تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۳۱۹۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان:

نوسان قیمت ها آرامش را از ذوب آهن می گیرد

می متالز - معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: نبود مواد اولیه به خصوص در شرایط نوسان شدید قیمت ها، آرامش را از بخش تولید و خصوص ذوب آهن می گیرد.
نوسان قیمت ها آرامش را از ذوب آهن می گیرد

به گزارش می متالز، معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان با اعتقاد بر اینکه نبود مواد اولیه به خصوص در شرایط نوسان شدید قیمت ها، آرامش را از بخش تولید و خصوص ذوب آهن می گیرد، تصریح کرد: در این شرایط بهره بردار تکلیف خود را برای چگونگی برنامه ریزی مصرف نمی داند و زمانیکه تامین پایدار مواد اولیه صورت نگیرد، این شرایط موجب فشار بر تولید و آسیب حوزه صنعت می شود، چراکه امروز ثبات قیمتی در بازار خصوصا جهت تامین قطعات و تجهیزات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز ذوب آهن برنامه ریزی مناسبی برای تولید دارد، توضیح داد: در حال حاضر مواد آهن دار مورد نیاز آگلومراسیون به وضعیت پایدار رسیده، همچنین شرایط تامین مواد درشت دانه و تامین زغال سنگ داخل و وارداتی رو به بهبود است، اما نگرانی در تداوم این وضعیت است، چراکه هنوز صادرات مواد آهن دار در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صادرات رقیب جدی ذوب آهن محسوب می شود و متاسفانه روز به روز در حال قدرتمند شدن است، چراکه جهش نرخ ارز و افزایش قیمت های جهانی سبب شده تا صادرات برای صادرکنندگان به صرفه باشد و دیگر اولویت شان تامین مواد مورد نیاز داخل نیست.

 

راه اندازی کوره شماره یک در گرو پایداری تامین مواد اولیه

به گفته صالحی، اگرچه توقع معدنی ها قیمت بازارهای جهانی به دلیل رشد قیمت ارز درست است، اما جهش قیمت ها در توان ذوب آهن و تولید داخل نیست، علاوه بر این در شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای متعدد، بهتر است خشاب رزمندگان جبهه اقتصادی را خالی از مهمات نکنیم.

وی درباره راه اندازی کوره شماره یک، گفت: کوره آماده استارت است، اما امروز باید پایداری تامین مواد اولیه صورت گیرد تا بتوانیم براساس آن اقدام به روشن کردن کوره کنیم، چراکه کوره وقتی روشن شد، دیگر نمی توان آن را خاموش کرد و به سادگی نمی شود از این موضوع عبور کرد.

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز کوره یک، گفت: برنامه راه اندازی کوره مطابق آنچه پیش بینی شده آماده انجام است، اما نگرانی بابت تامین پایدار مواد اولیه وجود دارد، ما منتظریم وزارت صمت به نوعی تکلیف ذوب آهن را روشن کند و باید دید مواد اولیه وعده داده شده، تامین خواهد شد یا خیر؛ و اگر این تامین انجام شود آمادگی لازم برای راه اندازی کوره شماره یک وجود دارد، اما اگر اطمینان نداشته باشیم، به سختی می توان برای راه اندازی کوره شماره یک برنامه ریزی کنیم.

به گفته صالحی، در حال حاضر نیز با مواد اولیه فعلی امکان راه اندازی کوره شماره یک وجود دارد و می توان با مواد کوره شماره ۲ و ۳، سه کوره را راه انداخت، اما این کار نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه موجب اتلاف وقت، انرژی و سرمایه می شود.

 

فولادی ها سال های گذشته در تامین مواد اولیه خود کوتاهی کردند 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در مورد مشکلات صنایع فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن در تامین مواد اولیه خود همچون سنگ آهن و … به ایسنا، گفت: به طور قطع در هر فعالیت و توسعه ای، آینده نگری سودمند است و این آینده نگری باید در تامین مواد اولیه و تکنولوژی های مورد نیاز فولاد دیده می شد و این صنایع باید از ۱۰ سال پیش شرایط امروز خود را ترسیم می کردند و براساس آن برنامه ریزی های لازم را انجام می دادند تا اکنون در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل نشوند.

به گفته حسن قاضی عسگر، در حال حاضر برای تامین مواد اولیه صنایع فولادی استان از جمله ذوب آهن طرح توسعه بهره برداری از معادن سنگ آهن و توسعه اکتشاف از این معادن را در دست داریم و به دنبال افزایش استخراج از دیگر معادن کشور هستیم. از سوی دیگر دانه بندی برخی معادن کشور برای کوره بلند مناسب نیست، بنابراین با تکنولوژی های جدید به دنبال تغییرات در دانه بندی معادن جهت بهره برداری از آنها هستیم.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در کشور تعدادی زیادی سنگ آهن کم عیار وجود دارد که می توان با کمک مراکز دانشگاهی و محققین، عیار این سنگ آهن ها را بالا برد و از آنها به عنوان مواد اولیه استفاده کرد.

 

خام فروشی مشکلی که از سال های گذشته وجود داشته

از سوی دیگر نماینده سابق گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت های فولادی از جمله ذوب آهن و خام فروشی برخی معادن، به ایسنا، گفت: مشکلی که در حوزه مواد معدنی کشور وجود دارد، از سال های گذشته نیز در حوزه نفت و گاز وجود داشته و دارد.

علی بختیار با بیان اینکه متاسفانه در صنعت نفت با وجود قدمتی بالای آن همچنان اقدام به صادرات نفت خام می کنیم، تصریح کرد: امروز خام فروشی بلای جان کشور شده است و در شرایط تحریم دچار مشکلات عدیده ای از این ناحیه هستیم تا جایی که امروز شرایط سختی در حوزه صادرات نفت خام داریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مواد معدنی نیز اگر همانند نفت عمل کنیم در سال های آتی دچار مشکل خواهیم شد، تاکید کرد: امروز زنجیره های مواد معدنی را ایجاد نکرده ایم، البته در این زمینه نیازمند سرمایه گذاری دولت نیستیم و بخش خصوصی باید ورود پیدا کند.

منبع: قلم
عناوین برگزیده