تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۱۳۰۵۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی در خراسان جنوبی شناسایی شد

می متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گفت: ۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی با مساحت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع حاصل مطالعات پهنه‌های اکتشافی در این استان شناسایی شده است.
۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی در خراسان جنوبی شناسایی شد

به گزارش می متالز، عباس جرجانی افزود: بررسی پهنه‌های اکتشافی در خراسان جنوبی از سال ۹۲ کلید خورد و عملیات اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شد.

وی بیان کرد: پهنه‌ها را در جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش توان بخش خصوص و شناسایی پتانسیل‌های معدنی استان تعریف کرده بودیم و توسط یکسری سازمان‌های توسعه‌ای که در اختیار دولت هستند مثل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین توسط بخش خصوصی انجام شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این خصوص حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع نقطه امیدبخش مشخص شده است که حدود ۲۰۰ نقطه می‌شود.

وی افزود: براساس این نقاط امیدبخش، شرکت‌ها کارهای اکتشافی را ادامه می‌دهند و به محض اینکه به پروانه اکتشاف رسید و مشخص شد که چه ماده معدنی وجود دارد، واگذاری از طریق مزایده انجام خواهد شد.

 

خراسان جنوبی، پیشرو در ژئوفیزیک هوایی

جرجانی اظهار داشت: با انجام ژئوفیزیک هوایی کار بسیار خوبی از سال ۹۲ در استان خراسان جنوبی انجام شده و شناسایی پتانسیل‌های معدنی در عمق زمین با بالگرد صورت گرفته که نقاط امیدبخش نیز براساس همین نتایج مشخص شده است.

وی گفت: ما یکی از استان‌هایی هستیم که بیشترین ژئوفیزیک هوایی در آن انجام شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ که بیشترین پهنه‌های اکتشافی استان بوده، معادل ۱۵۰ میلیارد تومان در این زمینه توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است که جای امیدواری دارد در صورت شناسایی پتانسیل‌های معدنی استان می‌توانیم برای سرمایه‌گذاری در این بخش و فرآوری معدنی گام‌های موثری را برداریم.

 

محدوده‌های معدنی راکد تعیین تکلیف می‌شود

وی بر ضرورت تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی راکد و واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید از طریق مزایده تاکید کرد و گفت: محدوده‌های معدنی چه در قالب پروانه‌های بهره‌برداری و چه در محدوده‌های اکتشافی که عملا راکد هستند، باید تعیین تکلیف شوند.

جرجانی تصریح کرد: با مصوبه شورای معادن استان قرار شد سازمان صنعت، معدن و تجارت حداکثر طی یک ماه گزارش کاملی را در این زمینه تهیه کند.

وی افزود: براین اساس مقرر شد کسانی که ادامه فعالیت آنها از نظر سازمان دارای توجیه باشد، کمکشان ‌کنیم و آنها که می‌دانیم تمایلی به ادامه فعالیت معدنی ندارند سریعتر تعیین تکلیف کنیم تا محدوده‌ها را از طریق برگزاری مزایده در اختیار افراد جدید قرار دهیم.

عناوین برگزیده