تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۳۱۰۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار ارز پاسخ داد:

آیا بازار ارز برای سرمایه گذاری جذاب است

می متالز - دلار تا پایان سال حداکثر نرخ ۲۵ هزار تومانی را خواهد دید؛ مشروط بر آنکه...
آیا بازار ارز برای سرمایه گذاری جذاب است

به گزارش می متالز، در روزهای منفی بازار که حجم فروش ها افزایش یافته بود، گفته شد حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است.

اصغر سمیعی زفرقندی عضو هیات موسس کانون صرافان و تحلیلگر بازار ارز در خصوص تاثیر خروج پول از بازار سرمایه بر بازار ارز گفت: سرمایه‌گذاران در بورس به ۳ گروه تقسیم می شوند. گروه اول، گروهی هستند که از رانت اطلاع برخوردارند و دانسته و به موقع ، وارد بازار خرید می شوند و به موقع هم سهام خریداری شده را می فروشند و سودهای عظیم را نصیب خود می کنند. گروه دوم، بورس بازان و نوسان گیرانی هستند که با تجربه و خبرگی که دارند ، وارد بازار بورس می‌شوند و با موج سواری و گرفتن نوسان معمولاً سودهایی حاصل می کنند و به نسبت تجربه ای که دارند، معمولا خود را از زیان های بزرگ مصون می دارند. ولی گروه دیگری هم هستند که همانا مردم عادی هستند که نه از رانت ناجوانمردانه اطلاعات برخوردارند، و نه خبرگی و تجربه موج سواری و نوسانگیری را دارند. آنها همان هایی هستند که معمولاً با توجه تبلیغات، جو زده شده و وارد بازار سرمایه می‌شوند و گاهی هم به طور اتفاقی سودهایی می برند، و البته گاهی هم متحمل زیان های سنگین می‌شوند.

وی افزود: این گروه معمولا وقتی چند ضربه مهلک از نوسانات و تلاطمات، در یک بازار را تحمل کنند، سعی می کنند خود را از آن بازار نجات دهند و سرمایه خود را در بازارهای دیگری مورد آزمایش قرار دهند و بستگی به جو جامعه و تبلیغات دوستان و دشمنان ، سرمایه را وارد بازار های دیگر می کنند. گاهی به سراغ ملک و مسکن می روند؛ گاهی به سوی بازار ارز و طلا؛ گاهی اتومبیل و برخی هم راه امن سپرده‌گذاری در بانک‌ها و گرفتن بهره مطمئن را برمی‌گزیند.

سمیعی با اشاره به تبعات چنین سرمایه گذاری هایی برای اقتصاد کشور، اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصادی، سرمایه داران علاقه ای به تاسیس کارخانه های تولیدی و صنعتی و فعالیت های کشاورزی و دامپروری، از خود نشان نمی دهند. مسئولان اقتصادی کشور سخن طلایی آن اقتصاددان را فراموش کردند که گفته بود: " می بایست پایه‌های اقتصاد را جوری تبیین کرد که حتی افراد نادرست هم منافع خود را در درستکاری ببینند."

وی اضافه کرد: معتقدم مسئولان اقتصادی اگر کاری کنند که فعالیت های کشاورزی و صنعتی سودآور تر از بورس بازی و دلالی باشد ، آنگاه حتی آدم های سودجو هم جذب فعالیت های تولیدی می شوند و حتی نا خواسته، با ایجاد شغل، باعث رونق اقتصادی و گسترش رفاه در کشور می شوند؛ وگرنه در شرایطی که کار تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد، سرمایه های سرگردان هر روز وارد یک بازار شده و آن بازار را دچار تلاطم و نوسان می کنند ، و با افول آن به بازار دیگری هجرت کرده و حباب و تلاطم را به آن منتقل می کنند.

سمیعی در پیش بینی روند آتی بازار ارز بیان کرد: بازار ارز در حال حاضر نسبت به سایر بازارهای مالی، نرخ ارزان تری ندارد و انتظار جهش های عجیب و غریب در این بازار نمی رود. بنابراین این بازار گزینه جذابی برای سرمایه گذاری نخواهد بود. به نظر می رسد روند با ثبات و آرام بازار ارز تا پایان سال ادامه داشته باشد؛ مشروط بر آنکه اتفاق اثرگذار خاصی رخ ندهد و ضمنا مدیریت بر بازار ارز، مدیریت صحیحی باشد و از تخصیص ارزهای رانتی، جلوگیری شود. به شرط تحقق این دو مورد، دلار با در نظر گرفتن نرخ تورم کشور ما و نرخ تورم کشورهای حوزه دلار، تا پایان سال حداکثر نرخ ۲۵ هزار تومانی را خواهد دید.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده