعلی شهرک‌های صنعتی، می‌گوید بیش از ۴۵۰ شهرک صنعتی و ۴۰۰ ناحیه صنعتی در کشور در حال بهره‌برداری است که حدود ۴۷ هزار واحد تولیدی در این نواحی مستقر هستند و حدود ۳۳ هزار واحد تولیدی نیز زمین دارند و در حال ساخت سوله، نصب ماشین آلات و تجهیزات هستند که این تعداد به ۴۷ هزار واحد تولیدی افزوده خواهد شد.

 

حدود ۲۱ درصد واحدهای تولیدی راکد هستند

وی افزود: براساس آخرین پایش انجام گرفته، 10 هزار واحد صنعتی - حدود ۲۱ درصد- راکد بوده و تولید حدود ۲۴ درصد واحدهای تولیدی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت است، ۵۰ درصد واحدهای تولیدی باقیمانده نیز با بیش از ۶۰ درصد ظرفیت تولید فعال هستند.

صالحی‌نیا با اشاره به وظایف شهرک‌های صنعتی، اضافه کرد: شهرک‌های صنعتی موظف هستند، زیرساخت‌هایی مانند برق، آب، راه دسترسی، فیبر نوری مخابرات، تصفیه‌خانه فاضلاب و ... را برای واحدهای تولیدی فراهم کنند که این زیرساخت‌ها براساس زمان‌بندی مشخص، مصارف مورد نیاز و صنایع مورد نظر ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تامین برق موردنیاز واحدهای تولیدی جدیدالتاسیس در شهرک‌های صنعتی در تهران را یکی از مشکلات اساسی این واحدها توصیف کرد و ادامه داد: برای حل این مشکل، پروژه‌ای مشارکتی با همکاری برق منطقه‌ای، وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تعریف شده است و اجرای آن می‌تواند عملکرد و وضعیت شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی را متحول کند.

 

 برنامه‌ریزی برای راه اندازی۱۵۰۰ واحد راکد در سال جاری

وی تصریح کرد: از آنجایی که سال جاری به نام "جهش تولید" نامگذاری شده و این موضوع به دلیل اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده، بهبود تولید و... در شرایط فعلی کشور یکی از مهمترین موضوعات است، باید دستگاه‌ها تمام تلاش خود را برای اجرای پروژه‌های مربوط به تامین برق شهرک‌های صنعتی به کار برند تا بتوان ازسرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این مکان بهره‌برداری مناسبی کرد.

صالحی‌نیا تامین سرمایه در گردش، مشکلات بیمه و مالیات و... را موانع پیش روی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی برشمرد و بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر است حدود ۱۵۰۰ واحد از ۱۰ هزار واحد راکد در سال جاری راه اندازی شود اما تحقق این مهم در گرو عارضه یابی در کلینیک صنعت و احصاء مشکلات است که با توجه به تعامل خوب مجلس یازدهم می‌توان به رفع مشکلات امید بست./

عناوین برگزیده