تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۳۰۱۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

۱۰۰ درصد معادن خراسان شمالی خام فروشی می‌شود/ «آلبلاغ» باید فرآوری شود

می متالز - نماینده مردم اسفراین در مجلس با انتقاد نسبت به خام فروشی ۱۰۰ درصدی محصولات معدنی استان گفت: معدن آلبلاغ اسفراین پس اکتشاف باید فرآوری شود و ثروت آن به مردم برسد.
۱۰۰ درصد معادن خراسان شمالی خام فروشی می‌شود/ «آلبلاغ» باید فرآوری شود

به گزارش می متالز، امان‌الله حسین پور ظهر امروز در نشست شورای معادن خراسان شمالی با اشاره به بلوکه‌شده پهنه ۷ هزار کیلومتری استان برای شناسایی ذخایر معدنی اظهار کرد: این وضعیت از بلاتکلیفی باید خارج شود و هر چه سریع‌تر به بهره‌برداران دارای اهلیت داده شود.

وی این وضعیت را غیرقابل‌توجیه دانست و گفت: متأسفانه برخی از معادن استان نیز به افراد غیر اهلیت دراین‌باره داده‌شده و به‌عنوان‌مثال معدنی به‌صورت خانوادگی ثبت‌شده اما هیچ‌گونه برداشتی از آن انجام نمی‌شود و باید تعیین تکلیف این وضعیت مشخص شود و این ثروت بلااستفاده باید مورد برنامه‌ریزی واقع شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس از خام فروشی ۱۰۰ درصدی محصولات معدنی استان انتقاد کرد و افزود: فراوری معادن با توجه به تنوع آن در استان و قابلیت‌های موجود نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه است تا از خام فروشی جلوگیری شود.

وی درباره معدن آلبلاغ اسفراین گفت: این معدن ظرفیتی عظیم در اسفراین است اما مردم منطقه در مضیقه مالی شدید هستند و متأسفانه تعلل‌های فراوانی در حفاظت از این منطقه تاکنون انجام‌شده و کشته‌های متعددی را در آن ایجادشده است و هرلحظه ممکن است با تخریب تونل‌های موجود در منطقه افراد بیشتری دچار تلفات شوند.

حسین پور خواستار برنامه زمان‌بندی برای تعیین تکلیف معدن آلبلاغ شد و ادامه داد: روش بهره‌برداری از معدن آلبلاغ باید به نفع مردم باشد و اکتشافات در آن باید تولید ثروت به نفع مردم کند.

وی در انتها با تأکید بر جلوگیری از خام فروشی محصولات معدن آلبلاغ تصریح کرد: تقاضامندیم تا با واگذاری یک شرکت به افراد بومی و مشخص کردن زمان مناسب بهره‌برداری درست و قانونی انجام شود و ثروت استان به مردم منطقه برسد.

عناوین برگزیده