تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۱۳۱۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

«شرکت سهامی عام توسعه پروژه» ؛ خلا بزرگ در اقتصاد

می متالز - پدیده عرضه چندباره شرکت ها در بورس
«شرکت سهامی عام توسعه پروژه» ؛ خلا بزرگ در اقتصاد

به گزارش می متالز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شرکت سهامی عام توسعه پروژه را یک خلا جدی در بازار سرمایه برشمرد و گفت: ورود حجم گسترده ای از منابع به سمت بازارسرمایه که برآورد روزانه آن به بیش از هزار میلیارد تومان می رسد بیانگر آن است که ظرفیت هدایت درصد بالایی از منابع به سمت پروژه های اقتصادی و ملی وجود دارد.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر گفت : این روزها بازار ثانویه به شکل مطلوبی در مسیر توسعه قرار داد و از آنجایی که بازار ثانویه عامل مهمی در شکل گیری بازار اولیه و عملیاتی شدن پروژه ها دارد ،بنابراین این بازار نقش مهم و حیاتی را دراقتصاد ایفا می کند.
وی افزود: بازار اولیه زمانی رونق می گیرد که بازار ثانویه ای مبتنی بر رویکرد نقدینگی دنبال شود .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روند کنونی توسعه بازار ثانویه را یک مشکل اساسی برای بازارسرمایه برشمرد و گفت: در حال حاضر این بازار از حالت بازار سرمایه گذشته است چراکه یک شرکت نه یکبار که بیش از 3 بار در بورس عرضه می شود به این ترتیب که یک شرکت یک بار خودش در بورس پذیرش می شود ،یکبار با هلدینگ بالادستی خود (برای بار دوم )عرضه می شود و بار سوم هم توسط شرکت مادر تخصصی روانه بازارمی شود و چنین روندی نمی تواند نه به کشور و نه اقتصاد آن کمکی کند.
وی افزود: عمدتا این شرکتها قبلا یکبار وارد بورس شده و تجهیز منابع کرده اند و 10 بار دیگر هم وارد آن شوند تنها تغییر در افراد سهام دار آن ها رخ خواهد داد.
پورابراهیمی تصریح کرد: آنچه مسلم است این مشکل باید حل شود و راهکار آن ایجاد شرکت سهامی عامی است که از طریق آن بتوانیم پروژه ها را با رویکرد بازار اولیه از طریق بازار ثانویه تامین مالی کنیم .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وجود چنین نهاد و شرکتی را در بازار سرمایه یک خلا جدی برشمرد و گفت: در حال حاضر حجم گسترده ای از منابع به سمت بازارسرمایه آمده وحجم آن روزانه بیش از هزار میلیارد تومان برآورد می شود این بدان معنی است که درصد بالایی از منابع را می توان در اقتصاد ملی و برای پروژههای ملی استفاده کرد.
پورابراهیمی پروژهای موجود در حوزه بالادستی نفت نفت ،گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین حوزه معادن و صنایع را مدنظر قرار داد و افزود: این حجم نقدینگی می تواند امکان اجرایی شدن پروژه های دراین بخش را مهیا کند و برای این مساله بهترین راهکارآن است که دولت ،نهادهای دولتی و یا غیر دولتی و خصوصی در قالب تاسیس شرکت سهامی عام تعریف کنند.
وی تصریح کرد: فرآیند فعالیت این شرکتها بدین صورت باید باشد که از همان روز اول پذیره نویسی این پروژه ها تعریف و پیرو آن دولت و یا بخش غیر دولتی و خصوصی امکانات ، تجهیزات و منابع خود را بیاورند تا قیمت گذاری منطقی انجام وبلافاصله بعدازعرضه سهام آنها در بازار ثانویه، فرآیند معاملات آنها در قالب پذیرش در فرابورس عملیاتی شود.
پورابراهیمی افزود: شرکت سهامی عام توسعه پروژه می تواند به تجهیزمنابع و جلوگیری از روند غیر طبیعی افزایش حجم نقدینگی و آثار و تبعات آن در اقتصاد کشور کمک کند و از همه مهمتر می تواند منجر به اجرای پروژههای اقتصادی کشور و در دل آن اشتغالزایی و تولید شود.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اگر حجم منابع بازار سرمایه با اقتصاد واقعی گره نخورد تبعات آن به مراتب وحشتناک تر از عدم توسعه بازار سرمایه خواهد بود و این دغدغه اصلی ماست چراکه هر روز بازار سرمایه بزرگ تر شده و ارزش بازار آن بیشتر و بیشتر می شود اما نکته مهم آنست که درصد بسیار کمی از این منابع به عملیات واقعی اقتصاد منجر شده است.
وی افزود: این روند باید معکوس شود به این ترتیب که 90 درصد این منابع باید در بازار اولیه و در جهت تولید هدایت شود. در سالی که به عنوان سال «جهش تولید » از سوی مقام معظم رهبری نام گرفته است بهترین اقدام آن است که با تشکیل شرکت سهام عام توسعه پروژه نسبت به تامین مالی پروژه ها و همچنین عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه اقدام شود.
پورابراهیمی شکل گیری این نهادها را گاهی در جهت جذب منابع برای ظرفیت های اقتصادی کشور و همچنین هدایت نقدینگی به پروژههای کشور برشمرد و تصریح کرد: در شرایطی که استقبال مردم از بازار سرمایه قابل توجه است چنین اقدامی می تواند منجر به جهش در اقتصاد ملی و افزایش ثروت مردم شود.

عناوین برگزیده