تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۳۰۲۵۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد

گام بلند استان البرزبرای تجاری سازی محصولات پژوهشگاه مواد و انرژی

می متالز - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور گفت: محصولات پژوهشگاه مواد و انرژی با مشارکت شرکت های دانش بنیان و تشکیل انجمن استارت آپی در استان تجاری سازی و آماده صادرات می‌شود.
گام بلند استان البرزبرای تجاری سازی محصولات پژوهشگاه مواد و انرژی

به گزارش می متالز، پژوهشگاه مواد و انرژی مشکین دشت از  جمله مراکز علمی تحقیقاتی برتر در سطح کشوراست که در زمینه  پژوهش های بنیادی منجر به تولید علم و فناوری،  تحقیقات کاربردی منجر به کسب فناوری مرتبط به تولیدانرژی و مواد پیشرفته تجاری و تربیت پژوهشگران علمی فعالیت می کند؛ در زمینه تجاری سازی مواد تولیدی نیاز به حمایت دارد. 

در  راستای کمک به تجاری سازی دستاوردهای علمی محققان پژوهشگاه مواد و انرژی فردیس، روسا و اعضای کمیسیون های مختلف اتاق بازرگانی کشور و جمعی از فعالان عرصه تولید و صنعت از بخش های مختلف نمایشگاه دستاوردها، آزمایشگاه ها و ظرفیت های تولیدی پژوهشگاه مواد و انرژی بازدید کردند تا ضمن آشنایی با ظرفیت های این مرکز علمی و تحقیقاتی، زمینه استفاده از ظرفیت ها، تجاری سازی و صادرات تولیدات این مرکز  فراهم شود. 

دستیابی به آخرین تکنولوژی ذخیرا برق توسط محققان  پژوهشگاه مواد و انرژی

حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص کمک به بالفعل شدن ظرفیت های بالقوه داخلی کشور، گفت: برای اولین بار با همکاری اتاق بازرگانی بخش خصوصی واقعی کشور به پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی  وارد می شود و این امکان را فراهم می کند که دستاوردهای دانشمندان و محققان که برای تجاری سازی بنیاز به  اتصال به بازار دارند، توسط فعالان بخش خصوصی با توجه به توان و ظرفیت و شناخت آنها از  بازار  تجاری فراهم می شود. 

وی افزود:  این بازدید نشان می دهد متاسفانه در استفاده از  توان و ظرفیت مجموعه پژوهشگاه ها و اتصال آن به بازار موفق عمل نکردیم؛ چرا که تا کنون بخش خصوصی به این مراکز  متصل نشده و از اتصال صنعت در بخش دولتی به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خروجی مثبتی  انتظار نمی رود.‌

صالحی با بیان اینکه اتاق بازرگانی برای استفاده از ظرفیت های داخلی،  در ایجاد استارتاپ ها و انکی باتور ها تاکید دارد؛ گفت: در  واقع اتاق بازرگانی حلقه مفقوده ارتباط صنعت و تجارت را برای پژوهشگران عرصه علم و صنعت فراهم می کند. 

وی ادامه داد: در این پژوهشگاه برای اولین بار در خصوص پیل های استوریج برق تحقیق شده که  از جدیدترین دستاوردهای دنیاست که می تواند در پیشرفت تکنولوژی و ذخیره انرژی برق به کشور کمک کند و این نوید را می دهم که در صورت هماهنگی بیشتر بتواتیم بازار تجاری  آن را ایجاد کنیم.‌
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی کشور خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به  امکانات دولت‌ها و صندوق های نوآوری و شکوفایی، بخش خصوصی واقعی و فعال در عرصه بازارها را متصل کنیم؛ بخش مهمی از ظرفیت بالقوه که معطل مانده یا تعطیل شده رامی توانیم فعال کنیم‌ و در این راستا بازارهای خارجی کشور را از آن خود کنیم. 

 وی با اشاره به فرمایش رهبر در خصوص اقتصاد درونزای بروگرا، اظهار کرد: با استفاده از توانمندی ها وظرفیت سازی داخلی و عرضه دستاوردهای داخلی در بازارهای خارج از کشور می توانیم به درآمدهای ارزی برسیم و این درآمدهای ارزی را جایگزین نفت کنیم.

موفقیت دستاورد علمی وابسته به صادرات است

در ادامه رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی موفقیت دستاوردهای علمی را منوط به تجاری سازی و  صادرات دانست و افزود: با تجاری سازی محصولات با امکان صادرات و درآمدهای ارزی می توانیم یک دستاورد علمی را موفق بدانیم. 

وی افزود: در خصوص اهداف بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی و کمک به تجاری سازی تولیدات آن، کمیته راهبردی در اتاق بازرگانی  تشکیل می شود و  راهکارهای موثر  مورد بررسی قرار می گیرد.  

انجمن استارت اپ البرز تشکیل می شود 

در ادامه پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به ظرفیت های علمی و صنعتی استان، گفت: تجاری سازی فناوری اگر از قالب شعار خارج شود و به عمل برسد؛ دیدگاه مثبتی است که می تواند موجب  گسترش  تحقیقات علمی شود و  در غیر این  صورت موجب کاهش انگیزه و ناامیدی محققان خواهد شد. 

وی با بیان اینکه برای ارائه طرح ها توسط محققان به بخش خصوصی مشکلاتی در خصوص اعتماد سازی  وجود دارد؛ تاکید کرد:  اتاق بازرگانی می تواند شرایط و زمینه اعتماد سازی و اتصال بین شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی را فراهم کند. 

در این پژوهشگاه برای اولین بار در خصوص پیل های استوریج برق تحقیق شده که  از جدیدترین دستاوردهای دنیاست که می تواند در پیشرفت تکنولوژی و ذخیره انرژی برق به کشور کمک کند و این نوید را می دهم که در صورت هماهنگی بیشتر بتواتیم بازار تجاری  آن را ایجاد کنیم

 

رئیس اتاق بازگانی البرز با اعلام این خبر که به زودی  انجمن استارتاپی در استان البرز ایجاد خواهد شد؛ اظهار کرد: این انجمن موجب می شود طرح ها و ایده ها در کنار هم قراد گیرد. همچنین با قرارگرفتن  در کنار ۳۵۰۰ واحد صنعتی استان می تواند زمینه استفاده از این ظرفیت ها   را فراهم کند.

وی با اشاره به وجود  ۱۳ شهرک صنعتی در البرز، بر ضرورت ایجاد و تقویت  ارتباط بین پژوهشگاه مواد و انرژی و شهرک های صنعتی البرز تاکید کرد.

گفتنی است پژوهشگاه مواد و انرژی آمادگی خود را برای استقرار دفاتر شرکت های حوزه سلامت و مواد و انرژی و استفاده از ظرفیت های آزمایشگاهی این مرکز، اعلام کرد.‌

 

عناوین برگزیده