تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۱۳۱۱۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران:

جلوتر از اهداف و برنامه تعیین‌شده پیش‌ رفته‌ایم

می متالز - شرکت ملی صنایع مس ایران باوجود رکود حاکم بر بازارهای جهانی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دوماه ابتدایی سال در بازار داخلی، علاوه بر آنکه قادر شده برنامه‌های خود را طی پنج ماه نخست سال‌جاری محقق کند در گامی بلندتر توانسته در تمام شاخص‌های تولید، فروش و صادرات از برنامه‌های تعیین‌شده فراتر برود.
جلوتر از اهداف و برنامه تعیین‌شده پیش‌ رفته‌ایم

به گزارش می متالز، درباره وضعیت صنعت مس در ایران و جهان و عملکرد این شرکت در پنج ماه نخست سال‌جاری با مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران به گفت‌وگو نشسته ایم. سعد عبدی مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران درخصوص وضعیت صنعت مس در سطح بین‌المللی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده و بیشتر صنایع فلزی و غیرفلزی را به رکود کشانده است. البته صنایع پیشرو مانند مس، آلومینیوم و نیکل و به‌صورت کلی فلزات پایه در این دوران در سه بخش تولید، عرضه و تقاضا به افول رسیدند. همچنین طی این دوران با توجه به حرکتی اقتصادی که در چین روی داد و توافق‌هایی که بین چین و آمریکا رد و بدل شد، قیمت مس روند افزایشی به خود گرفت که شاهد سناریوی V شکل (سناریویی که قیمت‌ها با یک‌روند نزولی همراه شده و پس‌ازآن یک‌روند صعودی به خود می‌گیرد) در این زمینه بودیم.

عبدی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که روند قیمت مس صعودی خواهد بود. البته اتفاق دیگری که روی داد این بود که میزان ذخیره ال‌ام‌ای به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون رسیده است. این نشان می‌دهد که صنعت مس در شیلی که تولیدکننده یک‌چهارم مس در دنیاست، امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا با چالش روبه‌رو شده است. همچنین کشورهای پرو و مکزیک نیز با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند؛ بنابراین این میزان افت که از ۲۵۰ هزار تن به ۷۰ تا ۹۰ هزار تن می‌رسد، نشان از رکود تولیدی است که این رکود به‌نوبه خود سبب افزایش نرخ مس شده است. وی در ادامه به موضوع سقوط شاخص دلار در جهان اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر سقوط شاخص دلار در سطح جهانی است. به‌عبارت‌دیگر، ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر کاهش‌یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که در سطح جهان، دلار در حال ضعیف شدن است. با این شرایط در برابر دلار قوی، قیمت تمام‌شده و نرخ ماده معدنی کاهش می‌یابد و در برابر دلار ضعیف، قیمت مواد معدنی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین دلار ضعیف بر قیمت فلزات پایه اثرگذار بوده است. با توجه به تمام این شرایط در سال‌جاری در زمینه مس با کمبود روبه‌رو خواهیم بود و تا آخر سال ۲۰۲۰ میلادی بدون شک قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و سقف ۷ هزار دلار را به‌احتمال‌زیاد خواهد شکست.

 

وضعیت شرکت ملی مس در سال‌جاری

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه با اشاره به وضعیت تولید شرکت صنایع ملی مس در ایران عنوان کرد: شرکت صنایع ملی مس سال بسیار خوبی را طی کرده است. هرچند شیوع ویروس کرونا بسیاری از صنایع را با خود به رکود کشاند،‌ اما با اتخاذ تصمیم‌هایی در شرکت ملی مس و با تلاش همکاران این شرکت قادر شد که به اهداف خود در نیمه نخست سال‌جاری دست پیدا کند. عبدی در ادامه با تاکید بر این موضوع که شرکت صنایع ملی مس در سال‌جاری عملکرد خوبی داشته است و گواه این مدعا تولید این شرکت است، گفت: در سال‌جاری میزان تولید ما از برنامه پیشی گرفته است و در این راستا در تولید‌ آند حدود ۱۳ درصد و در تولید کاتد ۴ درصد جلوتر از برنامه هستیم. این امر نشان می‌دهد که از تمام منابع موجود به نحو احسن استفاده کرده‌ایم. در زمینه فروش به لحاظ مقداری ۱۵ درصد درفروش داخلی و ازلحاظ صادرات کاتد ۷ درصد از برنامه جلوتر هستیم. ازلحاظ ارزشی نیز ۴۷ درصد با رشد همراه بوده‌ایم‌ و نسبت به برنامه دو درصد جلوتر هستیم. ازلحاظ ارزشی ۴۲ درصد فروش داخلی و ۱۱ درصد فروش خارجی ما جلوتر از اهداف و برنامه تعیین‌شده است. ازلحاظ تناژی نیز با افزایش روبه‌رو بوده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افزایش میزان تولید شما به افزایش میزان تقاضای داخلی بازمی‌گردد، عنوان کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سال‌ جهش تولید نام‌گذاری شده است و تمام تلاش ما در شرکت صنایع ملی مس این بوده که منویات رهبری را محقق کنیم. از سوی دیگر تا زمانی که تقاضای داخلی وجود دارد نمی‌توانیم پاسخگو نباشیم، امسال تقاضای بازار افزایش‌یافته است و ما نیز پاسخگوی نیاز بازار داخلی هستیم. البته این افزایش تقاضا را از منظرهای مختلف می‌توان بررسی کرد، یک منظر این موضوع است که تقاضای واقعی در بازار وجود دارد و صنایع خودرو، ساختمان‌سازی و کابل‌سازی و... رونق یافته‌اند. البته اگر موضوع غیر از این باشد این وظیفه دولت است که این موضوع را بررسی کرده و به این صنعت کمک کند.

عناوین برگزیده