تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۳۱۱۶۸
گزارش «رادار ۳۶۱» نشان می‌دهد

کاهش ۵۱درصدی پروازهای کشور در بهار گذشته

می متالز - گزارش پلت‌فرم رادار ۳۶۱ از وضعیت صنعت گردشگری در دوران کرونا، نشان از کاهش ۵۱ درصدی پروازهای کشور، کاهش ۶۴ درصدی اعزام و پذیرش مسافر و همچنین، کاهش۶۸ درصدی ارسال و پذیرش بار در سه ماه نخست سال ۹۹ دارد.
کاهش ۵۱درصدی پروازهای کشور در بهار گذشته

به گزارش می متالز، اطلاعات آماری این پلت‌فرم با مقایسه میانگین قیمت هتل‌ها، تعداد به‌روزرسانی قیمت هتل‌ها و تغییرات پروازها در بازه زمانی ۶ ماه گذشته به‌دست آمده و برای تهیه این گزارش، اطلاعات ۲ هزار و ۴۵ هتل و نظرات ۲۹ هزار میهمان در هتل‌های مختلف جمع‌آوری شده است.

بر همین اساس، بیشترین کاهش حجم سفارش‌ها در دوران کرونا، مربوط به کسب‌وکارهای حوزه گردشگری با کاهش ۹۷ درصدی است که ترس مردم از کرونا و البته بسته‌شدن مقطعی بسیاری از راه‌های اصلی کشور، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل برای کاهش ۹۷ درصدی سفارش‌های صنعت گردشگری باشد. همچنین، گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از تاثیر کرونا بر صنعت‌های مختلف نشان می‌دهد صنعت گردشگری با منفی ۹۷ درصد و همچنین رویداد‌های آنلاین با مثبت ۲۷۵ درصد، بیشترین تاثیر منفی و مثبت را از این دوران داشته‌اند.

براساس بررسی‌های رادار ۳۶۱ در دوران کرونا، جزیره قشم با ۷۰ درصد کاهش، بیشترین میزان کاهش پرواز در بین ۸شهر برتر گردشگری را در دوران کرونا داشته و پس از آن مشهد و کیش با ۶۶ درصد و ۶۴ درصد کاهش در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. همچنین مشهد با ۷۵ درصد، قشم با ۷۴ درصد و کیش با ۷۰ درصد کاهش، در صدر جدول میزان کاهش اعزام و پذیرش مسافر در بین ۸ شهر برتر گردشگری قرار گرفته‌اند. در این میان شهر یزد با کاهش ۲۷ درصدی پرواز‌، کمترین میزان کاهش پرواز را تجربه کرده و همچنین با کاهش ۴۴ درصدی پذیرش مسافر، مجددا کمترین میزان کاهش پذیرش مسافر را داشته است.

در ادامه، این گزارش، از به‌روزرسانی قیمت تمام هتل‌های ایران در بازه زمانی ۶ ماهه نشان از این دارد که میزان کاهش فعالیت هتل‌ها از بهمن ‌ماه ۹۸ تا خرداد ماه سال‌جاری به ۸۷ درصد رسیده است.

 کاهش پرواز‌ها در ۸ شهر برتر گردشگری کشور در دوران کرونا

 قیمت هتل‌ها هرساله در سه ماه پایانی سال به علت کمبود مسافر به کمترین میزان خود رسیده و در فروردین ‌ماه با آغاز مسافرت‌های نوروزی، با افزایش چندین برابری همراه می‌شود. با این تفاوت که با شروع موج دوم کرونا و همچنین آغاز ماه رمضان، قیمت هتل‌ها به‌طور میانگین با کاهش ۲۳درصدی همراه شده است. این رقم بعد از پایان ماه رمضان و بازگشایی هتل‌ها مجددا افزایش داشته اما همچنان نسبت به فروردین ماه عدد کمتری است.

 بررسی‌های رادار ۳۶۱ روی میزان جست‌وجوی کلمات نیز نشان از این دارد که بعد از شیوع ویروس کرونا، میزان جست‌وجوی کلماتی مانند، تهیه یا رزرو بلیت هتل یا هواپیما و سفر، به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و در نتیجه این کاهش باعث افت شدید قیمت هتل‌ها و تعداد پروازها شده است.این کاهش جست‌وجوی کلمات و در نتیجه آن کاهش قیمت و فعالیت هتل‌ها از جمله تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری بوده است.

در ادامه نیز با بررسی هشت شهر برتر گردشگری کشور مشخص شد که میانگین قیمتی هتل‌ها در جزیره کیش به‌ازای هر نفر، شبی ۴۴۲ هزار تومان است. این رقم برای شهر تهران شبی ۴۰۳ هزار تومان و برای شهر تبریز، ۳۹۲ هزار تومان است که به این ترتیب این سه شهر گران‌ترین هتل‌ها را در بین شهر‌های برتر گردشگری ایران دارند. مشهد، اصفهان، یزد، شیراز و قشم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نکته جالب این است که کیش، به‌عنوان گران‌ترین شهر گردشگری از نظر قیمت هتل‌، با ۶۲ درصد، رتبه اول میزان کاهش قیمت هتل‌ها را در اختیار دارد. در این میان قشم با ۴۳ درصد و یزد با ۳۹ درصد در رتبه‌های دوم و سوم میزان کاهش قیمت هتل‌ها قرار گرفته‌ و شهر تهران با ۱۲ درصد، کمترین کاهش قیمت در بین شهر‌های کشور را داشته است.  بررسی دیگر این پلت‌فرم، تعداد و تنوع هتل‌ها است که شهر مشهد را با ۴۸۲ عدد، پرهتل‌ترین شهر کشور معرفی می‌کند. پس از آن تهران با ۱۶۳ هتل و یزد با ۱۰۶ هتل در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. درصد تنوع و تعداد هتل‌ها در شهر‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که بیش از نیمی از هتل‌های شهر مشهد را هتل آپارتمان‌ها، میهمان‌پذیر‌ها و اقامتگاه‌ها تشکیل داده است. این درحالی است که در شهر تهران اکثر هتل‌ها از نوع هتل‌های ستاره‌دار هستند که در این میان هتل‌های ۳ ستاره و ۲ ستاره تقریبا نیمی از هتل‌های این شهر را تشکیل می‌دهند. همچنین تهران بیشترین و اصفهان کمترین تعداد هتل‌های ۵ ستاره را نیز دارند و در مجموع مشخص شد که هتل‌های ۳ ستاره، با تعداد ۴۴۷ هتل، بیشترین تعداد هتل‌های کشور را تشکیل می‌دهند. هتل‌های ۵ ستاره نیز با ۵۹ عدد کمترین تعداد بین هتل‌ها را دارند. هتل‌های ۲ ستاره با ۴۱۵ عدد پس از هتل‌های ۳ ستاره در رتبه دوم قرار دارند. هتل آپارتمان‌ها با ۱۷۷ عدد، اقامتگاه‌های بومگردی با ۱۴۵ عدد، هتل‌های یک ستاره با ۱۲۴ عدد، هتل‌های ۴ ستاره با ۱۲۲ عدد و میهمان‌پذیرها با ۹۹ عدد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عناوین برگزیده