تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۱۳۰۲۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خروج معاملات قیر و فولاد از بورس کالا زمینه‌ساز رانت و فساد می‌شود

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران گفت: خروج معاملات قیر از بورس کالا، اندک شفافیت موجود در دادوستدهای این محصول را نیز از میان می‌برد و زمینه‌ساز رانت و فساد در این صنعت می‌شود.
خروج معاملات قیر و فولاد از بورس کالا زمینه‌ساز رانت و فساد می‌شود

به گزارش می متالز، محسن ورزشکار درباره خبر منتشر شده درخصوص خروج قیر و فولاد از بورس کالا گفت: انجام معاملات قیر در تابلو بورس کالا افزون بر ایجاد شفافیت قیمت‌ها و امکان مقایسه قیمت و انتخاب مناسب‌ترین فروشنده توسط خریدار، سبب ایجاد و ثبت بخشی از آمار و اطلاعات مورد نیاز این صنعت نیز می‌شود. به نحوی که هم‌اکنون یکی از نقصان‌های اطلاعاتی موجود در زمینه سیاست‌گذاری این محصول، نبود دسترسی به آمار و ارقام صحیح معاملات است.

وی افزود: باتوجه به اینکه مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت قیر، قیمت وکیوم باتوم است و قیمت این فرآورده را پالایشگاه‌های غیرخصوصی کشور تعیین می‌‌کنند بنابراین خروج معاملات قیر از بورس کالا اثری بر ساماندهی بازار قیر نخواهد داشت. از سوی دیگر خروج معاملات قیر از بورس کالا، اندک شفافیت موجود در دادوستدهای این محصول را نیز از میان می‌برد و زمینه‌ساز رانت و فساد در این صنعت می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران در نهایت یاداور شد: به نظر می رسد طرح این موضوع در شرایط فعلی بیشتر جنبه فرافکنی داشته تا نبود نهاد رگولاتوری در ساماندهی بازار این فراورده نفتی را توجیه نماید.

عناوین برگزیده