تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۳۰۲۴۱
سرویس خبر : انرژی
ناصر عاشوری؛دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت

تولیدات داخلی بنزین مازاد بر نیاز مصرفی کشور است

می متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: تولید بنزین در کشور هم اکنون مازاد بر مصرف است. در حال حاضر بیش از یکصد میلیون لیتر در مجموع توسط شرکت‌های پالایشی تولید می‌شود.
تولیدات داخلی بنزین مازاد بر نیاز مصرفی کشور است

به گزارش می متالز، ناصر عاشوری درباره صنعت پالایش نفت گفت: شرکت‌های پالایش نفت کشور مرجع واقعی تولید و صادرات محصولات اصلی و ویژه نفت هستند. این شرکت‌ها نفت خام را حدوداً به ۳۳ فرآورده ویژه و ۶ محصول اصلی تبدیل می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت تمام وقت شرکت‌ها در ۳ شیفت کاری، افزود: برای تأمین سوخت کشور در فصل زمستان هیچ‌گونه نگرانی وجود نداد زیرا خوراک شرکت‌ها از نفت خام داخل تأمین می‌شود.

فروش ۳۳ محصول ویژه توسط پالایشی‌ها در بورس

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در ادامه بیان کرد: تولید بنزین در کشور هم اکنون مازاد بر مصرف است. در حال حاضر بیش از یک‌صد میلیون لیتر در مجموع توسط شرکت‌های پالایشی تولید می‌شود.

عاشوری اضافه کرد: در قوانین و مقررات فروش فصلی ۶ محصول اصلی شرکت‌های پالایشی در اختیار دولت (شرکت ملی پالایش و پخش) است. همچنین، فروش ۳۳ محصول ویژه توسط شرکت‌های پالایشی بر اساس سازوکار سازمان بورس به فروش می‌رسد.

وی در ادامه یادآوری کرد: هر ۱۵ روز یکبار قیمت محصولات ویژه توسط انجمن به سازمان بورس و دستگاه‌های نظارتی اعلام و برای کشف قیمت از سازوکارها و آیتم‌های وزارت نفت استفاده می‌شود.

پالایشی‌ها از خام فروشی نفت جلوگیری کردند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت عنوان کرد: پالایشگاه‌ها از چند نظر اهمیت دارند؛ نخست از لحاظ اقتصادی برای کشور ارزآوری دارند، دوم به لحاظ سیاسی_اجتماعی و امنیتی تأمین‌کننده سوخت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیمایی کشور هستند که کشور را از واردات بی نیاز کرده‌اند و سوم، در حوزه اشتغال است که بیش از ۲۰ هزار نفر در این شرکت‌ها به طور مستقیم فعالیت کنند.

عاشوری با اشاره به چهارمین وجه اهمیت این صنعت توضیح داد: از صفر تا صد تولیدات این صنعت توسط مهندسین و کارشناسان ایرانی انجام می‌شود. همچنین به عنوان مورد پنجم می‌توان گفت، تقویت و توسعه شرکت‌های پالایشی و اجرای طرح‌های کیفی سازی قطعاً در راستای اهداف نظام بوده و از خام فروشی نفت جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: فروش سهام شرکت‌های پالایشی رویه بسیار پسندیده‌ای است که هر فرد می‌تواند تا سقف ۵ میلیون تومان سهام خریداری کند و از ۲۰ درصد معافیت نیز برخوردار شود. قطعاً یکی از سهام‌های جذاب سهام شرکت‌های پالایشی است که از شرکت‌های معتبر بورس کشور است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نهایت یادآوری کرد: علی رغم نوسان بورس در صورت‌های مالی پایان هر سال، شاهد سود در این شرکت‌ها هستیم که نشان از اعتبار بالای این شرکت‌ها است.

عناوین برگزیده