تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۳۰۳۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل عدم رونق چهارمین بورس کشور

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه دلایل عدم رونق بورس انرژی را تشریح کرد.
دلایل عدم رونق چهارمین بورس کشور

به گزارش می متالز، فردین آقابزرگی درمورد اینکه بورس انرژی آنطور که باید و شاید رونق ندارد، توضیح داد: دلایل عمده و موثر درمورد اینکه چرا بورس انرژی رونق ندارد،  شرکت های برق منطقه ای، توانیر و در بعد فراورده های نفتی، شرکت ملی نفت است. تا زمانی که ذهنیت  این دو قطب بزرگ و فعال انرژی در کشور درمورد بورس انرژی به این شکل باشد و به اندازی کافی در این حوزه نقش آفرینی نکنند، بورس انرژی به میزان بورس و فرابورس رونق نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حتی در برخی از ابعاد شاهد این هستیم که برخی اوراقی که مبتنی بر محصولات مورد معامله در بورس انرژی منتشر میشود یا در فرابورس یا در بورس معامله می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دلیل عمده این اتفاق برمیگردد به افرادی که می توانند فعالیت لازم را داشته باشند اما ندارند و تا زمانی که در کنار وضع قوانین و مقررات سهام داران عمده حضور مناسب و پررنگ نداشته باشند نتیجه کار همین است.

بر اساس این گزارش، شرکت بورس انرژی ایران با هدف ساماندهی، پذیرش، نظارت و تسهیل انجام معاملات حامل‏های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر حامل‏های انرژی، فراهم آوردن دسترسی غیر تبعیض آمیز و منصفانه اعضاء به بسترهای معاملاتی، همکاری و هماهنگی با نهادهای مالی، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای متولی بازارهای انرژی از جمله وزارتخانه‎های نفت، نیرو و صنعت و معدن و تجارت و شرکت‎های ملی نفت ایران، ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، ملی صنایع پتروشیمی، توانیر، مدیریت شبکه برق ایران، مدیریت منابع آب ایران و سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین انجام سایر وظایف محوله در اساسنامه شرکت، در ۱۷ تیرماه ۱۳۹۱ با مجوز شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان چهارمین بورس رسمی کشور به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‏کند.

اخیرا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، این سوال را مطرح کرده است که چرا بورس انرژی آنطور که مد نظر است، رونق نگرفته است.

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده