تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۷
بازدید: ۴۴۴
کد خبر: ۱۳۰۷۷۳
سرویس خبر : انرژی

کشف معادن اورانیوم در عربستان

می متالز - روزنامه گاردین مدعی شد عملیات اکتشافی فشرده زمین شناسی در عربستان، به کشف معادن اورانیوم انجامیده است.
کشف معادن اورانیوم در عربستان

به گزارش می متالز، نشریه گاردین ادعا کرد به اسنادی محرمانه درباره بررسی‌های زمین شناسی در عربستان دست یافته است که نشان می‌دهد این کشور به کمک شرکت‌های خارجی جستجو‌های فشرده‌ای برای کشف معادن اورانیوم آغاز کرده و تاکنون دستکم در سه منطقه، ذخایر اورانیوم وجود دارد.

موسسه تحقیقات زمین شناسی اورانیوم و شرکت ملی تحقیقات هسته‌ای در پکن بخشی از این طرح را اجرا و عملیات اکتشاف را انجام داده اند.  گاردین افزود: عربستان با معادن کشف شده می‌تواند نود هزار تن اورانیوم بدست آورد که آن را قادر می‌سازد بدون نیاز به واردات اورانیوم، سوخت نیروگاه اتمی را که پیگیر ساخت آن است تامین کند. همچنین برای تامین سلاح هسته‌ای بدون نیاز به واردات اورانیوم کافی است.


شهر‌های چین به علت گسترش فضا‌های صنعتی از جمله شهر‌های آلوده جهانند و به همین علت چین در صدد توسعه نیروگاه‌های تولید انرژی پاک از جمله انرژی هسته‌ای است و به نوشته گاردین تلاش چین در عربستان برای کشف اورانیوم ممکن است با انگیزه‌های اقتصادی و خرید این ماده کمیاب باشد. شرکت‌های چینی از سال ۲۰۱۷ فعالیت‌های فشرده‌ای را برای کشف معادن اورانیوم در عربستان آغاز کرده و گفته اند برای اینکه عملیات اکتشاف زودتر به نتیجه برسد با جدیت و در گرمای طاقت فرسای عربستان هم فعالیتشان متوقف نشد.
چین از جمله کشور‌هایی است که ساخت چندین نیروگاه هسته‌ای در نقاط مختلف جهان را در دست دارد از جمله در انگلیس که قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای بزر گ برای این کشور را در سال ۱۳۹۵ با مقامات این کشور امضا کرد.
گرگ کلارک به نمایندگی از دولت انگلیس، "های یو" مدیر شرکت جنرال چین و "جین برنارد لوی" رئیس شرکت فرانسوی "ای دی اف امضا کنندگان قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت در انگلیس معرفی شدند.
این نیروگاه هسته‌ای که قرار است با همکاری شرکت‌های فرانسوی در انگلیس ساخته شود به عنوان نخستین سری از نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای در انگلستان است که قرارداد ساخت آن پس از ماه‌ها کش و قوس میان انگلیس با شرکت‌های چینی و فرانسوی امضا شده بود.
بر اساس اخبار منتشر شده این نیروگاه بزرگ هسته‌ای که با سرمایه گذاری حدود ۱۸ میلیارد پوندی در منطقه سامرست واقع در جنوب غرب انگلیس ساخته خواهد شد پس از بهره برداری می‌تواند حدود هفت درصد برق مورد نیاز انگلستان را تامین کند. بنا بر آمار منتشر شده انگلستان دارای ۱۶ نیروگاه هسته‌ای است و حدود ۱۹ درصد برق این کشور در این نیروگاه‌ها تولید می‌شود که حدود دو برابر برق تولیدی در این کشور از نیروگاه‌های تجدید پذیر است.

عناوین برگزیده