تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۱۳۰۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تکلیف "اقلام پروانه نشده" در گمرک مشخص شد

می متالز - معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران از رفع مشکل اقلام پروانه نشده در گمرکات برای تامین اعتبار در بانک ها خبر داد.
تکلیف "اقلام پروانه نشده" در گمرک مشخص شد

به گزارش می متالز، مهرداد جمال ارونقی، معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران، اظهار کرد: به دلیل مشکلات به وجود آمده در ترخیص درصدی کالاها و در پاسخ به استعلام بانک ها از دفاتر ستادی ذیربط در گمرک ایران و گمرکات اجرایی کشور، بخشنامه ای در این خصوص به گمرکات ابلاغ شد.

این مقام مسوول افزود: در این بخشنامه، به کالاهایی که طی حکم و بصورت درصدی از محل مجوز خاص خارج شده اند و از سوی دیگر امکان تبادل اطلاعات سیستمی بین حکم صادره مجوز خاص و سامانه های بانک و ثبت سفارش میسر نبوده ( یعنی به لحاظ سیستمی اظهارنامه در مرحله صدور مجوز بارگیری باقی مانده است) اشاره شده  و به دلیل اصلی ثبت پیام" اقلام پروانه نشده" در سامانه بانک ها نیز گذری زده است. این بخشنامه طی مکاتباتی به گمرکات ابلاغ شده است.

وی افزود: در نتیجه در مواردی که مراحل کسر تخلیه از طریق بانک عامل پیگیری می شود، گمرکات مکلف هستند براساس بخشنامه صادره اقدام کنند.

ارونقی گفت: ضمن اینکه در مواردی که پروانه صادره در مرحله درب خروج قرار داشته و بر اساس قبض باسکول صادره، کسر تخلیه مشاهده می شود، در صورت استعلام بانک عامل، گمرکات کشور مکلفند از درج نظر سامانه ها خودداری و نسبت به ارسال پاسخ کتبی به بانک عامل  طبق فرمت اعلامی اقدام کنند.

به گفته ارونقی بدلیل عدم تعیین تکلیف در این موضوع، سالیانه ده ها هزار مکاتبه از سوی بانک های عامل با گمرکات اجرایی و دفاتر ستادی گمرک ایران صورت می پذیرفت که با صدور این بخشنامه و اجرای آن گمان می رود تا حد زیادی از این مکاتبات زاید و بروکراسی اداری کاسته شود.

عناوین برگزیده