تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۶
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۳۱۰۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آمارهای اداره کل گمرک چین نشان داد:

کاهش واردات کالاهای پایه در بزرگ‌ترین وارد‌کننده جهان

می متالز - واردات کالاهای پایه چین از جمله نفت خام، سنگ آهن و دانه‌های سویا در ماه آگوست سال‌جاری نسبت به ماه پیش از خود دچار کاهش شد. چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام جهان و خریدار اصلی مس، سنگ آهن و دانه‌های سویا در میان تمامی کشورها محسوب می‌شود.
کاهش واردات کالاهای پایه در بزرگ‌ترین وارد‌کننده جهان

به گزارش می متالز، آمارهای اداره گمرک ملی چین نشانگر کاهش معناداری در واردات این کالاها است. خبرگزاری رویترز در گزارشی با اظهار نظرات تحلیلگران حوزه کالایی به بررسی این عدد و رقم‌ها به نسبت ماه جولای سال‌جاری پرداخته است.

نفت خام

واردات نفت خام چین در ماه آگوست به ۴۸/ ۴۷ میلیون تن رسیده است در حالی که طی ماه جولای ۲۹/ ۵۱ میلیون تن نفت وارد کرده است. این رقم نشانگر کاهش ۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تنی و معادل ۰۲/ ۸ درصد کاهش واردات نفت خام توسط بزرگ‌ترین متقاضی نفت جهان است.

لی یان، تحلیلگر گروه مشاوره لانگ ژنگ به رویترز درباره وضعیت واردات نفت خام چین گفت: «با افزایش قیمت نفت خام و تداوم ذخیره‌سازی متراکم در بنادر چین، واردات نفت شروع به کاهش یافتن کرد. البته باید در نظر داشت که بسیار بعید به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده شاهد افت شدیدی در واردات نفت باشیم، چرا که در روزهای پیش رو باید شاهد تقویت تقاضا برای سوخت در کشور بود.» او در ادامه به نقش پالایشگاه‌ها در این مساله اشاره کرد و گفت: «از آن جا که پالایشگاه‌ها به تدریج تعمیرات اساسی خود را انجام داده و به پایان خواهند رساند و از سوی دیگر با ورود به فاصله میان ماه سپتامبر تا اکتبر، که زمان اوج مصرف سوخت محسوب می‌شود انتظار می‌رود واردات در سطح بالایی حفظ شود.»

البته خوش‌بینی لی یان تا آن جاست که او معتقد است به‌رغم بالا ماندن سطح واردات، اما میزان آن به حدود سطوح واردات نفت خام ماه‌های ژوئن تا جولای چین نخواهد رسید.

مس

واردات مس چین در ماه آگوست با کاهش ماهانه ۲۹/ ۱۲ درصدی به ۶۶۸ هزار و ۴۸۶ تن رسید. واردات فلز سرخ در ماه جولای ۹۳ هزار و ۷۲۵ هزار تن بیشتر از ماه آگوست و برابر با ۷۶۲ هزار و ۲۱۱ تن بوده است.  هی تیان‌یو، تحلیلگر گروه سی.‌آر.‌یو درباره وضعیت واردات مس نیز گفته است: «واردات ماهانه کاهش پیدا کرده است، زیرا دوره آربیتراژی بازار به پایان رسیده و به‌صورت سنتی نیز در فصل سوم سال تقاضا ضعیف‌تر است.» البته نکته مهم دیگری که در بازار وجود دارد این است که میزان واردات چین در آگوست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کماکان بسیار بالاتر است. کاهش واردات مس چین در ماه آگوست بیشتر تحت‌تاثیر آمار بسیار بالا و کم‌سابقه ماه جولای است.

تیان‌یو اضافه کرد: «اگر فرصت آربیتراژ بار دیگر باز شود واردات چین می‌تواند باز هم افزایش پیدا کند.»

سویا

واردات سویا چین در ماه آگوست از ۸۵/ ۴ درصد کمتر شده و به ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش یافته است. این کاهش واردات چینی‌ها در حالی رخ داده که این کشور در ماه گذشته ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تن سویا وارد کرده است. دارن فردریش، تحلیلگر ارشد کالایی در شرکت خدمات مالی استونکس معتقد است: «تخمین‌های بالاتری نزدیک به ۱۰ میلیون تن واردات وجود دارد. البته تجارت محموله‌های برزیلی به چین در حال کند شدن است که اتفاق چندان عجیبی محسوب نمی‌شود. به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده همین روند کاهش واردات سویا از سوی چین کمی کندتر شود، زیرا صادرات محموله‌های سویا برزیل در حال به پایان رسیدن است.»

سنگ آهن

واردات ۱۰۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تنی سنگ آهن چین طی ماه آگوست سال‌جاری در مقابل رقم ۱۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تنی این کشور در ماه جولای حاکی از کاهشی ۱۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تنی در زمینه واردات این کالای پایه است.

تانگ بینگ هوا، تحلیلگر و بنیان‌گذار شرکت سیفکو فیوچرز به رویترز در این باره گفته است: «کاهش واردات سنگ آهن چینی‌ها در ماه آگوست تا حدودی به دلیل صادرات کمتر از سوی استخراج‌کنندگان بزرگ معادن پس از پایان سال مالی در استرالیا بود. در حالی که کندشدن روند کاری بنادر در چین به دلیل محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا، برخی از ترخیص‌های گمرکی را نیز به تاخیر انداخت اما واردات کلی در مقایسه با سال گذشته کماکان در سطح بالاتری قرار داشت و اخیرا نیز تامین سنگ آهن از برزیل برای این کشور افزایش یافته است.»

عناوین برگزیده