تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۱۳۱۹۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

طرح "جهش تولید و عرضه مسکن" در انتظار تأیید شورای نگهبان است/ تلاش برای رفع مشکلات سیمان و فولاد

می متالز - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه "مشکلات سیمان و فولاد همچنان به قوت خود باقی‌ست" گفت: در صورت تایید طرح "جهش تولید و عرضه مسکن" توسط شورای نگهبان، دولت مکلف به ایجاد یک میلیون مسکن به‌صورت سالانه خواهد بود.
طرح "جهش تولید و عرضه مسکن" در انتظار تأیید شورای نگهبان است/ تلاش برای رفع مشکلات سیمان و فولاد

به گزارش می متالز، سید البرز حسینی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مسکن و شرایط کنونی کشور اظهار داشت: در 7 سال گذشته احداث مسکن متوقف بوده و از نظر اجاره بها و قیمت فروش هم با افزایش بهای گزافی روبه‌رو بودیم.

وی با تاکید بر اینکه در راستای بررسی موضوع مسکن جلسات متعددی با مسوولان مربوطه و کمیسیون‌های مرتبط در مجلس برگزار شده است، تصریح کرد: بر همین اساس طرح "جهش تولید و عرضه مسکن" با 3 محور مهم مطرح و پیگیری شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت مکلف به احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در یک بازه چهار ساله شده است، افزود: در مجموع سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی و 800 هزار واحد مسکونی شهری باید احداث و عرضه شود.

وی یکی از محورهای طرح دو فوریتی جهش تولید و عرضه مسکن را "تأمین زمین" عنوان کرد و یادآور شد: مقرر شد که زمین های مستعد دولتی برای احداث مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

حسینی همچنین افزود: بر این اساس زمین های مستعد تولید مسکن واقع در حریم‌های شهری باید به شکل مشارکتی یا اجاره 99 ساله در اختیار انبوه‌سازان قرار گیرد.

وی به تعریف "صندوق ملی مسکن" اشاره کرد و گفت:  همه وجوه نقد و منابع مالی حوزه مسکن در این صندوق متمرکز شده و مسوولیت آن بر اساس قانون بر عهده وزیر راه و شهرسازی خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس هدف از راه اندازی "صندوق ملی مسکن" را جلوگیری از سوداگری و بنگاه داری در این حوزه عنوان کرد و گفت: همچنین بر اساس پیش بینی‌ها، اقساط برگشتی مسکن مهر، مسکن اولی‌ها، کمک‌های خیران و بودجه سنواتی دولت هم در این صندوق متمرکز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه "بانک‌های عمومی و تخصصی در حوزه مسکن، 20 تا 25 درصد از تسهیلات خود را در اختیار صندوق ملی مسکن قرار می‌دهند" بیان کرد: این در حالی است که تاکنون فقط 7 درصد از این تسهیلات در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری شده و باید این رقم افزایش یابد.

این مسوول مصالح را از دیگر محورهای مهم طرح دو فوریت جهش تولید مسکن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در زمینه مصالح عمده از جمله سیمان و فولاد مشکلات زیادی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه "زنجیره تولید سیمان داخلی بوده و ارزبری ندارد" افزود: در حال حاضر کارخانه‌های تولید محصول با یک سوم ظرفیت فعالیت داشته و از مجموع 80 میلیون تن تولید، کل نیاز داخلی 58 میلیون تن برآورد شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه "از مجموع 27 میلیون تن تولید فولاد در کشور، فقط 17 میلیون تن مصرف داخلی است" اذعان کرد: دولت مکلف شده تا برای مصارف داخلی این محصولات قیمت متعارفی داشته و کنترل کند.

وی در پایان با اشاره به تصویب دو فوریت طرح "جهش تولید و عرضه مسکن" در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: در صورت تایید شورای نگهبان، این طرح به عنوان قانون اعلام خواهد شد.

عناوین برگزیده