تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۳۱۵۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گل گهر در مرمت خانه صادقی سیرجان مشارکت دارد

می متالز - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: عملیات مرمت خانه صادقی سیرجان در راستای ایفای نقش فرهنگی و اجتماعی با مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در حال انجام است.
گل گهر در مرمت خانه صادقی سیرجان مشارکت دارد

به گزارش می متالز، مجتبی شفیعی افزود: شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان قبل از این نیز در زمینه مرمت بادگیر چپقی، قلعه سنگ و خانه صدر زاده سیرجان با اداره کل میراث فرهنگی همکاری داشته است.

وی با بیان اینکه این خانه به ثبت ملی رسیده است، بیان کرد: تا کنون ۲۰ درصد از عملیات مرمتی این خانه تاریخی در قالب سبک سازی و مرمت سقف های آسیب دیده انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: مصالح به کار رفته در این خانه خشت و گل و همچنین آجر و گچ است که نشان می دهد این ساختمان در ۲ مرحله ساخته یا قسمتی از آن تجدید بنا شده است.

وی با اشاره به اینکه  قدمت خانه صادقی سیرجان به دوران پهلوی اول برمی گردد افزود: بهره برداری این اثر تاریخی در گذشته مسکونی و عام المنفعه بوده است و پس از مرمت و بازسازی به موزه و امور خیریه تغییر کاربری خواهد داد.

شهرستان سیرجان دارای جاذبه های تاریخی مانند باغ سنگی، بادگیر چپقی، قلعه سنگ، یخدان های دو قلو و غیره است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

سیرجان در فاصله ۱۸۵ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارد.

عناوین برگزیده