تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۰۰
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۱۳۱۷۲۴
سرویس خبر : سیم و کابل
مدیر مهندسی شرکت سیمند کابل:

مسوولان و پیمانکاران از تغییر می‌ترسند

می متالز - کابل‌های دارای لایه غلاف سرب که برای حفاظت کابل در برابر عوامل شیمیایی و محیطی خصوصا در مناطق نفتی کاربرد فراوان یافته، در کشورهای غربی به‌شدت کاربرد محدودی پیداکرده است.
مسوولان و پیمانکاران از تغییر می‌ترسند

به گزارش می متالز، آسیب‌های ناشی از کاربرد سرب در محیط‌ زیست و سلامت انسان و سایر جانوران باعث شده است در اثر محدودیت کاربرد آن، جایگزین مناسب‌تری در ساختار کابل استفاده شود. مدیر مهندسی شرکت سیمند کابل با بیان اینکه در حال حاضر وجود غلاف سرب در بخش سیم و کابل مشکلات زیست‌محیطی بسیاری برای کشور ایجاد کرده است، گفت: تمام تلاش شرکت سیمند کابل حذف سرب از سیم و کابل است.

وی افزود: البته حذف سرب از کابل‌ها با مقاومت‌های بالایی از سوی پیمانکاران روبه‌رو شده درحالی‌که حذف این متریال مضر در کشو‌رهای توسعه‌یافته از سال‌های قبل آغاز و به اتمام رسیده است. در‌گاهی تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما پیمانکاران محصول را به‌صورت عرفی استفاده می‌کنند یعنی حاضر نیستند به‌هیچ‌عنوان محصول باکیفیت و مدرن را جایگزین محصول کاربردی خود کنند.

مدیر مهندسی شرکت سیمند کابل با بیان اینکه مسوولان، پیمانکاران و سازندگان از تغییر می‌ترسند تاکید کرد: شاید بزرگ‌ترین سد راه این تغییر مربوط به دولتی بودن پروژه‌ها باشد، چراکه در سیستم دولتی مقاومت برای ورود یک کالا نوین بسیار بیشتر است. مدیر مهندسی شرکت سیمند کابل بابیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند جلوی استفاده از کالاهای غیراستاندارد را بگیرد، افزود: در حال حاضر استفاده از محصولات بی‌کیفیت در ساخت‌وسازها به یک ‌روال عادی مبدل شده و نیاز است سازمان نظام‌مهندسی با استفاده از متخصصان، انجمن‌ها و نهادهای ذی‌ربط این مساله مهم را حل‌وفصل کند.

وی همچنین افزود: نکته مهمی که این روزها رایج شده عرضه سیم و کابل ارزان است. این دست از سیم و کابل‌ها با توجه به عدم رعایت ضوابط استاندارد به هنگام تولید اصطلاحا سیم و کابل غیراستاندارد نامیده می‌شوند. ارزان بودن کابل و سیم و مارک‌های متفرقه خود گواه محکمی بر غیراستاندارد بودن این محصولات است.

درگاهی گفت: نکته جالب اینجاست که تنها حدود ۵ درصد از هزینه ساخت‌وسازها صرف خرید سیم و کابل استاندارد می‌شود، ولی در صورت عدم رعایت مراتب مذکور و خرید سیم و کابل غیراستاندارد همه ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری صورت گرفته به خاطر عدم کیفیت سیم و کابل در خطر قرار خواهد گرفت. براساس گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی، حدود ۵۰ درصد از آتش‌سوزی‌هایی که در کشور روی می‌دهد به دلیل اتصال در سیستم برقی و سیم و کابل است. حوادثی که نمونه آن را در فاجعه ساختمان پلاسکو شاهد بودیم.

مجموعه سیمند کابل تولیدکننده سیم و کابل و کابل‌های تخصصی و تنها تولیدکننده کابل‌های درون‌چاهی در خاورمیانه است. انواع سیم و کابل انعطاف‌پذیر، تک‌مفتولی و نیمه‌افشان، کابل‌های قدرت تک‌رشته و چندرشته، کابل‌های زره‌دار، کانسانتریک، ابزار دقیق، کنترل شیلددار و بدون‌شیلد و کابل‌های کواکسیال و مخابراتی بخشی از گستره محصولات این شرکت بوده و تنها تولیدکننده کابل‌های ویژه استفاده در صنعت آب‌رسانی با نام تجاری SWR در کشور است.

عناوین برگزیده