تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۳۸
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۱۳۱۲۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرخش بازار بورس

می متالز - برخلاف دیگر بازاهای سرمایه ای که درحال تجربه رو به رشدی هستند حال وهوای این روزهای بازار بورس ، چندان خوشایند نیست والبته گفته می شود این بازار دوباره با حمایت های دولتی ها سرپا خواهد شد .
چرخش بازار بورس

به گزارش می متالز، از تیر ماه 99 بود که بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به سرازیر کردن سرمایه های خرد وبزرگ خود به سوی بازار بورس نمودند واغلب با وجود بی تجربگی فقط با اتکا بر گفته ها ،شنیده ها وتبلیغات ،نقدینگی خود را از هر بازار خارج و وارد به بورس کردند . وهرچند عده ای هم از حبابی بودن این بازار خبر می دادند اما با وجود شرایط هیجانی بازار،  کمتر فردی پیش بینی ریزش یکباره بورس را داشت از همین رو بی اعتنا به گفته های کارشناسان ، افراد زیادی به خصوص تازه واردان سرمایه خود را به سوی این بازار روانه کردند که با ریزش بازار ، این سهامداران جدید متضرر شدند .

وحالا با وجود چنین اتفاقی دراین بازار ،نکته قابل تامل آن است که مقامات بورسی التهابات ایجاد شده در بازار سرمایه را مقطعی عنوان می‌کنند.اما  بررسی آمار معاملات در این مدت نشان می دهد سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس به دلیل تردید نسبت به آینده بازار از سرمایه گذاری مجدد منصرف شده اند وبا به اوج رسیدن ریزش ها بر تعداد افرادی که از بورس خارج شده وسرمایه خود را وارد به بازارهای موازی می کنند افزوده شده است والبته صفوف طولانی بازار ارز نیز حاکی از آن است که به تدریج سهامداران بیشتری جذب بازارهای موازی می شوند. اتفاقی بی‌سابقه در داد و ستدهای بازار سهام که می‌تواند پرونده جدیدی از معاملات را پیش روی معامله‌گران بگشاید.

 

اعتماد مردم از دست رفته است

بدون تردید با ریزش یکباره بازار بورس ، جدای از بحث از دست رفتن سرمایه عده ای از مردم ، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که از دست رفت اعتماد مردم بود و جبرانش اگر غیرممکن نباشد دشوار است. زیرا مردم به همان سرعتی که نقدینگی خود را وارد بورس کردند برای خارج کردن پول خود هم با سرعت بیشتری وارد شدندوقطعا به زودی اعتماد آن‌ها باز نخواهد گشت.

به گفته کارشناسان اظهارات ضد و نقیض مسوولان در یک ماه اخیر و اختلافات دو وزارتخانه اقتصاد و نفت مسبب ریزش‌های اخیر بازار سهام است.

دراین میان عده ای هم معتقدند این وضعیت نتیجه جدی نگرفتن هشدار سهامداران مبنی بر دخالت دولت در بورس است.

برخی دیگر می گویند مردم بدون آگاهی و علم وارد فضای بورس شدند و در مقابل نوسانات بازار، رفتار هیجانی نشان دادند  و این رفتار هیجانی باعث دامن زدن به نوسانات شد. مانند هر بازار دیگری که رفتارهای هیجانی مردم آن را نابسامان می کند.

همچنین خروج پول توسط عده‌ای از سهامداران با ترس از ضرر بیشتر، عامل اصلی ریزش عنوان می شود.

ومورد دیگر آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت بود که باعث شده تا عده‌ زیادی اقدام به فروش سهامشان به کارگزاری‌ها و بانک‌ها کنند وبسیاری علت ریزش بورس را فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت می‌دانند. با این دلیل که از روزی که فروش سهام عدالت به ۶۰ درصد رسید خیلی از مردم سهام شان را فروش زده بودند اما کارگزاری ها و بانکها در انتظار مثبت شدن بازار بودندو با فرض مثبت شدن ، فروش ها شروع و در نتیجه ریزش آغاز شد.

اما اینکه ریزش تا چه زمان ادامه دارد موضوعی است که مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال که ریزش بورس تا چه زمانی محتمل است؟ می گوید: پیش‌بینی خاصی نمی‌توان از روند بازار داشت اما معاملات امروز نشانی از بازگشت بازار ندارد.

وی می افزاید : تا زمانی که بازار از سوی دولت حمایت نشود احتمالا این سیر نزولی ادامه‌دار خواهد بود. دولت می‌تواند با کاهش نرخ سود، افزایش منابع صندوق توسعه و بالا بردن سقف صندوق‌ها و هر ابزار کنترلی دیگری می‌تواند از بازار حمایت کند.

ودر پایان خاطرنشان کرد: متغیرهای بنیادی به نفع بازار نیست، نرخ سود بانکی صعودی است و چشم‌انداز دلار نزولی است که ترکیب این متغیرها به نفع بازار سهام نیست.

 

بازگشت بورس به شرایط عادی دشوار است

حال با توجه به شرایطی که بر بازار بورس حاکم شده است آیا راهکاری برای بازگشت این بازار نه به شرایط عالی بلکه به شرایط نرمال وجود دارد؟

وآیا می توان اعتماد سرمایه گذاران را دوباره به این بازار جلب کرد؟

کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه با ارائه راهکارهایی همچنان به بازگشت اعتماد از دست رفته سهامداران امیدوارند.

