تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۳۰۱۷۸
سرویس خبر : زمین شناسی
رییس نظام مهندسی معدن تاکید کرد:

ضرورت استفاده از توانایی نظارتی نظام مهندسی معدن در اکتشاف

می متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز اعضای این سازمان در بخش نظارت اکتشاف معدن حضور ندارد و ضروری است از این ظرفیت استفاده لازم به عمل آید.
ضرورت استفاده از توانایی نظارتی نظام مهندسی معدن در اکتشاف

به گزارش می متالز، «تقی نبئی» روز چهارشنبه در هیجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در هتل اسپیناس تهران افزود: اکنون بخش اکتشاف به منزله زیر بنای توسعه بخش معدن محسوب می‌شود و چنانچه طرح و سرمایه‌گذاری به درستی انجام نشود، ریسک فعالیت‌های معدنی را به دنبال دارد.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال‌های ۹۸- ۱۳۹۳ توسعه فعالیت اکتشافی به وسعت ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع را در دستور کار قرار دادند که ۲۵۰ کیلومتر مربع در دولت یازدهم به مورد اجرا گذاشته شد و بقیه همچنان در حال اجراست.

ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۷ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است و کشورمان از این منظر در رتبه پانزدهم جهانی است.

نبئی ضمن یادآوری سهم یک درصدی بخش معدن در تولید ناخالص داخلی، گفت: انتظار می‌رود این سهم ظرف یک تا یک ونیم سال آینده به ۱.۵ درصد برسد و چنانچه فرآیند های لازم انجام شود، بخش معدن ظرفیت رسیدن به سهم سه درصدی در تولید ناخالص داخلی را دارد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز نگاه‌ها در بخش معدن، نسبت به گذشته متفاوت است، جلوگیری از خام فروشی و توجه به فرآوری مواد معدنی مورد تاکید قرار دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تاکید کرد: امروز با وجود محدودیت‌های ناشی از فروش نفت و پیامدهای بحران کرونا، بخش معدن می‌تواند در سال جهش تولید نقش تاثیرگذار در اقتصاد کشور را ایفا نماید، اما واقعیت اینکه دستورالعمل‌های لازم، زیر ساخت‌ها و ...در بخش معدن فراهم نیست.

وزارت صنعت در سال 99 برنامه رشد تولید در بخش صنایع معدنی به میزان 25 درصد را هدف‌گذاری کرده و قرار است یکهزار معدن غیر فعال به مدار تولید بپیوندند.  

عناوین برگزیده