تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۳۱۸۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا مطرح کرد:

راه ثبات در بازار ورق، از اصلاح قیمت پایه در بورس کالا می‌گذرد/ دستورالعمل‌های وزارت صمت در جهت تقویت تولید نیست

می متالز - مهندس غلامرضا خلیقی، مدیرعامل فولاد غرب آسیا، در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: در حال حاضر، قیمت خرید مواد اولیه برای بسیاری از تولیدکنندگان ورق فولادی، بیش از قیمت پایه ورق در بورس کالا است و برای بازگشت ثبات به بازار لازم است که قیمت پایه در معاملات بورس کالا، اصلاح شود.
راه ثبات در بازار ورق، از اصلاح قیمت پایه در بورس کالا می‌گذرد/ دستورالعمل‌های وزارت صمت در جهت تقویت تولید نیست

به گزارش می متالز، مهندس غلامرضا خلیقی، مدیرعامل فولاد غرب آسیا، اظهار داشت: در حال حاضر، قیمت خرید مواد اولیه برای بسیاری از تولیدکنندگان ورق فولادی، بیش از قیمت پایه ورق در بورس کالا است و برای بازگشت ثبات به بازار لازم است که قیمت پایه در معاملات بورس کالا، اصلاح شود.

مهندس غلامرضا خلیقی در مورد پیش‌شرط‌های ایجاد ثبات در بازار ورق فولادی گفت: بازگشت آرامش به بازار ورق منوط به این است که شرایط برای عرضه ورق توسط تولیدکنندگان مختلف در بورس کالا، مهیا باشد.

 

قیمت پایه ورق در بورس کالا، پایین‌تر از قیمت مواد اولیه است

مهندس خلیقی با اشاره به این موضوع که شرایط در حال حاضر برای عرضه ورق در بورس کالا مهیا نیست، افزود: یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای مهیا بودن شرایط عرضه ورق در بورس کالا، قیمت پایه این محصول است. در بازار کنونی، شرایط به گونه‌ای است که قیمت خرید مواد اولیه بالاتر از قیمت پایه تعیین‌شده است. همین موضوع سبب شده تا فعالان این حوزه تمایلی به عرضه در بورس کالا نداشته باشند و بخش خصوصی نیز فعالیت چندانی در این زمینه از بورس نداشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی تولیدکننده مواد اولیه را برای مثال با قیمت هر کیلو ۸ هزار تومان می‌خرد و با احتساب هزینه حمل، هزینه مواد اولیه به هر کیلو ۹ هزار تومان می‌رسد، چگونه می‌توان انتظار داشت که محصول تولیدی خود را با قیمت پایه‌ای کمتر از قیمت مواد اولیه عرضه کند؟! متاسفانه تمامی این موارد در نهایت منجر به کاهش تولید و توقف آن خواهد شد.

 

دستورالعمل‌های وزارت صمت در جهت تقویت تولید نیست

مهندس غلامرضا خلیقی با انتقاد از دستورالعمل‌های اخیر ارائه شده از سوی وزارت صمت در حوزه تنظیم بازار فولاد گفت: بیشتر این دستورالعمل‌ها، متأسفانه به دلیل کارشناسی نبودن، همراستا با تولید نیست. بعضاً می‌بینیم این دستورالعمل‌ها به جای این که در راستای تقویت تولید باشد، در راستای خواباندن تولید است!

مدیرعامل فولاد غرب آسیا جهت رفع مشکلات بازار ورق فولادی پیشنهاد داد که مشکل قیمت پایه برای تولیدکنندگان غیر از فولاد مبارکه حل شود. وی با تأکید بر جدی بودن مشکل موجود، یعنی بالاتر بودن قیمت مواد اولیه از قیمت پایه عرضه ورق در معاملات بورس کالا، اظهار داشت: عدم حل این مشکل در نهایت منجر به تعطیل شدن تولیدات این حوزه خواهد شد.

منبع: چیلان
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده