تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۱۳۲۰۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

را‌ه‌اندازی سنگ‌شکن کارخانه تغلیظ میدوک توسط متخصصین مجتمع مس شهربابک

می متالز - با تکیه بر دانش فنی متخصصین داخلی، پروژه خردایش بار برگشتی کارخانه تغلیظ میدوک به روش مهندسی معکوس برنامه‌نویسی و طراحی شد که با تلاش شبانه‌روزی پنج ماهه به نتیجه رسید و پس از رفع نواقص و رسیدن به دانه‌بندی مطلوب آماده بهره‌برداری شد.
را‌ه‌اندازی سنگ‌شکن کارخانه تغلیظ میدوک توسط متخصصین مجتمع مس شهربابک

به گزارش می متالز، مدار فرآوری کارخانه تغلیظ میدوک برای فرآوری ۶۲۵ تن خاک در ساعت طراحی شده است و با انجام تغییرات در کلیه مراحل زنجیره تولید این ظرفیت به حدود ۹۰۰ تن در ساعت افزایش یافته و انتظار می‌رود نصب سنگ‌شکن  XL400در مسیر بار برگشتی نیز بتواند فرآیند گریندینگ را از منظر نرخ بار ورودی و دانه‌بندی مواد و انرژی مصرفی بهینه کند.

داور هاشم‌نیا مجری اطلاحات میدوک دراین خصوص اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم در کشور و عدم همکاری تامین کننده خارجی و منحصر به فرد بودن تجهیز و نواقص موجود، راه‌اندازی این پروژه با دانش فنی داخلی شرکت ملی صنایع مس ایران گام بزرگی جهت رسیدن به افزایش تولید و خودکفایی بود که این موفقیت را به همه عوامل موثر در این پروژه تبریک عرض می‌کنم.

وی در تشریح این دستاورد گفت: پروژه اجرای خردایش بار برگشتی کارخانه تغلیظ میدوک در سال 1396 با هدف افزایش ظرفیت کارخانه تغلیظ به واحد اصلاحات میدوک ابلاغ شد و در مدار گریندینگ کارخانه تغلیظ میدوک از یک آسیای نیمه خودشکن با قطر 10 متر استفاده شده است که معمولا هر کجا از این نوع آسیا استفاده شود یک سنگ شکن مناسب نیز در مسیر بار برگشتی این آسیا استفاده می‌شود ولی در مجتمع مس شهربابک از همان ابتدا در طراحی مدار گریندینگ این سنگ‌شکن دیده نشده است.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان امور تغلیظ برای نصب یک عدد سنگ‌شکن در دستور کار قرار گرفت که هم بتواند برای افزایش ظرفیت کارخانه موثر باشد و هم انرژی مورد نیاز برای خردایش را بهینه کند.

هاشم‌نیا تصریح کرد: در راستای استفاده از تجهیزات به جا مانده از طرح‌های توسعه متوقف شده شرکت ملی صنایع مس ایران، استفاده از سنگ‌شکن XL400 پروژه تفت یزد در دستور کار قرار گرفت که پس از بررسی‌های فرآیندی و فنی توسط امور تغلیظ استفاده از تجهیز فوق تائید شد.

مجری اصلاحات میدوک با اشاره به اینکه تجربه نصب این مدل سنگ‌شکن‌ها در کشوربرای اولین‌بار در میدوک انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه نظارت بر نصب، راه‌اندازی، تنظیمات، برنامه‌نویسی و آموزش در حوزه کاری تامین کننده تجهیز بوده است و هزینه‌های مربوطه در قرارداد تامین لحاظ شده بود، به علت اتمام تاریخ قرارداد و همچنین شرایط تحریمی کشور تامین کننده اروپایی هیچگونه همکاری در جهت تبادل اطلاعات و مدارک فنی با پروژه اصلاحات میدوک نداشته حتی به ایمیل‌های ارسالی نیز پاسخی ندادند.

 

وی گفت: بعد از آن به تولید کننده‌های داخلی رجوع شد که به علت خاص بودن نوع سنگ‌شکن و نواقص موجود از قبل و عدم وجود مدارک فنی و نقشه‌ها سیستم ابزار دقیق، کنترل و هیدرولیک، عدم وجود تابلوهای کنترلی، عدم همخوانی بعضی از تجهیزات کنترلی با شرایط واقعی عملکرد سنگ‌شکن کمکی در جهت راه‌اندازی از ایشان دریافت نکردیم .

هاشم‌نیا ادامه داد: سپس مهندسانی از دانشگاه کرمان نسبت به برنامه‌نویسی، طراحی و ساخت تابلوهای کنترلی، رفع عیب از سیستم هیدرولیک و تهیه و ساخت نواقص موجود به روش مهندسی معکوس اقدام شد که تلاش شبانه‌روزی عزیزان بعد از پنج ماه به نتیجه رسید و تیرماه 99 پس از رفع نواقص و رسیدن به دانه‌بندی مطلوب آماده بهره‌برداری شد.

مجری اصلاحات میدوک عنوان کرد: با تجربه مفید کسب شده برای طراحی و ساخت و نصب تجهیزات مورد نیاز برای بار برگشتی به جز خود سنگ‌شکن، آمادگی کامل برای همکاری با دیگر پروژه‌ها و طرح‌های شرکت ملی صنایع مس ایران دارد.

عناوین برگزیده