محمد رضا شهنام پور کارشناس خبره اقتصادی تنها راه بازگشت بورس به شرایط عادی ، را بدست آوردن اعتماد مردم عنوان می کند.این کارشناس بیان می کند: متاسفانه اعتماد مردم از دست رفته است واین موضوع دلایلی دارد نخست درگیری 2 وزارتخانه نفت واقتصاد که رسانه ای هم شد و خشت کج نخست را دراین بازار به وجود آورد. وی می افزاید: پس از آن فروش سهام عدالت به طوری که جو روانی دراین بازار به وجود آورد و باعث برهم ریختگی بورس شد.

مورد دیگر عدم حمایت شرکت های حقوقی بود که باید این سیستم را حمایت می کردند آن‌ها به جای پشتیبانی از خصوصی هاشروع به دریافت امتیاز کردند وهمین رفتار باعث افت قیمت های این بازار شد و یاد آور می شود: اگرچه این موارد در گذشته هم وجود داشته اما این بار با بازاری روبرو بودیم که تازه واردان زیادی داشت و رفتارهای ناشیانه آن‌ها باعث ایجاد این شرایط شد.ونتیجه آن شد این تازه واردان که دریک ماه اخیر وارد بازار بورس شده بودند 30 درصد از سرمایه خود را از دست دهند.

 وی در رابطه با احتمال بازگشت این بازار به شرایط مطلوب می گوید :وعده هایی که داده می شود چندان جنبه عملی ندارد. مثلا سهام دارا دوم را عرضه کردند که به دلیل عدم استقبال مردم ، فقط 10 درصد آن به فروش رفته است.بنا براین بازگشت بورس به شرایط عادی بسته به سیاست گذاری های کلان وکسب اعتماد مردم است .

این کارشناس اظهار می کند :طرف دیگر این ماجرا برای بهبود شرایط بازار، شرکت های ناظری هستند که وظیفه نظارت بر بازار بورس را دارند اما اکنون با ایجاد چنین مشکلاتی ، اقدامی شفاف انجام نمی دهند.

وی توصیه می کند : بازار بورس در هر شرایطی قرار گیرد افراد بدون اطلاع ونا آگاه وارد آن نشوند و تازه واردان بهتر است به جای ورود مستقیم به بورس ، صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب کنند.

 

ضرورت نگاه بلند مدت به بازار بورس

سعید یاوری کارشناس بازار سرمایه نیز می‌گوید: متأسفانه با اتفاقاتی که در چند روز اخیر در بازار بورس رخ داد به‌کلی اعتماد مردم عادی از بین رفت .و اکنون تمام تلاش تازه‌واردان  خروج مانده سرمایه‌شان از این بازار است تا این مقدار باقی مانده نیز ریزش نکند.

به گفته این کارشناس رشد بی‌اندازه ای که قیمت سهام در این چند ماه داشت عامل اصلی اتفاقات اخیر بورس است ضدونقیض‌های دولتی‌ها وحواشی فروش اوراق سلف نفتی و مهم‌تر از همه تبلیغات  بازار سرمایه برای ورود افرادی که هیچ آگاهی از این بازار نداشتند این شرایط نامطلوب را رقم زد. و می‌افزاید : بر این اساس اقداماتی چون اخبار حمایتی ، ورود حقوقی‌ها و عرضه سهام شرکت های بزرگ در این مقطع نمی‌تواند بازار را نجات دهد. واینگونه تدابیر نه تنها وضعیت فعلی را کنترل نمی‌کند حتی هیجانات بیشتر ی را هم به بازار وارد می کند.

وی بیان می کند: هم‌اکنون تعادل یافتن بازار بورس به رفتار سهام داران حقوقی بزرگ بستگی دارد اگر یک رفتار معقول از سوی حقوقی‌های  انجام پذیرد بورس می‌تواند یک‌روند منطقی را طی کند و بازار به‌سوی تعادل حرکت خواهد کرد.

یاوری تصریح می‌کند: با وجود شرایط بازار بورس بازهم  جذابیت این بازار نسبت به بازارهای موازی بسیار بیشتر است، چون بازارهایی مانند ارز وطلا فعلاً در شرایطی قرار دارند که ریسک ورود به آن‌ها بسیار است واز آنجا که همراه با صعود آن‌ها ، بازار بورس کاهشی شد عده ای از سرمایه گذاران واقعی و بزرگ ، هنوز هم بازار بورس را جذاب تر می دانند و نقدینگی خود را به سمت این بازار روانه می‌کنند. اما تازه واردان با ترس از دست رفتن سرمایه ، سعی بر خروج نقدینگی خود دارند.

وی در پایان تأکید می‌کند: هنوز هم بهترین بازار برای سرمایه‌گذارانی که سود بلندمدت بخواهند بازار بورس است و افرادی که دارای دید بلندمدت در این بازار هستند قطعاً ضرری که در این روزها کرده‌اند را از بازار پس خواهند گرفت. 

عناوین برگزیده