تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۳۱۹۲۷
سرویس خبر : زمین شناسی
رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران:

ذات معدنکاری و صنایع معدنی کسب تجربه و فعالیت‌های عملیاتی‌ است

می متالز - رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران معتقد است ورود علوم نوین و تحقیقات به روز به بخش معدن و صنایع معدنی امروزه به شدت مورد نیاز بوده و جای خالی آن احساس می‌شود. این درحالیست که ذات معدنکاری و صنایع معدنی کسب تجربه و فعالیت‌های عملیاتی است و تنها نمی‌توان به مباحث علمی و تئوری‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسنده کرد.
ذات معدنکاری و صنایع معدنی کسب تجربه و فعالیت‌های عملیاتی‌ است

کوروش شعبانی

به گزارش می متالز، کوروش شعبانی در این زمینه با اشاره به یکی از اقدامات صورت گرفته در بخش استحصال مواد معدنی می‌گوید: برای استحصال عناصر نادرخاکی که سال‌های بسیاری است تحقیقات و آزمایش‌های مختلفی روی آن صورت گرفته، تاکنون به یک تکنیک مشخص و قابل قبول برای تولید دست پیدا نکرده‌ایم. در صورتی که بسیاری از کشورهای پیشرو توانسته اند به تولید این محصول بپردازند.

وی افزود: این درحالیست که در ایران با وجود اینکه به صورت موازی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ایمیدرو و انرژی اتمی روی REEها که همان عناصر نادر خاکی هستند فعالیت انجام شده، بعد از سال‌ها نتیجه ای حاصل نشده است. بنابراین لازم است تا شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان دانشگاهی به ویژه جوانان نخبه که به علوم روز آشنا هستند در جهت آوردن روش‌های نوین برای بهینه‌سازی و استحصال مواد معدنی کشور حرکت کنند، اما این اتفاق در کشور به اندازه توان و ظرفیت معدنی بزرگ ایران انجام نشده است.

به گفته شعبانی، درصورتی که فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی تنها در دانشگاه و به صورت تئوری انجام شود در نهایت نتیجه دلخواه و مثبتی را به همراه نخواهد داشت. زیرا همواره تئوری‌های علمی در کنار انجام پژوهش و تحقیقات عملیاتی منجر به نتیجه شده و می‌توان با استناد بر آن یک فعالیت معدنکاری یا استحصال فرآوری و .... در بخش معدن و صنایع معدنی را به پیش برد.

رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران ادامه داد: گاها دیده شده است برخی از پروژه‌هایی زمین‌شناسی و مطالعاتی که به دانشگاه سپرده شده راه به جایی نبرده و در نهایت ماحصل کار نیز بدون کارایی بوده است. البته باید اشاره کرد که در این میان دانشجویان و دانش آموختگانی نیز وجود دارند که با کمک دانش روز و همچنین انجام پژوهش‌های عملی در این مسیر با موفقیت حرکت کرده اند.

به عقیده وی، نوع فعالیت زمین‌شناسی و معدنی که منجر به تولید مواد اولیه می‌شود یک کار عملیاتی و تجربه محور است و صرفا با مباحث تئوریک و غیر عملیاتی نمی‌توان به حداکثر توان رسید. در نتیجه ایجاد مراکز علمی فناوری و همچنین پیشنهاد همکاری با شرکت‌های دانش بنیان که در آن صورت اجرایی و عملیاتی و کارگاهی انجام شود را می‌توان مطرح کرد. به این شکل که دانشجویان و استادان فعال ونخبه و علاقه مند کار اجرایی و تجربی را هدف خود بگذارند و در این مسیر از تجربیات موجود در کشورهای پیشرفته نیز استفاده کنند.

به گفته شعبانی، ذات معدنکاری و صنایع معدنی کسب تجربه و فعالیت‌های عملیاتی است و تنها نمی‌توان به مباحث علمی و تئوری‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسنده کرد.

عناوین برگزیده